Traim vremuri Minimaliste
La mijlocul secolului XX, aparea in arta un curent care incerca sa reduca la minimum numarul de culori, forme, linii, valori sau texturi. A fost numit "minimalism", arta ABC, arta minimala sau reductivism. Pe parcursul anilor, minimalismul a suferit numeroase influente; de la Pop Art si cubism, pana la arta conceptuala. Ulterior, acest curent a fost vizibil si in alte domenii, precum arhitectura si nu numai. Arhitectul Ludwig Mies van der Rohe a sintetizat ideea acestui curent in celebra expresie "less is more!"(n.r. mai putin este mai mult!).
Revenind in prezent, potrivit designerilor de la SpazioStudio, minimalismul a prins si la romani. "Este un stil destul de cunoscut si preferat. Insa nu trebuie sa facem confuzie intre un modernism banal si minimalismul inteles de cei mai multi drept un stil cu piese putine si linii geometrice", spune Daniel Petrescu, arhitect la SpazioStudio.
Pe cine intereseaza acest stil? "Orice persoana care tinde sa inteleaga prin acest stil unul auster, simplu, usor de pus in practica. Care alege strictul necesar de piese, fara accesorii, un stil care satisface nevoia de confort si dorinta de a fi in tendinte".
Daca intentionati insa sa va redecorati singuri casa intr-un stil minimalist este bine sa evitati:
- Simplitatea fara personalitate;
- Absenta unor elemente de decor si a nuantelor. Aceasta poate induce o tensiune in spatiul respectiv.
Tendintele eco au patruns si in designul interior, luand astfel nastere tot felul de interpretari organice, simple, autentice ale formelor deja consacrate, din materiale naturale sau reciclabile. De pilda, belgienii sunt pe val si propun piese din polietilena 100% reciclabila, piese din lemn, ceramica, hartie si sticla.
ANTI-CONSUMERISM
Exista persoane care adopta, poate chiar traiesc, un nou "minimalism". De la alimentatie – din ce in ce mai simpla – pana la stilul in care isi decoreaza casa, se imbraca sau chiar traiesc.
In aceasta categorie se incadreaza si povestea lui Dave Bruno, un antreprenor care a renuntat la jobul sau si care, pana in 2010, va scrie o carte despre consumerism si despre cum traieste inconjurat doar de o suta de obiecte. Dave a avut timp de patru ani propria afacere, iar in anul 2008 a vandut-o. Este casatorit, are trei fiice si este un luptator impatimit impotriva consumerismului. "The 100 Thing Challenge" este abordarea aleasa de el in aceasta "lupta". Odata demarata operatiunea, pana in luna noiembrie a anului 2008, Dave avea selectate cele o suta de lucruri personale; a se intelege prin "lucruri personale" doar acele lucruri care ii apartin, nu si cele folosite impreuna cu familia.
Pentru Dave Bruno, cele mai grele alegeri au fost din zona cartilor, hainelor si a uneltelor utile. In vara acestui an, pe lista revizuita de o suta de lucruri se aflau si urmatoarele obiecte: Biblia, verigheta, creionul mecanic, portofelul, ochelarii de soare, ceasul, MacBook Pro-ul, periuta de dinti si lama de ras, valiza sau oalele pentru gatit. La unele lucruri a renuntat sau au fost inlocuite cu altele.
Efortul de a face o astfel de lista este greu de descris. Simplul gand ca "renuntam la ceva" ne da o stare de neliniste. Si asta poate fi intr-un fel o dovada ca suntem "victime" ale consumerismului…
ROMANII SE ADAPTEAZA
Potrivit datelor furnizate de compania GfK, in comparatie cu anul trecut, preocuparile romanilor in 2009 se orienteaza catre nevoile de baza, fiind strans legate de asigurarea stabilitatii financiare si a sigurantei familiei. "Oamenii sunt mai atenti la lista de cumparaturi, avand tendinta sa renunte la produsele care nu sunt absolut necesare si urgente. O alta tendinta observata este orientarea gospodariilor catre hypermarketuri si discounteri, formate ale comertului modern ce listeaza preturi mai avantajoase pentru toate categoriile de produse si care practica o politica mai agresiva in ceea ce priveste promotiile si ofertele speciale de genul cumpara doua produse la pretul unuia", spune Rodica Pop, cercetator la GfK Romania.
Ca urmare a acestui tip de comportament, anumite segmente de piata au scazut foarte mult. Este si cazul sectorului de electronice si electrocasnice, care a scazut cu 40% in primele sase luni ale lui 2009, comparativ cu aceeasi perioada din 2008. "Putem spune, asadar, ca romanii dau dovada de un stil de viata minimalist in acest an de criza".
Zicala "si bogatii plang" descrie intr-o mare masura vremurile actuale. Ramane de vazut cati dintre noi o sa traim avand in minte vorba "fericirea se gaseste in lucrurile simple".