Vacanta te poate trada
Dar, pentru ca suntem la rubrica legata de imaginea profesionala, trebuie sa retinem ca alegerea vacantei vorbeste despre noi, atat la nivel personal cat si la nivel profesional, asa cum o face fiecare alegere a noastra, care tradeaza caracterul si personalitatea noastra, odata cu nivelul de educatie, experienta si inteligenta al fiecaruia dintre noi.
Va amintiti ca spuneam in articolele anterioare ca mintea umana evalueaza si emite judecati fata de ceilalti in doua secunde, „in a blink of an eye”. Acest lucru se intampla la nivel subconstient si se bazeaza pe multitudinea de mesaje primite din trecut si stocate ca repere. Si optiunile noastre se bazeaza pe aceeasi informatie si tocmai de aceea se intampla sa ramanem inchisi in anumite tipare, fara ca macar sa ne dam seama.
Sunt sigura ca daca va urmariti cu obiectivitate cum va alegeti vacantele, de exemplu, veti gasi multe similitudini cu vacantele pe care le petreceati cu parintii. Si aici ma adresez, in mod special celor care au copii, pentru ca ati observat cu siguranta cum dorinta de a face totul exact invers decat faceau parintii dispare cu desavarsire atunci cand apar copiii.
E o reactie naturala si subconstienta, bazata pe experientele noastre anterioare. In acest numar, aflam de la doi profesionisti tineri si de succes cate ceva despre obiceiurile lor legate de vacante.
Mihaela Mocanu, Phd, Managing Partner – Custura Mocanu si Asociatii
Cum iti alegi vacantele?
Vacantele le aleg in functie de ceea ce doresc sa obtin (relaxare si odihna, odihna activa/sport, curiozitate: dorinta de a vizita, de a interactiona cu alte culturi) si de bugetul necesar, deci doi parametri. Aleg astfel pentru ca sunt si acestea decizii importante, care pot genera frustrari daca sunt gresit facute si pot sa induca rezultatul contrar.
Cu cine iti petreci vacantele? Familie, prieteni, colegi sau parteneri de business?
Vacantele le petrec in cuplu (neavand copii) si cateodata si impreuna cu
prietenii. Nu am facut niciodata vacante cu partenerii de business (aici nu ma refer la asociata mea, care imi este si prietena apropiata)
Care este motivul principal pentru care mergi in vacanta? Odihna sau socializare?
Motivul este odihna, iesirea din cotidian, nu socializarea (poate vacantele scurte, de weekend, petrecute cu prietenii s-ar incadra la dorinta de a socializa, in aceste cazuri ponderea anturajului fiind mai mare decat aceea a destinatiei, conditiilor locative s.a.m.d).
Se reflecta personalitatea ta in alegerea vacantelor pe care le petreci?
Desigur ca personalitatea mea se reflecta in alegerea vacantelor, respectiv a destinatiilor in principal, si a tipului de „accomodation” s.a.m.d. Ca orice alta alegere, poarta amprenta personalitatii mele.
Profesia iti influenteaza alegerea vacantelor?
Profesia cred ca influenteaza indirect concediul, in privinta perioadei alese, a nivelului financiar.
Cat timp iti petreci planificand vacantele? Si cu cat timp inainte ti le programezi?
Petrec putin timp planificand vacantele, fara insa a alege pachetele agentiilor turistice, cel putin nu in Europa. Ca regula, nu imi programez vacantele cu mult timp inainte, stabilesc doar perioada in care voi pleca.
Ce pondere din bugetul tau o au vacantele?
Nu am analizat ce pondere au, insumate, vacantele mele mai scurte ori mai lungi. Totusi, la o analiza superficiala cred ca 15% pana la 20% din venitul meu anual.
Ai facut vreun sacrificiu legat de vacanta pentru ca te ajuta profesional?
Am renuntat de multe ori la vacante din cauza profesiei, am avut veri in care nu am fost deloc plecata in concediu, am renuntat la vacanta anuala de ski, dar s-au compensat si se compenseaza intotdeauna cu vacantele scurte, asa ca nu le-as numi sacrificii, nu le-am resimtit astfel.
Hariton-Vasile Lutai, Managing Partner, QUEST ADVISORS
Cum iti alegi vacantele?
Vacanta o aleg dupa sezon. Vara merg la mare, iar iarna la ski. Ceea ce incerc sa fac sunt minivacante de trei-patru zile in orasele europene. Iar acestea in special primavara si toamna.
Cu cine iti petreci vacantele? Familie, prieteni, colegi sau parteneri de business?
In primul rand, incerc sa o petrec cu familia si prieteni foarte apropiati. Dar au fost cazuri cand am schimbat planurile de vacanta doar pentru a intalni parteneri de business.
Care este motivul principal pentru care mergi in vacanta? Odihna sau socializare?
Vacanta inseamna pentru mine odihna. In momentul in care plec in locatii unde sunt parteneri de afaceri sau pentru a socializa intr-un anumit cerc, se schimba lucrurile.
Se reflecta personalitatea ta in alegerea vacantelor pe care le petreci?
Nu cred, mai degraba varsta. Cu ceva timp in urma alegeam vacante de genul „road trip“ in care doream sa vizitez cat mai mult posibil. Acum calitatea conteaza mai mult.
Profesia iti influenteaza alegerea vacantelor?
Calatoresc foarte mult pe fondul jobului meu. Din pacate, ramane foarte putin timp pentru a mai vizita orasele si locurile unde am intalniri de afaceri. De aceea, unele orase le vizitez in minivacante de trei-patru zile.
Cat timp iti petreci planificand vacantele? Si cu cat timp inainte ti le programezi?
Nu foarte mult, trei-patru saptamani. De multe ori s-a intamplat sa aman o vacanta din cauza jobului sau sa nu stiu cu certitudine ca voi putea pleca.
Ce pondere din bugetul tau o au vacantele?
Este greu de spus, pentru ca o mare parte din shopping o fac in strainatate, in jur de 30%.
Ai facut vreun sacrificiu legat de vacanta pentru ca te ajuta profesional?
Chiar de mai multe ori. S-a intamplat chiar sa imi intrerup vacanta.
Corolar
Retineti ca felul in care alegem sa ne petrecem vacantele vorbeste despre noi si despre felul nostru de a fi. Atunci cand ne facem planurile de vacanta, luam in considerare mai multe aspecte: durata vacantei – cea care determina si distanta pe care suntem dispusi sa o calatorim, perioada din an in care ne aflam – cea care determina locul spre care calatorim si, desigur, modalitatea prin care se face calatoria.
Un ultim aspect de luat in considerare este si compania: cu cine alegem sa ne petrecem vacantele. Daca urmariti cu atentie aceste cateva aspecte veti constientiza cat de multe detalii se pot observa legat de o persoana si de tipologia acesteia.
De exemplu, sunt persoane care merg in vacante in aceleasi locuri, de regula cele mai „hot”, cu aceiasi oameni cu care lucreaza si, in general, cu acelasi anturaj. Acestia sunt oameni care isi asuma putine riscuri, care merg pe „carari batute” si carora prezenta aproape permanenta a apropiatilor le ofera confort, siguranta si puterea de a merge mai departe.
Un astfel de grup are, cu siguranta, un „male alfa” care da tonul, iar ceilalti se supun cu bucurie. Pentru cei care interactioneaza la nivel profesional cu aceste persoane ar putea fi foarte usor de manipulat rezultatul intalnirilor, studiindu-le obiceiurile si intelegand rolul pe care fiecare partener il joaca. Asadar, va rog, reflectati!
Mihaela Berciu este Consultant imagine AICI