Cultura stării de bine, cheia prevenirii burnout-ului
Stresul la locul de muncă a ajuns să devină o problemă majoră pentru mulți dintre noi. Potrivit unui raport al Organizației Mondiale a Sănătății, aproape 1 din 4 persoane din întreaga lume se confruntă cu probleme de sănătate mintală, iar anxietatea și depresia sunt printre cele mai frecvente. În mod special, pandemia a amplificat sindromul de burnout, iar cercetările arată că 60% dintre angajați au raportat creșterea nivelului de stres în timpul acesteia. Acest stres cronic a dus la o creștere semnificativă a fenomenului de „quiet quitting” (renunțarea tăcută), prin care angajații îndeplinesc doar cerințele de bază ale jobului, fără a depune un efort suplimentar. Cu toate acestea, există un factor care poate schimba acest peisaj: menținerea stării de bine a angajaților. Studiile arată că organizațiile care investesc în sănătatea mintală a angajaților lor observă o creștere a productivității cu până la 20%, datorită angajamentului și satisfacției crescute ale echipelor.
Ce se întâmplă când însuși liderul unei echipe este epuizat și anxios? Ce soluții se pot aplica de către manageri sau antreprenori pentru starea de bine a echipelor lor? Este munca la distanță o soluție pentru combaterea burnout-ului și efectelor lui?
Răspunsuri pertinente găsim în opinia Anei Roșca, fondator al Traduce.re.
Liderul echilibrat: motorul unei echipe eficiente
“Când ești manager sau antreprenor trebuie să te preocupe echilibrul între viața profesională și cea de familie. Altfel, poți ajunge să te confrunți chiar tu cu sindromul de burnout și întregul spectru de probleme pe care le poate genera: oboseală sau lipsă de motivație, performanță scăzută, depresie, iritabilitate, apatie, nemulțumire față de muncă și, mai ales, atitudini negative față de tine și față de echipa ta. Dacă vii la birou cu o energie negativă, poți dezechilibra angajații, care își pot pierde interesul cu privire la sarcinile zilnice pe care le au. De aceea, pentru a avea o echipă motivată și productivă, trebuie să cauți permanent căile de ieșire de pe drumul care te poate duce pe tine ca lider spre epuizare și spre energii negative”, a spus Ana Roșca.
Una dintre soluțiile pentru prevenirea și diminuării efectelor burnout-ului la liderii dintr-o organizație este încurajarea comunicării deschise, completată de recomandarea de activități prin care aceștia să ajungă la un echilibru între muncă și viața personală: zile libere pentru a se bucura de activități cu familia sau prietenii, activități distractive cu întreaga echipă, la birou sau în afara lui (sport, voluntariat pentru diverse cauze, ieșiri în oraș, vizitarea de obiective turistice din proximitate etc.).
Abilitatea unui manager de a identifica semnele burnout-ului: cheia prevenirii epuizării angajaților
Burnout-ul afectează și angajații, iar un lider atent poate identifica semnele de oboseală cronică în echipă. În astfel de situații, un lider abil va interveni cu tactici menite să sprijine angajatul afectat și să mențină productivitatea echipei. Burnout-ul apare frecvent atunci când angajații cu un istoric de performanțe excelente primesc sarcini suplimentare sau termene mai scurte. Deși aceștia depun eforturi considerabile pentru a face față, presiunea externă sau cea pe care și-o impun singuri poate conduce la stres accentuat.
Transparența și dialogul deschis: pilonii unei culturi organizaționale sănătoase
Liderii și echipele trebuie să fie deschiși la conversații sincere despre burnout, recunoscând deschis atunci când se confruntă cu această problemă. De asemenea, managerii ar trebui să întrebe periodic angajații despre starea lor și tipul de sprijin de care au nevoie, contribuind astfel la crearea unui dialog transparent și la consolidarea unei culturi bazate pe încredere și siguranță.
“Spațiul de lucru este foarte important pentru relația dintre mine și echipă și pentru crearea unei atmosfere pozitive la birou. Îmi displace ideea unui birou mare și a unor spații izolate pentru angajați. Dintotdeauna am optat pentru un spațiu deschis, în care poți vedea acele momente dificile pentru cei din echipa ta, care poate altfel nu ar ieși la iveală. Un spațiu deschis creează o apropiere, iar eu, ca manager, pot veni cu propuneri sau soluții pentru a gestiona mai bine provocările întregii echipe, problemele fie personale, fie profesionale, cu care se confruntă oamenii mei. De asemenea, avantajul unui asemenea spațiu este că feedback-ul pozitiv oferit de clienții care vin la birou este auzit de către colegi și poate fi un factor motivațional”, a mai declarat fondatorul Traduce.re, Ana Roșca.
Spargerea barierelor rutinei profesionale
Rutina la birou, dată de sarcini repetitive sau cu nivel ridicat de stres, poate duce, cu siguranță, la epuizare. Cerințele ce presupun ritm rapid de lucru și presiune pot epuiza angajații din punct de vedere fizic, mental și emoțional, efectele fiind scăderea satisfacției la locul de muncă și, implicit, a productivității.
Pentru a evita asemenea aspecte, managerii sau owner-ii unei companii pot apela la anumite metode și acordarea unor beneficii care să spargă bariera rutinei și să contribuie la starea de bine a angajaților.
Printre aceste metode se numără încurajarea angajaților să-și ia pauze scurte și dese, de 5-10 minute, pe parcursul unei zile de lucru, pentru a-și da un reset și a reduce, astfel, stresul, crescând în același timp puterea de concentrare.
O cultură organizațională sănătoasă încurajează, de asemenea, concediile. De multe ori, angajații nu-și iau vacanță din motive financiare sau din cauza multitudinilor de sarcini ce le revin și despre care cred ca nu le pot îndeplini dacă ritmul lor de lucru este întrerupt de vacanțe, dar mai multe zile libere ajută la combaterea oboselii, a riscului de a dezvolta diverse boli cauzate de stresul profesional și la o creștere a productivității angajatului.
Măsuri simple, beneficii multiple pentru angajați
Să îți ții angajații aproape înseamnă și să fii atent la nevoile lor și să observi când intră într-o oarecare rutină care îi obosește și le scade performanțele. De cele mai multe ori aceste nevoi sunt simple și se traduc prin timp liber de calitate, pe parcursul căruia au parte de diverse activități distractive sau de zile de lucru la distanță.
Ana Roșca subliniază importanța unor măsuri ușor de aplicat, pe care ar trebui să se bazeze managerii și antreprenorii pentru menținerea stării de bine a angajaților: „Sunt beneficii simple care pot aduce mari satisfacții angajaților. Un exemplu în acest sens este acordarea angajaților de abonamente la sălile de sport sau petrecerea împreună cu ei a câtorva ore în afara biroului. Sunt o susținătoare a activităților care scot angajații din rutină și care previn riscul de apariție a anxietății profesionale și a burnout-ului. Spre exemplu, eu și echipa mea participăm la numeroase evenimente împreună, la diverse activități creative și recreative, precum ateliere de pictură, spectacole de teatru, bowling sau biliard. Încurajez, de asemenea, desfășurarea orelor de lucru în regim hibrid, în anumite perioade ale anului, tocmai pentru a sprijini starea de bine a echipei. Noi, la Traduce.re, în zilele de vineri, lucrăm remote.
Perfecționarea managerilor, sursă de inspirație pentru angajați
Liderii sunt cei ce inspiră angajații și își motivează echipele în așa fel încât productivitatea și performanțele lor cresc și se mențin pe termen lung. Pentru a face asta, un lider trebuie să fie mereu în pas cu schimbările din domeniul său, cu noile tendințe și inovațiile care apar. Doar așa poate deveni o sursă autentică de inspirație pentru echipa sa. O soluție prin care un manager sau antreprenor rămâne ancorat în prezent și își poate implica oamenii în proiecte de anvergură este participarea la cursuri sau evenimente, care au ca scop dobândirea de noi abilități sau perfecționarea celor pe care le dețin deja.
Ana Roșca traduce starea de bine a unei echipe performante și loiale. Ea urmează calea antreprenoriatului de 18 ani, astfel că de pe băncile facultății a trecut direct la înființarea biroului de traduceri și interpretariat Traduce.re, în anul 2006.
Foto: freepik.com