Cum ajutăm angajații să fie fericiți la job astfel încât să dea randament maxim
În zilele noastre, majoritatea companiilor încearcă să găsească soluții de tehnologizare sau de ușurare a muncii depuse de angajați. Cum ne dăm seama de soluții, ce fel de instrumente folosesc unele companii, cum măsurăm nivelul de fericire a angajaților în timpul serviciului dar și la ce ne ajută această măsurătoare am discutat cu Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo Benefits and Rewards Services Romania & Bulgaria, companie care a lansat de curând în România un instrument care ajută companiile să aibă angajați mai fericiți. Puteți afla mai multe din acest interviu realizat pentru site-ul Revistei CARIERE.
Ce este Happiness Index și cum funcționează?
The Happines Index este un instrument care foloseşte o metodologie inovatoare, bazată pe neuroștiință, machine learning și AI, cu ajutorul căreia companiile pot măsura nivelul de implicare și de fericire a angajaților lor pentru ca, analizând datele obținute, să creeze strategii specifice și să ia măsuri concrete pentru creșterea nivelului de satisfacție a angajaților și optimizarea culturii organizaționale.
Această metodologie este dezvoltată de compania britanică de tehnologie The Happiness Index, cofondată de Matthew Phelan, Tony Latter și Chris Hyland. Parteneriatul dintre Sodexo Benefits and Rewards Services (BRS) și The Happiness Index a luat naștere ca urmare a misiunii Sodexo BRS de a avea grijă de starea de bine a oamenilor. Scopul nostru este să facem ca viața de zi cu zi a fiecăruia să fie mai bună, ca să trăim cu toții mai bine, împreună. Prin urmare, produsele, serviciile și parteneriatele pe care le dezvoltăm sunt puse în slujba acestei misiuni.
- Care sunt nevoile pe care le-ați observat în organizațiile din România care v-au făcut să ajungeți la concluzia că această platformă este de ajutor și în țara noastră?
Conform studiului realizat de Gallup anul acesta, nivelul de implicare a românilor la locul de muncă este de 33%, în creștere cu 3% față de anii precendeți. Suntem pe locul întâi în Europa, dar este evident că este loc de mult mai bine, iar așteptările angajatorilor sunt mult mai mari. Angajații fericiți sunt de 3 ori mai creativi, cu 31% mai productivi, iar rezultatele lor de vânzări cresc cu 37%.
Însă, dincolo de impactul pe care implicarea și fericirea angajaților îl au asupra productivității și performanței, starea de bine a oamenilor nu este doar un obiectiv de business, ci și un important obiectiv etic. Este adevărat că, imediat ce în discuție apar cifrele, tendința generală este stabilirea de noi obiective. Dar este important ca fericirea să nu fie considerată un scop în sine, pentru a fi evitat riscul de „pozitivitate toxică”, caracterizată prin respingerea emoțiilor dificile, dar firești, ale vieții. Prin urmare, când vine vorba de fericirea și implicarea angajaților, în loc să stabilească obiective, organizațiile ar trebui să se concentreze pe a le măsura și a le înțelege.
- Cum îi ajută acest instrument pe lideri să-și conducă mai bine organizațiile? Care sunt beneficiile implementării Happiness Index în organizații?
Liderul modern este liderul conectat la oamenii săi, care știe cine sunt ei, le înțelege aspirațiile, preocupările, scopul, principiile, valorile și știe să facă legătura dintre acestea și obiectivele organizației. Angajații de azi au nevoie de un tip de leadership uman, inclusiv, care să se preocupe nu numai de abilitățile și competențele lor profesionale, ci să le ofere, conform The Hapiness Index, și libertatea de a fi oameni și de a fi fericiți.
Astfel, The Happiness Index este instrumentul perfect pentru ca liderii să știe, în orice moment, care este atmosfera din organizație, cum se simt oamenii lor în raport cu diverse aspecte ale culturii organizaționale etc. și care este nivelul lor de implicare în activitatea pe care o desfășoară. În plus, dacă există probleme, liderii le vor constata la timp, înainte ca acestea să-i afecteze serios pe angajați, cauzând disfuncționalități majore și consecințe greu de gestionat.
În funcție de cele constatate, liderii vor căpăta o imagine de ansamblu asupra organizației, asupra punctelor forte și a punctelor slabe ale strategiei lor de resurse umane, și vor putea face la timp calibrările necesare pentru a crește nivelul de fericire și implicare a angajaților, ceea ce se traduce întotdeauna prin creșterea productivității, a creativității, a inovației și, așadar, a performanței.
Toate acestea au un impact direct și important asupra brandului de angajator și, implicit, asupra retenției și procesului de recrutare.
The Happiness Index contribuie la formarea unei culturi organizaționale bazată pe grijă pentru oameni, consolidând încrederea și loialitatea acestora față de companie.
- Din experiența altor țări, la cât timp de la implementare încep să se vadă îmbunătățirile la nivelul organizației?
Acest lucru diferă de la o organizație la alta, în funcție de mai mulți factori, iar nivelul de progres obținut se vede din sondaje. Printre factorii care au impact asupra timpului după care se văd efectele schimbărilor implementate se numără : gradul de complexitate al obiectivului pe care și-l propune organizația, cât de eficientă este comunicarea în cadrul echipei, structura organizației și cât de eficient acționează aceasta, cât de hotărâtă este echipa de leadership să producă schimbarea vizată etc. Cel mai important este ca organizația să aibă un plan bine pus la punct, iar oamenii să colaboreze foarte bine pentru a-l duce la îndeplinire.
Sigur, companiile își doresc ca schimbările pe care le doresc să se producă foarte repede, dar, când vorbim despre programe bazate pe feedback, este mai important să mergi în direcția corectă încet, decât să ajungi într-o situaţie nedorită într-un timp record.
Cu ajutorul platformei The Happiness Index, organizațiile vor putea măsura impactul schimbărilor și dacă rezultatele acestora sunt cele dorite, prin sondaje repetate – în funcție de cât de mari sunt obiectivele lor și de cât de importante sunt schimbările pe care le vizează. De exemplu, repetarea la 6 luni a sondajelor de evaluare a culturii organizaționale va arăta dacă lucrurile merg în direcția bună.
- În ce țări este utilizat deja cu succes acest instrument, ce și cum măsoară acesta și cum îl folosesc organizațiile în stabilirea strategiilor de resurse umane?
Platforma The Happiness Index, împreună cu toată gama de instrumente pe care le pune la dispoziție, este folosită de companii din întreaga lume, cum ar fi Marea Britanie, Belgia, Italia, Germania, Australia, Ecuador etc. Sodexo BRS este un partener important și România este a doua ţară din grup care utilizează The Happiness Index, după ce iniţial a fost lansat in SUA.
În esență, The Happiness Index măsoară nivelul de implicare și de fericire al angajaților, determinând, astfel, cât de sănătoasă este cultura organizațională a companiei.
Dacă vă întrebați de ce e bine să fie măsurate atât nivelul de implicare, cât și nivelul de fericire a angajaților, neuroștiința arată că acestea sunt două fețe ale aceleiași monede: implicarea ne arată direcția, iar fericirea ne conferă energia necesară pentru a merge în acea direcție. Angajații fericiți sunt cu 13% mai productivi, conform Universității Oxford, și cu 22% mai productivi decât cei nefericiți, conform Inc. Magazine. Așadar, legătura dintre nivelul de fericire a angajaților și profitul companiei este clară. În plus, după cum am specificat și mai sus, starea de bine a angajaților și nivelul lor de satisfacție la locul de muncă nu constituie doar un obiectiv de business, ci și unul etic.
Pe baza datelor obținute cu ajutorul sondajelor, organizațiile pot determina care este situația curentă și ce schimbări trebuie implementate pentru ca aceasta să fie îmbunătățită, iar nivelul de mulțumire și de implicare a angajaților să crească. Pe lângă tipurile de sondaje și rapoartele aferente, obținute și emise în timp real, The Happiness Index le pune la dispoziție și o serie de resurse și informații elaborate de o echipă de specialiști, cu ajutorul cărora organizațiile pot crea soluții cât mai specifice și strategii eficiente, perfect adaptate problematicilor cu care se confruntă și concentrate pe oameni – pe starea lor de bine și pe nevoia lor de a performa și de a se simți împliniți profesional.