De ce este importantă inteligența emoțională la locul de muncă
Beneficiile inteligenței emoționale la locul de muncă includ capacitatea de a înțelege mai bine comunicarea nonverbală, de a vă ajusta în mod corespunzător comportamentul, de a lua decizii bune și de a deveni un lider respectat. În plus, inteligența emoțională la serviciu poate oferi beneficii semnificative și vă poate dezvolta armonios cariera, pe lângă crearea de relații mai bune și promovarea unui mediu de lucru pozitiv.
“Există dovezi care arată o corelație directă între inteligența emoțională și multe aspecte legate de carieră. Studiile au demonstrat legătura dintre inteligența emoțională și succesul în carieră, performanța la locul de muncă și sănătatea mintală mai puternică”, afirmă recrutorul Iulia Banu.
Specialiștii în domeniu susțin că inteligența emoțională poate fi și mai critică pentru anumite joburi. “De exemplu, dacă ne gândim la cei care lucrează la resursele umane vom vedea că aceste posturi implică rezolvarea conflictelor și abordarea angajaților în diverse situații. Rolurile de conducere vor implica, de asemenea, multă comunicare, motivarea oamenilor și alocarea de sarcini, toate acestea fiind îmbunătățite cu o inteligență emoțională crescută”, crede recrutorul.
În acest articol, explicăm cele cinci componente ale inteligenței emoționale, importanța acesteia și cum să îți îmbunătățești abilitățile de inteligență emoțională la job.
Ce este inteligența emoțională?
Inteligența emoțională este capacitatea de a înțelege și de a gestiona emoțiile. Dacă ești inteligent emoțional poți gestiona relațiile interpersonale în mod empatic, iar o inteligență emoțională ridicată te poate ajuta să-ți atingi mai bine obiectivele profesionale.
Cinci componente ale inteligenței emoționale la locul de muncă
Psihologul Daniel Goleman este cunoscut pentru dezvoltarea celor cinci componente ale inteligenței emoționale la locul de muncă încă din anii 1990.
- Conștientizarea de sine
Conștientizarea de sine este capacitatea de a-ți identifica emoțiile și declanșatorii emoționali. A fi conștient de sentimentele tale te ajută să înțelegi cum ți-ar putea percepe alții emoțiile. Poți folosi conștientizarea de sine la birou pentru a înțelege cum ești privit de colegi, clienți sau managerii tăi.
- Auto-reglare
Auto-reglarea este capacitatea de a-ți controla și ajusta emoțiile pentru a crea un efect mai pozitiv. Să fii în control asupra sentimentelor tale este esențial în orice situație, deoarece emoțiile tale îi afectează puternic pe ceilalți. S-ar putea să-ți controlezi emoțiile la job ajustându-ți sentimentele pentru a păstra un aspect profesional în fața clienților.
- Motivația
Motivația este îndemnul și dorința de a face ceva și se referă la inteligența emoțională, deoarece dorințele tale pot promova diferite sentimente față de ceva. De exemplu, dorința de a-ți îndeplini toate sarcinile zilnice cu succes ar putea fi afișată ca motivație intrinsecă pentru angajatorul tău și o modalitate de a-ți îndeplini propriile nevoi și obiective interioare.
- Empatie
Empatia este capacitatea de a identifica și înțelege sentimentele unei alte persoane. Înțelegerea sentimentelor celorlalți îți permite să gestionezi mai eficient situațiile de la locul de muncă. De exemplu, atunci când un coleg dă semne de consternare, poți reacționa cu empatie pentru a atenua o situație care s-ar putea înrăutăți.
- Abilități sociale
Abilitățile sociale sunt instrumentele folosite pentru a comunica și a interacționa cu alte persoane. Având abilități sociale mai puternice, cum ar fi comunicarea eficientă și respectul, îți poți permite să asculți, să vorbești și să rezolvi conflictele mai eficient. Abilitățile sociale pot fi folosite la servicu pentru a-ți dezvolta cariera și sunt instrumente esențiale pentru lideri.
De ce este importantă inteligența emoțională la locul de muncă?
Inteligența emoțională este importantă la locul de muncă, astfel încât să poți percepe, înțelege și gestiona emoțiile tale și ale celorlalți. A fi capabil să gestionezi emoțiile îți oferă abilitatea de a ghida și ajuta oamenii și te poate face fericit și de succes.
Motive pentru care inteligența emoțională este importantă la serviciu
Te ajută să înțelegi comunicarea nonverbală și astfel avi șansa de a remedia o situație înainte ca aceasta să devină o problemă. De exemplu, dacă obseri că un coleg de muncă afișează câteva semne nonverbale de tristețe, ai putea să îl iei deoparte pentru a-i oferi empatie.
Te face conștient de emoțiile personale și poți folosi această abilitate pentru a-ți ajusta comportamentul înainte ca acesta să devină o problemă pentru un client sau un coleg. De exemplu, dacă știi că ai avut o noapte grea, ai putea încerca să îți schimbi comportamentul în următoarea zi de lucru, concentrându-te asupra sentimentelor pozitive.
Îți îmbunătățește eficiența. Atunci când ești empatic și înțelegi emoțiile celorlalți, poțți lua decizii cu ușurință și poți îndeplini sarcinile mai eficient.
Inteligența emoțională și abilitățile de conducere merg mână în mână. Afișarea activă a abilităților, cum ar fi răbdarea, ascultarea activă, pozitivitatea și empatia te poate ajuta să avansezi într-un rol de conducere sau să câștigi o promovare, scriu cei de la indeed.com.
Încurajează-i și pe ceilalți să dezvolte abilități interpersonale puternice. Emoțiile sunt contagioase, iar manifestarea explicită a motivației, empatiei, responsabilității și muncii în echipă ar putea încuraja echipa ta să urmeze.
Photo by Count Chris on Unsplash