A fi sau nu femeie-lider
Printre invitatii conferintei care au dezbatut tema leadershipului feminin s-au numarat Dana Cortina (Director General Porsche Inter Auto Romania), Adrian Stanciu (Managing Partner la Human Synergistics), Andreea Voinea (Director Executiv HR la BCR), Marius Ghenea (Presedinte PCFun.ro) si Anca Harasim (Director Executiv la Camera Americana de Comert).
In prima parte a conferintei, Juli Ann Reynolds a vorbit despre atributele masculine si feminine si a mentionat ca succesul fiecarei organizatii tine de talentul, ambitia, experienta si performanta liderului. "Inainte sa-ti asumi responsabilitatea de a fi lider, trebuie, mai intai, sa te cunosti pe tine", a declarat Juli Ann, adaugand ca trebuie sa fii original si sa actionezi dupa propriile puteri si principii. Pentru a-si intari afirmatia, a citat-o pe celebra Oprah Winfrey: "Multi lideri esueaza cand incearca sa-i copieze pe altii".
Profilul liderului
Un lider trebuie sa fie optimist, sa sparga barierele si sa fie atent la detalii. Concluzia care s-a desprins din analiza acestui profil arata ca femeile sunt cele care pun mai mult accent pe detalii.
Mai mult, liderii trebuie sa aiba o relatie stransa cu oamenii din jurul lor. Potrivit lui Juli Ann Reynolds, 41% dintre angajatii companiilor considera ca relatia liderilor cu persoanele din jur este foarte importanta.
Totodata, liderii trebuie sa fie pasionati de ceea ce fac, trebuie sa faca schimb de informatii gratuit, sa accepte responsabilitatea si, nu in ultimul rand, sa reprezinte brandul companiei.
In cadrul evenimentului a fost prezentata o tipologie a liderilor. Acestia pot fi vizionari, adica stiu cum sa repare o situatie dificila, sunt proactivi, sunt dedicati muncii lor si deschisi la colaborari. Totodata, liderii vizionari sunt orientati catre solidaritate si constructia de echipe, obtin usor increderea oamenilor si sunt motivati de ceea ce fac.
Urmeaza liderul democrat, care este inteligent, un bun ascultator si care rezolva usor conflictele inainte de a se confrunta cu o problema majora.
Liderii de tip comanda si control incheie tipologia liderilor. Dupa cum, probabil, va dati seama, acestia sunt autoritari si conduc dupa deviza: "Pentru ca asa spun eu!".
Animati de prezentarea lui Juli Ann Reynolds, participantii au venit chiar cu observatii proprii. Acestia au precizat ca middle managerii si managerii de linie din Romania sunt orientati mai mult catre oameni, iar cei de la varful companiei sunt axati pe taskuri. Acest lucru a surprins-o pe Juli Ann, care a mentionat ca din studiile companiei sale reiese ca lucrurile stau exact invers.
Moderatoarea a continuat sa prezinte seria de caracteristici ale liderului, subliniind ca acesta poseda o serie de deprinderi care ies la suprafata in functie de situatia cu care se confrunta.
Un bun lider
"In momentul in care te gandesti sa fii un bun lider, trebuie sa te gandesti la cat de bun parinte esti", a mentionat Presedintele si CEO-ul TomPeters! Company. Un bun lider stie sa urmareasca si sa indeplineasca anumite asteptari. Practic, cand barbatii lideri conduc o companie, au incredere in propriile puteri, sunt orientati spre comanda si spre rezultate. In ceea ce le priveste pe femeile-lider, acestea pun pe primul plan relatiile interumane si pe locul secund rezultatele.
Cum invata liderii sa se modeleze? Trecand prin trei zone: comfort zone (ceea ce stim), learning zone (ceea ce vrem sa stim) si danger zone (ce ne este frica sa aflam). Juli Ann a subliniat ca teama de zona de pericol si ramanerea in zona de confort a generat, practic, actuala criza financiara.
Un alt subiect interesant care a fost pus in evidenta in cadrul conferintei este cultura companiei. "Companiile trebuie sa puna accent pe cultura. Oamenii trebuie sa simta ca sunt apreciati, ca organizatia are nevoie de ei. Acestia trebuie sa se simta doriti si sa evolueze in interiorul companiei", a mai spus Juli Ann in cadrul prezentarii.
Partea a doua a zilei s-a desfasurat sub forma de panel. Moderati de Juli Ann, reprezentantii mediului de business autohton au dezbatut problema deprinderilor pe care un lider trebuie sa le aiba in vederea rezolvarii unui conflict. Dana Cortina considera ca pentru a rezolva o problema sau un conflict, e bine ca liderul sa empatizeze si sa fie un bun povestitor al situatiei, al contextului. Despre acest subiect a comentat si Andreea Voinea, Director Executiv HR la BCR, care a spus ca aceste conflicte apar din cauza perceptiilor diferite, intelesurilor diferite pe care le au cei care dialogheaza. Rezolvarea conflictului, tine practic, de cultura companiei.
Marius Ghenea, Presedinte PCFun.ro, a mentionat ca lucrurile merg mai greu in Romania pentru ca discutia despre conflicte e considerata un lucru rau. Diferendul se poate transforma intr-un lucru benefic pentru companie doar daca liderul stie cum sa-l managerieze.
Urmatoarea tema pusa in discutie a fost axata pe diferenta intre leadershipul feminin si cel masculin. Din propria experienta, Dana Cortina a marturisit publicului ca este foarte atenta cand transmite un feedback barbatilor sau femeilor si ca foloseste atitudini si cuvinte diferite pentru cele doua genuri.
"La noi, lumea afacerilor este o lume a barbatilor. Practic, femeile care intra in afacere folosesc instrumentele barbatilor. Trebuie sa valorizam diferentele intre genuri pentru a conduce o afacere impreuna", e de parere Adrian Stanciu, Managing Partner la Human Synergistics, care a adaugat ca "sunt multi barbati care spun ca e mult mai usor de lucrat cu femeile, deoarece acestea sunt mai docile". Marius Ghenea completeaza spusele lui Stanciu afirmand ca "femeile sunt de vina pentru ca nu ajung la conducerea unei companii". Acestea, practic, copiaza modelele barbatilor, in loc sa se bazeze pe deprinderile lor native. In completarea subiectului, Anca Harasim spune: "Felul in care o femeie actioneaza este legat de felul in care ea se intelege cu tatal ei".
Studiul
Aproape de finalul conferintei, Juli Ann Reynolds a prezentat succint auditoriului format din HR Manageri, directori de companii, studiul "Impactul leadershipului feminin", realizat in Statele Unite de catre Tom Peters! Company si KPMG.
Studiul cuprinde doua etape. In prima faza, a fost evaluata cultura organizationala a 100 de companii de dimensiuni diferite si din arii diverse de activitate conduse de femei. La studiu au participat angajatii companiilor respective de la toate nivelurile ierarhice.
Potrivit datelor, in ceea ce priveste alinierea strategiei, se poate observa ca femeile-lider sunt foarte apropiate de angajatii lor si se preocupa constant de comunicarea si intelegerea strategiei la fiecare nivel. La randul lor, angajatii au raspuns ca se simt implicati, ceea ce duce la o executie sporita a strategiei.
Al doilea aspect care se desprinde din studiu este cultura organizationala orientata catre oameni. Conform studiului, pe primul loc sunt oamenii, dupa care se regasesc rezultatele. Liderii manifesta anumite comportamente ce arata un grad mare de respect pentru oameni, atat in mediul intern, cat si in cel extern.
Se poate trage o singura concluzie din subiectele dezbatute in cadrul evenimentului si aceea este ca profitabilitatea unei companii nu tine cont de faptul ca este condusa de un barbat sau o femeie, ci conteaza cat de bun si de inspirat este liderul in luarea deciziilor. Practic, totul vine din interior.