Adina Nanu, Auchan România, despre cum au ajuns să fie recunoscuți ca buni angajatori: „Cheia succesului este să reușești să ai o perspectivă completă a nevoilor angajaților”
Într-o perioadă în care piața muncii se remodelează rapid, relația dintre angajați și angajatori devine un element central al succesului în mediul de afaceri contemporan. Soliditatea și sănătatea acestei relații sunt cruciale pentru crearea unui mediu de lucru armonios, iar încrederea reciprocă și beneficiile comune reprezintă calea către excelență și prosperitate.
Fără a exista o rețetă universală pentru consolidarea acestei relații complexe, există componente esențiale și ingrediente valoroase care pot contribui semnificativ la modelarea unui mediu de lucru pozitiv și eficient. Modelele de leadership, abordările progresive în domeniul resurselor umane și strategiile bine gândite sunt instrumente cheie în conturarea unei experiențe din ce în ce mai benefice la locul de muncă.
Un bun angajator nu se limitează doar la recunoașterea importanței stării de bine a angajaților, ci și implementează practici și politici menite să susțină acest aspect crucial. Prin adoptarea unor decizii informate și promovarea unui mediu deschis la inovație, angajatorul devine un partener de încredere pentru echipa sa.
Succesul unei organizații este intrinsec legat de modul în care aceasta investește în relația cu angajații săi. Prin abordarea proactivă, dezvoltarea unui climat de încredere și implicarea constantă în îmbunătățirea condițiilor de muncă, un bun angajator contribuie la creșterea satisfacției și performanței angajaților săi, conturând un mediu profesional propice excelenței și progresului într-o perioadă caracterizată de schimbări semnificative în peisajul pieței muncii. Despre toate acestea, am stat de vorbă cu Adina Nanu, Director Resurse Umane și Transformare, Auchan România.
Cu ce ingrediente cheie conturați rețeta de succes a organizației dvs., care a condus la recunoașterea de BUN ANGAJATOR?
Din punctul meu de vedere cheia succesului este să reușești să ai o perspectivă completă a nevoilor angajaților dintr-o companie și strategii adaptate pentru fiecare dintre acestea. Iar asta nu se poate face decât ascultându-ți atent și recurent angajații, având alături o echipă puternică și competentă care să te ajute să vii cu un răspuns la fiecare nevoie, precum și manageri care să ducă ascultarea mai departe.
Ca și instrument de ascultare, în fiecare an, derulăm Barometrul de Angajament și Satisfacție. Este un sondaj realizat anual împreună cu Ipsos și este un instrument cheie pentru o diagnoză umană, socială și managerială a companiei. Este gândit ca un mijloc de a facilita și încuraja exprimarea deschisă a angajaților în legătură cu politicile de resurse umane ale companiei. Apoi, analizele privind competitivitatea externă și echitatea internă reprezintă o preocupare constantă pentru noi și sunt integrate în procesele de compensații și beneficii. Pentru analiza competitivității externe, participăm anual la două sondaje salariale, Paywell de la PwC și Mercer. Astfel, acordăm foarte multă atenție politicilor de remunerație, asigurându-ne că rămânem unul dintre cei mai competitivi angajatori. Colegii noștri primesc o gamă variată de beneficii atât financiare, cât și de dezvoltare profesională, precum și acces la o gamă complexă de servicii, toate fiind constant reevaluate și adaptate la nevoile angajaților.
A fi un bun angajator înseamnă, practic, să oferi un loc de muncă în care angajații să vină cu plăcere, să se simtă respectați, apreciați pentru contribuția lor, dornici să se dezvolte profesional. Cum se reflectă în rezultatele companiei această siguranță și stare de bine a angajaților – ca productivitate, dar și ca implicare, angajament, susținere etc?
Aici vreau să ofer câteva cifre concrete, de care sunt foarte mândră. Spuneam că în fiecare an derulăm Barometrul de Angajament și Satisfacție și avem deja rezultatele celui din 2023. Astfel, avem 91% rată de angajament, un nivel foarte ridicat raportat la piață. Angajamentul se reflectă în tot ceea ce înseamnă businessul nostru: în dezvoltarea și susținerea unei oferte alimentare locale în proporție de 90%, în deschiderea de noi magazine de proximitate, în dezvoltarea e-commerce, în dezvoltarea de parteneriate puternice precum cel cu OMV Petrom, în decarbonizarea ofertei noastre etc.
Și, de asemenea, alte dovezi din barometru: 88% dintre angajații noștri ne recomandă ca angajator, mult peste media din retail conform IPSOS, iar 95% dintre angajați le recomandă cu plăcere celor apropiați să își facă cumpărăturile la Auchan.
Referitor la productivitate, avem o creștere de peste 10% anul acesta, față de anul trecut, ceea ce este cel puțin mulțumitor.
Care au fost cele mai importante domenii prin care compania dvs s-a remarcat în exigentul proces de certificare?
Institutul independent TOP Employers certifică cei mai buni angajatori din lume. Printre categoriile analizate și în cadrul cărora Auchan România a obținut cele mai mari scoruri raportat la alte companii active pe plan local se numără valorile și misiunea companiei, mediul de lucru, employer branding și practicile de sustenabilitate remarcate la nivelul resurselor umane.
De peste 16 ani, construim un loc de muncă incluziv, unde toți colegii au acces la aceleași oportunități de dezvoltare. Promovăm diversitatea, egalitatea, punând accent pe realizarea unui echilibru corect între viața profesională și cea personală. „Te bucuri de viață” este promisiunea noastră de angajator și oferim un loc de muncă care nu plictisește, un mediu profesional care te face să te simți împlinit, relevant, capabil. Un mediu în care simți că te bucuri de viață inclusiv în timpul orelor de program. Ținem întotdeauna cont de părerile și sugestiile colegilor noștri, apreciem și implementăm feedback-ul venit din partea acestora, alimentăm emoțiile pozitive și ne dorim să construim împreună o companie bazată pe viziuni și valori comune.
Nominalizarea și primirea acestei distincții are însă în spate o strategie puternică de resurse umane. Din punctul dvs de vedere, ce proiect/program/decizie din ultimul an a avut cel mai mare impact în organizație, în sensul de a asigura starea de bine a angajaților?
Avem multe proiecte de HR frumoase, însă azi aș vorbi despre unul care este de suflet – Proiectul Uman – un proiect construit împreună cu fiecare angajat din această companie. Nu este o exagerare. Proiectul este unic, diferențiat și competitiv, fiind realizat prin contribuția în proporție de 100% a angajaților și exprimă așteptările și aspirațiile acestora într-un demers comun ce consolidează libera exprimare, apartenența și responsabilitatea scrierii a ceea ce numim identitate de angajator.
Proiectul Uman aduce în prim plan emoțiile pe care le “consumăm” și care ne hrănesc zi de zi la locul de muncă, importanța lor și modul în care pot fi îmbunătățite, pentru a crea un mediu de lucru plăcut, în care toți angajații se simt câștigați.
Practic, am organizat peste 500 de workshop-uri la nivel intern, la care au luat parte peste 7.000 de colegi care au scris aproape 2.000 de acțiuni și ritualuri pentru a obține ceea ce își doresc. Peste 24.800 de ore au fost alocate acestui proiect.
În urma acestui proces complex de ascultare, am obținut informații precise despre ce își doresc oamenii pentru creșterea nivelul emoției pozitive sau pentru a scădea nivelul emoțiilor negative pe care le identifică la serviciu. Fiecare serviciu / magazin a ales să se concentreze fie pe emoții pozitive, fie pe negative, în funcție de ce au considerat că este mai important în echipa lor.
Pentru echipe, procesul în sine a fost un moment important de conexiune și un izvor important de acțiuni și ritualuri de echipă care au început deja să fie puse în practică. Metoda de construcție colaborativă a proiectului uman ne-a pus practic la dispoziție așteptările și aspirațiile a peste 50 de meserii și 250 de funcții. Asta ne-am și propus: să consolidăm libera exprimare, apartenența și responsabilitatea scrierii a ceea ce numim identitatea de angajator. Direcțiile sunt toate date de echipe și ne construiesc această identitate într-o abordare bottom-up care provine de la toți membrii organizației.
Proiectul Uman a fost inclus anul acesta și în certificarea TOP Employers Institute Olanda, în categoria Employee Listening, ca fiind o pârghie importantă de engagement pentru modul de ascultare al angajaților, cu rezultate ce au depășit toate companiile partenere. Auchan a obținut cel mai mare scor dintre toate cele 2.500 de companii analizate din întreaga lume și din multiple industrii: 88,9%, comparativ cu benchmark-ul pieței: 82%.
Practic, ce înseamnă pentru dvs prezența în elita angajatorilor din România? La ce vă obligă ea mai departe?
În primul rând, este o ocazie de a face eforturi pentru a rămâne la înălțime, acolo unde ne aflăm la înălțime, și de a îmbunătăți procesele de HR, acolo unde mai avem de lucrat. Practic, când te uiți la cei din jur rămâi competitiv. În plus, bunele practici ale celorlalți sunt o sursă de inspirație pentru noi. Împreună, prin comparație, contribuim la “a better world of work“ (o lume a muncii mai bună).