Ce lecţii despre leadership a învăţat un antreprenor de la copii
"În munca mea de coaching, când lucrez cu membrii unei echipe pentru a le creşte performanţa, unul dintre primele lucruri la care mă uit este modul în care se poartă. Mă refer la regulile nescrise – dacă ajung la timp, dacă fac ce promit, cum îşi aleg locul în care se aşează în timpul unei şedinţe, cu cine vorbesc mai mult (sau mai puţin) etc.
Sunt lucruri care le ghidează comportamentul. Aceste obişnuinţe, în timp, devin impregnate în gândirea, atitudinea şi în rutina lor zilnică, adesea afectând performanţa echipei din care fac parte", explică Jeff Boss, pentru Entrepreneur.
Copiii, pe de altă parte, învaţă constant obişnuinţele comportamentale. Iar acesta este momentul în care îţi oferă valoroase lecţii de leadership.
Iată câteva dintre observaţiile deprinse de Jeff Boss de la cei mici:
1. Transparenţă
Într-o zi, el se afla în maşină cu fiul său, iar la un moment dat au oprit, în coloană, lângă un autobuz pe care se afla o reclamă.
– "Un ce?!", întreabă tatăl, mirat şi curios.
– "E un elan-măgar!", insistă copilul, arătând spre reclama cu pricina.
– "Ronan, aceea este o cămilă", concluzionează tatăl.
"În acel moment, fiul meu a folosit percepţia sa asupra realităţii şi a tradus-o aşa cum ştia mai bine, în baza informaţiilor pe care le deţinea. Acelaşi lucru îl fac şi angajaţii când nu au parte de ghidajul necesar sau când nu primesc toate informaţiile de care au nevoie. Fără detalii, oamenii îşi construiesc propria realitate. Lecţia pe care trebui să o învăţăm de aici este că fără transparenţă ne aflăm pe un drum care nu duce nicăieri", explică Jeff Boss.
2. Identitate şi apartenenţă
Nepoata lui Jeff Boss, Audrey, are şapte ani. La un moment dat, mergând spre casă împreună cu mama ei, a scuipat pe trotuar. Imediat, a fost certată de aceasta.
"Audrey, nu mai scuipa pe trotuar", spune mama, "nimeni nu vrea să calce în scuipatul tău", adaugă ea.
"Şi dacă le spun că e al tău? Le-ar mai păsa atunci?", spune în replică fetiţa.
Pentru Audrey, problema nu era legată de a scuipa pe trotuar, ci de al cui era acel scuipat.
În cultura organizaţională, ideea de identitate şi de apartenenţă se transpune în brandul companiei, valori, relaţii interpersonale, codul vestimentar şi cel de conduită, printre altele.
Un studiu a relevat faptul că organizaţiile ar trebui să evalueze toate aceste norme pentru a înţelege impactul pe care îl au asupra oamenilor, iar apoi să acţioneze în concesinţă şi să facă schimbări acolo unde e necesar, astfel încât angajaţii să rezoneze mai bine cu misiunea companiei.
3. Să te cunoşti pe tine
Jeff Boss povesteşte că era cu fiul său într-o zi, pe picior de plecare. După ce au ieşit din lift, femeia care administrează clădirea – "o persoană foarte drăguţă, căreia îi plac copiii" – i-a spus fiului meu: "Fii bun!". Tatăl a interpretat această formulare ca un fel de "Să ai o zi bună!", dar fiul său i-a spus: "Dar, tată, eu sunt mereu bun".
Ce a învăţat Jeff Boss din acest schimb de replici? "Fiul meu ştie cine e. Ştie ce e bine şi ce e rău şi, mai important, ştie cum să navigheze între acestea două", spune acesta.
Lecţia pe care o putem învăţa de aici este să te cunoşti pe tine şi să îşi cunoşti echipa, pentru a vedea unde vă potriviţi mai bine.