Cinci drepturi ale omului în era mașinilor, prezentate de Gerd Leonhard
Când aprobi o investiție în tehnologie sau când echipa ta creează un nou serviciu de business bazat pe tehnologie, te gândești dacă ce plănuiți să faceți este și etic?
Pentru majoritatea liderilor, aspectele etice sunt destul de jos pe lista priorităților. Mult mai sus sunt dezvoltarea, venitul, riscurile, profitul etc. Iar dacă ar fi să se gândească la etică, majoritatea nici nu ar ști ce întrebări să pună în acest sens.
Dar această realitate este pe cale să se schimbe. Futurologul Gerd Leonhard, autorul cărții Technology vs. Humanity / Tehnologie vs Umanitate, ne atrage atenția că intrăm cu mare viteză într-o nouă etapă a dezvoltării tehnologice și ne invită să o facem chibzuit. În următorii 20 de ani lumea se va schimba mai mult decât în ultimii 300. Iar în următorii 10 ani, marea întrebare nu va mai fi dacă putem face ceva, ci de ce se face și cine face.
DE CE ARE TEHNOLOGIA NEVOIE DE ETICĂ?
Accentul trece de la știință la etică din cauza dezvoltării tehnologiilor exponențiale (învățare automatizată, inteligența artificială), la care se adaugă convergența domeniilor între care, în mod obișnuit, nu exista nicio legătură. Un exemplu este Spotify, care a fost posibil datorită apariției smartphone-urilor ieftine și puternice conectate la rețele mobile rapide.
Tehnologiile exponențiale și convergente vor avea un impact profund asupra securității cibernetice – nu numai din perspectivă tehnologică, ci și din perspectivă morală și etică.
„Calitatea securității tehnologice nu poate depăși nivelul cadrul moral, etic și politic unde există și care o definesc. Cea mai avansată tehnologie de securitate va fi inutilă dacă cei care au cheia și cei care o utilizează acționează neetic, cu intenții rele și neglijent. Aceeași tehnologie care este utilizată pentru a-i proteja pe consumatori și pe utilizatori poate fi folosită și pentru a-i spiona”, spune Gerd Leonhard.
Etica devine o urgență, spune Leonhard, pentru că mașinile devin din ce în ce mai inteligente și mai ubicui, iar tehnologia nu se mai află numai în jurul nostru, ci ajunge în interiorul nostru. Suntem foarte aproape de ziua în care în corpul nostru ar putea fi implantați nanoboți care să ne regleze colesterolul, iar creierul nostru ar putea fi conectat direct la Internet pentru ca gândurile noastre să fie transformate în acțiuni.
DREPTURILE OMULUI ÎN ERA MAȘINILOR
„Astăzi, când vine vorba de tehnologie, ne concentrăm în mare măsură pe minunile eficienței și ale hiper-conectivității, în timp ce la consecințele neintenționate și externalitățile negative nu pare să se gândească cineva”, scrie Gerd Leonhard.
Dar în era mașinilor este vital să ne concentrăm pe drepturile omului, în special pe cele pe care tehnologia le-ar putea pune în pericol. Iată la ce drepturi se gândește Gerd Leonhard:
1. Dreptul de a rămâne natural, adică biologic. Asta înseamnă să outem fi angajați, să putem utiliza servicii publice, să cumpărăm lucruri și să funcționăm în societate fără să fim nevoiți să utilizăm tehnologie, în afara sau în interiorul corpului nostru.
2. Dreptul de a fi ineficient, dacă și în cazul în care acest lucru este, prin definiție, omenesc. Trebuie să putem alege să fi mai înceți decât tehnologia și să nu facem ca eficiența să fie mai importantă decât umanitatea.
3. Dreptul la a te deconecta. Trebuie să ne păstrăm dreptul la a opri conectarea, la a ieși din rețea și la a înrterupe comunicările, urmărirea și monitorizarea.
4. Dreptul la a fi anonim. Trebuie să ne păstrăm dreptul la nu fi identificați și urmăriți (de exemplu în cazul în care utilizăm o aplicație sau o platformă digitală), atunci când acest lucru nu ridică un risc și nu constituie un abuz.
5. Dreptul la a angaja și la a implica oameni, în loc de mașini. Ar trebui să nu permitem ca angajatorii/organizațiile să fie dezavantajate dacă aleg să lucreze cu oameni, în loc de mașini – chiar dacă este mai scump și mai ineficient.
Astăzi, aceste drepturi par de la sine înțelese. Încă. Dar asta numai pentru că tehnologia nu ne-a acaparat încă într-atât încât să ni le dea sau să ni le ia.
Dar astăzi devine foarte repede mâine. Viitorul vine cu o viteză din ce în ce mai mare. În curând, mâine va deveni astăzi. Viitorul este prezent. Așa că ce facem mâine trebuie să știm astăzi.
„Tehnologia este lipsită de etică, iar societatea depinde de etică. Să ne aducem aminte că civilizațiile sunt propulsate de tehnologie, dar sunt definite de umanitate. Tehnologia nu este ce căutăm, ci este cum căutăm.”
Sursă imagini: Futuristgerd.com