3 lucruri esențiale care vor influența viitorul companiilor românești
Nu există o rețetă care să garanteze succesul unui business. Dincolo de măsurile pe care le iau antreprenorii pentru a-și eficientiza afacerile și a scădea costurile, maximizând în același timp profitul, companiile depind și de factori externi, care le pot decide viitorul:
Dezvoltarea infrastructurii
Infrastructura slab dezvoltată este principalul motiv invocat de multinaționalele care nu au operațiuni deschise în România. Lipsa autostrăzilor și aglomerația de pe șoselele principale se traduce în pierderi uriașe pentru orice companie care are nevoie să își transporte mărfurile. O întârziere de o zi înseamnă costuri în plus, eficiență scăzută și un grad mai mare de impredictibilitate, care poate afecta încrederea clienților în companie.
Cezar Rapotan, principalul acționar al companiei Arabesque, cel mai mare furnizor de materiale de construcții, explică de ce este atât de important ca România să facă investiții masive în dezvoltarea infrastructurii: „Indicatorii economici din piața construcțiilor susțin faptul că economia își ambalează motoarele, investițiile în acest sector fiind capabile să genereze dezvoltarea pe orizontală, adică să atragă afaceri colaterale în toate domeniile. Iar datele statistice vin să confirme un trend pozitiv pentru businessul Arabesque și pentru întreg sectorul construcţiilor. Pentru ca acest trend să continue, economia are nevoie de investiţii importante în infrastructură, în construcţii în general, acestea fiind generatoare de de dezvoltare economică sănătoasă, de care România are nevoie.”
Inovația tehnologică
Tehnologia a schimbat radical modul de operare al companiilor, într-un sens bun. O companie care nu investește în tehnologie, nu reușește să se mențină pe linia de plutire pe piață. Echipamentele performante, mijloacele de producție de ultimă oră, programele de comunicare sau softurile IT au puterea de a mări productivitatea, capacitatea de producție și de a reduce timpii ciclurilor de producție, scăzând în același timp costurile. Eficiența unei companii este strâns legată de inovația tehnologică și de cât de rapid devine aceasta accesibilă.
Exemplul consumului de energie este unul dintre cele mai elocvente. Ne îndreptăm spre o perioadă în care resursele de combustibili fosili sunt aproape epuizate, iar prețurile tot mai mari. Tot mai multe companii care au nevoie de cantități mari de energie pentru a funcționa își îndreaptă atenția spre resursele inepuizabile de energie, care sunt mai eficiente, dar au și un alt avantaj. Un business care funcționează pe baza energiei solare, eoliene sau a hidroenergiei reușește să își creeze și imaginea unei companii preocupate de ocrotirea mediului înconjurător, care investește în metode pentru reducerea poluării.
Comunicarea digitală
Lucurile se schimbă și în ceea ce privește partea de marketing și strategie de promovare a produselor sau a serviciilor. Modul în care o companie își face acum publicitate este cu totul diferit față de cum era în urmă cu 10 ani, iar schimbările nu se opresc aici. În SUA, de exemplu, publicitatea TV pierde tot mai mult teren, pe măsură ce americanii și-au instalat programe precum TiVO, care le înregistrează emisiunile sau serialele preferate și le permit să sară peste vizionarea reclamelor din timpul pauzelor publicitare.
Așadar, comunicarea companiilor s-a mutat în mediul digital, însă problema de care se lovesc firmele este eterogenitatea acestui mediu și dificultatea de a identifica locurile în care este cel mai ușor să ajungă la publicul lor țintă. Pe lângă acest lucru, apariția extensiilor care blochează afișarea reclamelor a forțat companiile să recurgă la alte tipuri de publicitate, astfel încât să își atingă scopurile, fără să agreseze însă consumatorul. Iar răspândirea informațiilor în mediul online poate aduce succesul sau eșecul unei companii.
Sursă foto: Shutterstock/Copyright:OPOLJA