3 metode eficiente pentru a stimula revenirea angajaților la birou
Ultimii ani au schimbat percepția managerilor și angajaților în ceea ce privește modul potrivit de lucru pentru desfășurarea activităților în cadrul unei companii. În contextul unui climat incert, marcat de pandemie, antreprenorii au fost nevoiți să-și adapteze rapid strategia de management, în acord cu noile reguli impuse de mediul de afaceri.
Astfel, sistemul de muncă hibrid și remote au devenit componentele de bază ale conceptului de noua normalitate, unde echipa de lucru a primit libertatea de a-și completa sarcinile profesionale din confortul casei. Chiar dacă restricțiile au fost eliminate, frica angajaților de a pierde libertatea dobândită în perioada pandemică îi determină să privească reticent invitația companiilor de a se întoarce la birou.
Flexibilitatea programului, păstrarea unui echilibru clar definit între viața personală și cea profesională, siguranța și confortul s-au transformat în obiective greu de combătut de către antreprenori. Oamenii au devenit conștienți că resursa umană reprezintă un pilon de bază și de stabilitate în cadrul unei firme, își cunosc drepturile, vor în schimb înțelegere, mobilitate și recunoașterea eforturilor depuse pentru îndeplinirea obiectivelor.
Prin urmare, compromisul rămâne cel mai valoros instrument pe care antreprenorii îl pot utiliza în procesul de negociere privind reîntoarcerea echipei la birou. Cum deficitul de forță de muncă, atragerea atenției și reținerea interesului tinerelor talente și profesioniștilor continuă să fie o provocare greu de trecut, antreprenorii pot recurge la următoarele soluții:
Un nou mindset privind modul de lucru
Un raport lansat în această vară de CBRE România, o companie de consultanță imobiliară, scoate la iveală un aspect interesant și încurajator pentru orice companie: aproximativ 50% dintre participanți au declarat faptul că sunt dispuși să se întoarcă la birou, pentru a restabili legătura cu restul colegilor din echipă și a scade timpul pierdut între deplasarea dintre locuință și birou. Pe fondul unei crize economice și a unei creșteri vertiginoase a costului vieții, tot mai mulți oameni au început să fie mai precauți din punct de vedere financiar.
În continuare, antreprenorii pot veni cu o alternativă greu de refuzat: un program echilibrat, între telemuncă și munca de birou. Întrucât tendința de lucru se îndreaptă cu pași siguri către o remodelare totală, reducerea săptămânii de lucru la patru zile în loc de cinci și oferirea unor zile libere plătite, o dată pe trimestru, sunt beneficii greu de ignorat.
În acest mod, managerii pot crea oportunități profesionale în rândul persoanelor care locuiesc într-un loc diferit și sunt interesante de un post vacant în cadrul companiei. Spre exemplu, studenții pot opta pentru o garsonieră în chirie Cluj Napoca sau în alt oraș, aflată în proximitatea spațiului de birouri.
Includerea conceptului de wellbeing în politicile companiei
Un alt lucru care s-a schimbat radical în concepția angajaților este grija pentru sănătatea mintală, un aspect care a reușit să detroneze capitolul referitor la salarizare. Oamenii au încetat să muncească numai pentru bani.
În schimb, se axează pe bunăstare, pe eliminarea stresului și a anxietății din programul lor zilnic, cauzate de termene limită și activități care implică ore suplimentare peste programul obișnuit. Sănătatea mintală a devenit o resursă vitală pentru fiecare angajat, deoarece influențează, în mare măsură, productivitatea și performanțele.
Chiar dacă preocuparea companiilor față de wellbeing-ul echipei este un subiect relativ nou, un bun lider ia măsurile necesare la momentul potrivit. Organizarea unor spații verzi în afara birourilor, unde angajații pot socializa, zone de relaxare, de distracție sau un program de coaching săptămânal sunt doar câteva propuneri interesante.
Menținerea unui echilibru între viața privată și cea profesională
Flexibilitatea și mobilitatea sistemului hibrid au fost punctele-cheie, care au reușit să-i cucerească pe salariați din prima clipă, să facă diferența între un program care lucrează în avantajul lor sau în cel al companiei. În final, scopul fiecărei tabere este să obțină cât mai multe beneficii în urma parteneriatului, lucrând la îndeplinirea unui țel comun.
Atât tinerele talente, cât și profesioniștii din domeniu vor să-și asigure echilibrul între viața personală și cea profesională, să delimiteze cu o linie imaginară, dar fermă, timpul dedicat job-ului și cel petrecut pentru sine.
Relația dintre un antreprenor și echipa sa trebuie să fie transparentă, să se bazeze pe încredere reciprocă și pe faptul că se vor asculta unul pe celălalt. Așadar, libertatea la job este un alt avantaj pe care un manager îl poate bifa pe listă.
Tranziția sistemului hibrid către modul tradițional de lucru este un drum lung, plin de provocări și decizii dificile, suportate de ambele părți implicate. Comunicarea, empatia și încrederea se vor dovedi utile în acest proces complex.
Sursă foto: Shutterstock.