Care sunt ingredientele și capabilitățile de leadership necesare pentru echipe performante?
Modul în care trăim și privim lumea s-a schimbat aproape radical. Pe de o parte, trăim într-un mediu impredictibil de câțiva ani încoace, atât pe plan social și economic, iar pe de altă parte, nivelul nostru de trai a crescut, la fel ca și posibilitatea de a ne dezvolta, de a călători, de a vedea noi perspective și posibilitatea de a face alegeri care să ni se potrivească, mai ales când vine vorba de carieră. Acum, oamenilor le este mult mai ușor ca înainte să își găsească un job care să corespundă nevoilor lor.
Acest lucru înseamnă și că forța de muncă a devenit volatilă, iar oamenii mult mai selectivi, astfel că managerii au nevoie de un set nou de capabilități de leadership pentru a gestiona echipele și pentru a face față tuturor provocărilor actuale.
Siguranța psihologică, vitală pentru crearea unui climat de lucru sănătos
Pentru a crea o cultură a încrederii, leaderii au nevoie mai mult ca oricând de autenticitate, onestitate, respect – valori ce nu pot fi simulate. Responsabilitatea de a crea un mediu de siguranță psihologică pleacă de la manager.
Dacă ar fi să definim acest concept, am putea spune că siguranța psihologică reprezintă un mediu care încurajează, recunoaște și recompensează oamenii pentru contribuțiile și ideile lor, făcându-i să se simtă în siguranță atunci când aceștia își spun părerile, preocupările sau când greșesc.
Un studiu realizat de McKinsey arată cum pot leaderii, prin dezvoltarea unor abilități specifice, să creeze un mediu de lucru mai sigur și mai performant. Un climat pozitiv – în care membrii echipei apreciază contribuțiile celorlalți, se preocupă de bunăstarea lor și pot contribui la modul în care ei își desfășoară activitatea – este cel mai important factor necesar asigurării siguranței psihologice.
Leaderii sunt cei care, prin propriile acțiuni, setează cadrul ce formează un mediu propice, astfel că rolul lor este decisiv în asigurarea siguranței psihologice a echipei. Mai mult, crearea unui climat pozitiv înseamnă performanța organizației chiar și în perioade dificile.
Conform specialiștilor McKinsey, siguranța ia naștere atunci când leaderii adoptă trei tipuri de comportamente: consultative leadership (când se consultă cu membrii echipei, iau în calcul părerea lor), supportive leadership (când sprijină membrii echipei și se preocupă nu doar de ei ca angajați, ci și din perspectivă umană, ca indivizi) și challenging leadership (care încurajează membrii echipei să își depășească anumite limite sau convingeri).
Vedem, așadar, că oamenii performează mult mai bine atunci când se simt în siguranță, atunci când simt că au încredere în managerul lor.
Competențele de coaching, cheia pentru performanța companiei
Pentru a construi acest set de noi abilități, leaderii au nevoie să învețe competențe de coaching: capabilitatea de forma parteneriate, de a învăța din propriul comportament și din al celorlalți, de a comunica asertiv.
Totodată, o altă abilitate foarte importantă este cea de a da un feedback onest, corect, prin care managerul să îi ofere angajatului posibilitatea să învețe, să își depășească limitele. Aici, leader-ul este cel care evaluează și maximizează potențialul și competențele fiecărui om, oferindu-i rolul potrivit din care să contribuie la performanța organizațională.
Dacă valorile declarate de către organizații nu sunt transpuse în comportamentul managerilor și în relațiile create cu oamenii, ei le vor percepe ca fiind impersonale și vor fi deconectați și neimplicați în scopul companiei.
Pentru a avea angajați dedicați cu adevărat activității lor, e important ca leaderul să își dezvolte capabilitatea de a-i inspira și de a le insufla motivația pentru a se dezvolta și pentru a-și duce la capăt sarcinile zilnice.
Chiar dacă uneori el nu are un răspuns sau rezolvare la toate provocările cu care se confruntă angajații săi, faptul că își face timp să reflecteze, să adreseze întrebări pertinente care creează conștientizare și că identifică soluții împreună cu echipa, îi determină pe oameni să rămână motivați. Iar dezvoltarea acestui tip de comportament este posibilă cu ajutorul sesiunilor de coaching.
Fiecare om, fie că este leader sau angajat, are o pantă de creștere. Toți avem puncte forte și puncte care necesită a fi dezvoltate și fără de care nu îți mai poți desfășura activitatea într-un mod optim. În acel moment, un coach te ajută să îți realiniezi prioritățile.
E important să ne privim propria noastră dezvoltare sub formă de strategie, exact ca atunci când eram copii. Părinții noștri au făcut un plan de acțiune pentru noi și au decis grădinița/școala la care am mers, au decis în ce alte activități să ne implicăm. Acum este rolul nostru să ne ocupăm de planul nostru de creștere.
Atunci când suntem într-un proces de coaching, învățăm să comunicăm. Când spunem „a comunica” ne referim la a pune la comun nu numai informații, ci și credințe și emoții.
Coaching-ul te ajută să găsești în tine resurse pentru a lucra cu diversitatea, cu oamenii care au experiențe și capabiliăți diferite, și nu în ultimul rând, să te uiți dincolo de acțiuni și comportamente. Daniel Goleman spunea că managerii sunt angajați pentru cât de înalt este IQ-ul lor și sunt concediați pentru cât de jos este EQ-ul (inteligența emoțională).
Dacă ne uităm la sporturi, nu există o echipă fără un antrenor care să o ajute să obțină performanță. Așadar, și în lumea de business, de mulți ani deja, s-a ajuns la concluzia că este sănătos ca leaderii să aibă antrenori care să-i ajute să devină din ce în ce mai performanți, iar acest antrenament se extinde și asupra echipelor lor.