Cele 5 greșeli pe care să le eviți în următorul tău webinar sau call online
Sursa foto: pixabay.com
Odată cu apariția COVID-19 și a muncii de acasă, o parte importantă din mediul business s-a mutat online, iar asta vine cu provocările proprii. În ultimele 2 săptămâni, am avut peste 40 de call-uri inițiate de mine sau de alți parteneri și colegi. Mulți dintre noi, mai ales ca manageri, suntem puși, brusc, în situația de a susține prezentări online pentru echipa noastră. Pentru mulți, este o situație complet nouă, care necesită adaptare, însă obiectivele sunt aceleași, ca și la o prezentare live: să ne facem înțeleși, iar oamenii să fie implicați și să aibă claritate. Cu alte cuvinte, să le transmitem mesajul prezentării.
Este important să realizăm ceva: ce e mai ușor de trecut cu vederea live, este mai dificil de trecut cu vederea în mediul online, acolo unde partea audio este mult scoasă în evidență, mai ales când vorbim despre call-uri fără video. Limbajul nonverbal este aproape anulat (ne rămân fața și mâinile – nu e puțin lucru, dar nu e suficient), vocea este vedetă și trebuie să avem grijă de urechile participanților.
Plecând de la această observație, iată cele 5 greșeli pe care să le eviți în comunicare în următorul tău call sau webinar:
- Multe “aaa-uri”
Da, știu că e o greșeală des întâlnită și în prezentările live, însă atunci când asculți pe cineva online, aceste aaa-uri sunt exacerbate și deranjează foarte mult. Într-un call, te poate face să eviți să mai asculți și să deschizi o altă fereastră, pentru că produce o stare de iritare printre participanți. Fii foarte atent la ele și fă pauze din când în când – nu încerca să acoperi toate spațiile.
2 pași spre vindecare:
- Este un exercițiu de autocontrol care se realizează prin conștientizare – aa-urile apar la început de propoziție sau când lungești propoziția prin cuvinte (și, dar).
- Începe fiecare propoziție cu pauză.
Te rog, ai grijă de urechile participanților!
- Nu ai o agendă clară și nu controlezi procesul
Asta înseamnă că nu setezi bine regulile jocului de la început, printr-un cuprins al discuției. Oamenii nu știu subiectele și nici când să intervină și în ce mod (scris/verbal). Dacă în prezentările live ai regula Podului – spune-le ce le vei spune/spune-le/spune-le ce le-ai spus, într-un meeting online este cu atât mai important, pentru că oamenii își pierd focusul mai ușor și pot fi distrasi de multe lucruri pe care nu le ai în control. Dincolo de lipsa agendei, o altă greșeală este și lipsa sumarizării, care poate alinia echipa.
- Vorbești singur mult timp
Pentru că lipsește contactul fizic și nu îi vezi pe oameni în ochi, ai șanse și mai mari să îi pierzi când vorbești online, dacă nu îi implici și mai des decât ai face-o live prin invitații de a scrie pe chat cum se simt, de a contribui odată la câteva minute cu un cuvânt cheie care sumarizează ce au învățat, de a interveni prin audio cel puțin o dată pentru a răspunde întrebărilor tale. Dacă live poți vorbi zeci de minute fără a lua feedback formal, pentru că îl iei prin nonverbal, în online trebuie să fii foarte atent la asta.
- Nu te asiguri că toți au același nivel de implicare în call
Ca să iau un exemplu, fiecare intră când și cum dorește, unii cu camera, unii fără. Aceasta este o greșeală pentru că, atunci când nu toți participanții sunt cu camera pornită, nivelul de engagement este diferit sau, cel puțin, este judecat așa de către ceilalți participanți. Gândește-te cum a fost pentru tine când ai fost într-un call în care îi vedeai doar pe unii dintre colegi. Cum te-ai simțit?
P.S. – dacă ai situații în care oamenii, din diverse motive, nu doresc să activeze camera, fii empatic. Scopul acestui punct este de a ne asigura că luăm în calcul și implicarea participanților prin video – uneori suntem concentrați doar pe conținut și uităm.
- Nu trimiți o minută a call-ului
Importantă și în întâlnirile live, și mai importantă în cele online, ca să ne asigurăm că toată lumea e pe aceeași pagină și “să nu ne auzim vorbe la proces”. Dacă lași lucrurile în aer, s-ar putea ca nu toți să fi înțeles, așa că o minută cu pașii următori și deadline-uri ajută mult. Fie asumă-ți tu acest rol sau deleagă pe cineva să țină minuta. La noi în echipa avem cel puțin un responsabil care ține minuta și o trimite pe mail.
Urmează un articol cu cele mai bune practici de a susține un webinar, de la partea tehnică la partea de a susține eficient prezentarea online.
Tu ce greșeli ai (mai) observat în call-uri și ce faci să le eviți?