Cum depistăm problemele de sănătate mintală la locul de muncă?
Mulți dintre noi manifestăm reținere în a discuta despre problemele legate de sănătatea mintală și emoțională mai ales la locul de muncă. Unul dintre motivele principale pentru care se întâmpla acest lucru este legat de teama de a fi percepuți într-o manieră negativă de către colegi și manageri, de a fi stigmatizați.
Iată de ce precuparea pentru sănătatea mintală și emoțională ar trebui să fie un subiect important în asigurarea calității vieții angajaților în companii, pornind de la o abordare proactivă bazată pe învățare, dezvoltare, conștientizare și mai puțin pe intervenții reactive.
Atenția din partea managerilor acordată câtorva indicatori de funcționare a celor cu care lucrează ar putea reprezenta un prim pas în anticiparea unor dificultăți în planul sănătății mintale, iar ulterior intervenția timpurie ar aduce numeroase beneficii atât pentru companii cât și pentru angajați.
Este posibil însă ca unii dintre acești indicatori să nu fie ușor de identificat, să nu fie neapărat evidenți, sau pur și simplu să lipsească exercițiul de a-i asculta și observa pe cei din jurul nostru. Iată de ce programele de dezvoltare managerială au un focus din ce în ce mai mare pe direcția formării de abilități interpersonale.
Care ar fi un set de indicatori asupra cărora un manager ar trebui să se oprească astfel încât să poată acționa în scopul optimizării sănătății mintale a celor cu care lucrează?
1. Comportamente diferite față de cele obișnuite – poți observa că un membru al echipei înregistrează schimbări în modul în care se comportă zi cu zi. De exemplu începe să întârzie frecvent, sau devine agresiv, sau este neobișnuit de tăcut, sau are manifestă sentimente de teamă, îngrijorare, un nivel crescut de interpretativitate;
2. Scăderea nivelului de angajament în sarcinile curente – scăderea motivației și dificultățile de concentrare a atenției nu sunt neapărat în legătură directă cu managementul performanței, ci pot fi efecte secundare ale problemelor de sănătate mintală;
3. Scăderea productivității muncii – persoanele care traversează dificultăți de natură emoțională pot părea dezinteresate, neimplicate, letargice. Pot avea reale dificultăți în finalizarea sarcinilor și în procesele care presupun asumarea unor decizii și au tendința de a evita situațiile care presupun interacțiune socială;
4. Stare generală de oboseală – insomnia și problemele legate de calitatea somnului sunt adesea indicatori asociați problemelor de sănătate mintală și emoțională. De asemenea ar trebui să observați colegii de echipă care sar ades peste masa de prânz;
5. Dezinteres față de muncă sau față de activitățile de zi cu zi – scăderea interesului pentru activitățile care generau bucurie, plăcere, stare de satisfacție profesională poate reprezenta un indicator al unei stări de dezechilibru pe care un coleg o traversează;
6. Creșterea absenteismului – pauzele frecvente de la locul de muncă pot fi de asemenea un reper în evaluarea stării de sănătate mintală și emoțională;
Chiar dacă nu întotdeauna acești indicatori pot să fie un semnal de alarmă pentru problemele de sănătate mintală, cu toate acestea este important de explorat, iar din rolul de manager ar fi potrivit să fiți inițiatorii dialogului, folosind o atitudine deschisă, autentică, bazată pe respect, grijă și compasiune!