Cum reușesc anumite persoane să realizeze atât de multe într-o zi? Iluzia „nu am timp”
Ziua are 24 de ore pentru fiecare, însă cum reușesc anumite persoane să realizeze atât de multe într-o zi? Probabil ai exemple, sau poate tu ești unul dintre aceste exemple, de persoane ce reușesc să obțină rezultatele dorite din punct de vedere profesional și se implică și în viața de familie la un nivel ridicat.
„Nu am timp” de fapt reprezintă o forma de a spune „Nu e o prioritate”. Contrargumentul ar putea să fie că nu poți face tot ce-ți dorești. Nu-ți scriu despre dorințe, ci despre priorități. Vrei să te apuci de un proiect antreprenorial dar te plângi că nu ai timp pentru că jobul îți ocupă o mare parte din zi? A începe un proiect antreprenorial nu este o prioritate. Stabilitatea unui job este în acest caz pentru tine o prioritate. Cei mai mulți antreprenori încep făcând din dorința de a începe un business o prioritate, asumându-și riscul unui eșec, făcând un plan și zbătându-se în probleme financiare. E frumos când vedem rezultatele, însă nu uita de celebra iluzie a „icebergului” prin care suntem tentați să analizăm rezultatele, fără să vedem efortul, disciplina, esecurile, timpul investit, banii pierduți și alte riscuri. De curând, o prietenă ce are un proiect în afara jobului îmi spunea că nu crede că „Nu am timp” înseamnă că nu ai setat bine prioritățile, argumentând că nu se poate ocupa mai mult de proiectul ei fiindcă jobul și slujba de dimineața și seara de mama îi ocupă timpul. I-am răspuns cu următorul scenariu: cum ar arăta prioritățile ei dacă un client ar spune că are nevoie de serviciile ei de consultanță pentru o sumă atractivă, dar nevoia este urgență și trebuie să livreze săptămâna următoare. Cu un zâmbet scurt, a înțeles că și-ar schimba modul în care are organizată săptămâna și ar putea să ceară ajutorul necesar atât pentru job cât și pentru copil.
Suntem în iluzia nu am timp? Mai mereu. Nu putem să ne întâlnim cu un amic, pentru că nu este o prioritate. Nu neapărat că el nu este o prioritate, ci pentru că alte activități sunt în capul listei. Clar, ne-am „dori” dar nu este o prioritate.
Când înțelegi conceptul de prioritate, îți dai seama că zilnic faci alegeri care duc anumite activități în fața altora și TU alegi care-ți sunt prioritățile. Dacă ești o mamă care seara nu are timp pentru altceva, dar ți-ai „dori”, adu-ți aminte că la un moment dat să ai un copil era o prioritate. Echilibrează „dorințele” cu „prioritățile” și vei înțelege că ești singurul (singura) care ia deciziile pentru tine. Nu ești victima conjucturii, și în niciun caz nu ești o minge de ping pong trimisă dintr-o parte într-alta la job, acasă sau într-o relație.
Vrei să prioritizezi mai bine? Nu cred în „rețete”, însă pot să-ți ofer câteva idei care funcționează pentru mine:
1) Stabilește care este scopul declarat al vieții tale.
Ikigai-ul sau „De ce-ul” meu este să-i ajut pe cei din jur să-și descopere potențialul prin predare (la universitate) și prin productivitate (prin training și consultanță). „De ce-ul” meu presupune în primul rând, că în familie, să ma implic cât mai mult, pentru că aici este, totodată, sursa potențialului meu.
Găsește-ți timpul necesar pentru a reflecta asupra a ceea ce vrei să obții de la viață. Dacă nu ești adeptul genului acesta de gândire filozofică, fă-ți un plan pentru următorii ani, cu activități concrete și obiective pentru anul ce urmează.
2) Ieși din gândirea „dorinte” și treci în gândirea „prioritati”
Ne dorim multe lucruri și multe activități. Însă, de multe ori realitatea nu trebuie să funcționeze ca o lovitură în față ci mai degrabă ca un impuls pentru că într-un mod sistematic să te apropii de scopul tău. Nu transforma lipsa anumitor resurse într-o tragedie. Mai degrabă, vezi provocarea și întreabă în jur. Vei găsi exemple de persoane care fără resurse au obținut rezultatele dorite de tine. Nu ezita sa întrebi.
3) Înțelege ca nu toate activitățile tale sunt priorități.
Dacă crezi că toate sunt priorități, atunci e logic de ce crezi că „nu ai timp”. Nu poți să lucrezi la tot ce-ți dorești, ci doar la ce ai ca „prioritate”. Setează-ți un număr limitat de priorități, și pe baza experienței gândește modul în care se corelează timpul și prioritățile. Orice activitate nouă ce produce schimbări majore în viața ta, înseamnă o reconfigurare a priorităților. Un job nou, un nou membru în familie, o grija mai mare față de părinți dintr-o cauză medicală sau o oportunitate de afacere, înseamnă să regândești prioritățile.
Prioritizează… timpul necesar e acolo.
Costin Ciora este Consultant în Productivitate și lector universitar doctor la ASE București. Este autor si vorbitor in public pe subiectul cresterii productivitatii. Află mai multe despre Costin Ciora pe site, pe pagina de Facebook, sau pe profilul de LinkedIn.
CITEŞTE ŞI: O poveste pe care ne-o spunem zilnic. Nevoia noastră constantă de creștere
CITEŞTE ŞI: De ce ne blocăm în resursele pe care nu le avem?
CITEŞTE ŞI: Povestea așteptărilor neproductive