Cum să devii un as al productivității. 4 factori pe care îi ignori, dar care contează enorm
Ce sugerează arhitecții și designerii de interior pentru utilarea și decorarea biroului?
1. Un factor adesea ignorat, dar care cântărește enorm în productivitatea ta
Ai observat probabil că, atunci când muncești într-o încăpere întunecoasă, ochii îți obosesc mai repede (și sunt deja solicitați destul de ecranul computerului!). Un studiu realizat de Hagstotz ITM, una din cele mai mari companii de cercetare de piață din lume, arată că modul de iluminare al unui birou este cel mai important element implicat în satisfacția față de condițiile oferite de spațiul de lucru.
Un birou slab iluminat te privează de energie și creativitate și s-ar putea să fie motivul „ascuns” pentru care ești irascibil pe final de program, când cantitatea de lumină diurnă scade.
Un birou luminos te ajută să fii mai productiv și să muncești cu mai multă plăcere. Ideal ar fi să te poți bucura de cât mai multă lumină naturală pe durata zilei. Pe lângă asta, asigură-te că sistemul de iluminat din biroul tău lucrează în avantajul tău.
Sfaturi pentru un iluminat eficient la birou:
– alege asemenea corpuri de iluminat pentru interior cu tehnologie LED. Acestea te ajută să economisești bani la factura de energie și emană mai puțină căldură față de becurile obișnuite sau cele cu halogen. În plus, răspândesc lumina mai uniform și au o durată mai mare de viață.
– optează pentru corpuri ce răspândesc lumina albă, rece – se apropie mai mult de cea naturală și este e mai relaxantă decât cea galbenă.
– ai în vedere iluminatul punctual, care îți permite să comuți și să reglezi lumina în funcție de necesități. Pe lângă corpul central sau casetele încastrate în tavan, alege și alte corpuri: un lampion, o veioză sau mici proiectoare ce pot fi orientate după plac. Astfel se pot lumina doar anumite zone din birou și se evită dezbaterile nesfârșite cu colegii despre aprinderea/stingerea luminii.
– întreabă un specialist și roagă-l să îți recomande corpuri de iluminat interior ce ajung la un flux luminos de până la 2000 de lumeni. S-a demonstrat că acest aspect e direct corelat cu echilibrul afectiv și preîntâmpină asteniile sezoniere, precum și reacțiile psihologice la stres.
– dacă biroul tău este mic, poți crea impresia de spațiu mai larg prin iluminarea de accent. De exemplu, aplicele montate orizontal pe perete vor difuza în mod plăcut o lumină ambientală. Iar benzile LED tip șină pot aduce un element nou în atmosferă, când sunt montate sub etajere sau corpuri suspendate.
2. Stai bine
Lucrezi la birou, deci stai ore bune pe scaun. Pentru sănătatea ta, nu trebuie să faci compromisuri când vine vorba de scaunul de birou.
Acesta trebuie să fie ergonomic, să îți susțină greutatea și să se adapteze la forma corpului tău. Să poată fi reglat ușor, în așa fel încât să stai mereu la cel puțin 60 cm distanță de ecranul computerului.
Atunci când ești așezat, picioarele trebuie să atingă cu ușurință podeaua. Tapițeria sa trebuie să fie fermă, dar confortabilă. Pentru a reduce durerile lombare, poți folosi și o pernuță de care să îți sprijini spatele sau șezutul.
3. Cromatică inspirată
Culorile ne influențează starea de spirit și modul de a percepe întâmplările și activitățile din jurul nostru. Și nu doar culorile în sine, ci și intensitatea lor. Nuanțele aprinse au efect stimulant și pot fi potrivite pentru o cameră de brainstorming, de exemplu.
Ce recomandă Angela Wright, un renumit psiholog al culorilor:
– albastrul calmează, stimulează mintea, productivitatea, fiind potrivit pentru birourile celor care au o muncă analitică, exactă (ex: contabilii), dar și activități ce presupun comunicarea și schimbul de informații;
– pereții galbeni energizează, favorizează creativitatea și dau o notă optimistă spațiului;
– verdele invită la echilibru, armonie și concentrare;
– portocaliul transmite entuziasm.
Nu trebuie pierdut din vedere că toate aceste culori trebuie folosite cu moderație, ca elemente de accent, în combinație cu nuanțe neutre.
4. Birouri care respiră
Dincolo de elementele de funcționalitate, biroul e locul în care îți petreci o cel puțin o treime din zi, așa că ai toate motivele să te asiguri ca e un mediu sănătos și pozitiv.
Câteva plante reduc tensiunea, stresul și oboseala de la locul de muncă cu 30-40%! Pe lângă asta, dau o senzație primitoare și purifică aerul pe care îl respiri. Alege câteva ghivece cu plante nepretențioase, precum: aloe vera, plante suculente, cactuși, iederă, plante agățătoare, ficuși.
Aerisește frecvent, deschide ferestrele chiar și în sezonul rece, pentru scurte interve de timp! Aerul curat revigorează atenția și capacitatea de concentrare.
Dacă ai aparate de aer condiționat sau inteționezi să montezi, nu uita că acestea trebuie curățate regulat la fiecare schimbare de sezon și de mai multe ori, în timpul verii. Asta pentru a respira un aer sigur și a-ți proteja sănătatea de infecții și alergii.
Pentru tine ce e important ca să te simți productiv la birou?
Sursă foto: shutterstock.com