Cum să obții mai mult cu mai puțin? Cum încurajăm creativitatea și gândirea neconvențională pentru a obține rezultate
În lumea în care trăim, cerințele pentru lideri sunt mai complexe ca niciodată. Ei se confruntă cu presiune, resurse limitate și ritmul accelerat al schimbării, astfel că sunt nevoiți să găsească modalități de a obține mai mult cu mai puțin. Cheia succesului în acest context este abilitatea de a încuraja creativitatea și gândirea neconvențională în organizații, pentru a obține rezultate. În acest articol, vom vedea care sunt acțiunile și elementele necesare pentru a face acest lucru.
În primul rând, este necesar să ne raportăm la ceea ce știm noi că este convențional și tradițional și la modul în care acționăm de obicei. Dacă luăm ca exemplu un anumit tip de comportament, de exemplu, obișnuința de a blama pe cineva sau de a bârfi, de a găsi întotdeauna vinovatul în exterior, de a avea întotdeauna dreptate, vedem că aceste atitudini se instalează în perioada noastră de dezvoltare și nu permit formarea unui spațiu creativ, inovator, productiv. Ne oferă un grad de confort, pentru că reprezintă un tipar, iar adoptarea unui alt tip de comportament presupune să învățăm să ne comportăm într-un mod diferit. Cine are cea mai mare nevoie de acest lucru? Angajatorii și organizațiile.
Pentru a trece de la învinovățire la asumarea responsabilității și la încurajarea inovării, companiile au nevoie să creeze un cadru propice, să educe și să dezvolte oamenii în mod constant. Sunt câteva modalități prin care liderii pot face aceste lucruri, pe care le vom explora mai jos.
Asumarea responsabilității
Ca manageri, este important să trecem de la a spune că angajații se plâng prea mult, la a fi curioși legat de motivul pentru care oamenii spun asta, să investigăm cauza fundamentamentală pentru care lucrurile nu merg. Totodată, să venim cu o soluție la problemele întâmpinate. Este vorba, de fapt, despre a înlocui atitudinea defensivă cu asumarea de responsabilitate și cu inițiativa de a discerne între persoane, situații și conjuncturi.
E nevoie de un echilibru între neasumarea responsabilității în general, de către niciun angajat pentru o anumită situație și, la polul opus, blamarea unei singure persoane pentru un rezultat negativ. Este important ca organizația să creeze acel spațiu de reflecție, de gândire, care permite învățarea unor lecții – nu celebrăm greșeala, ci celebrăm învățarea, care reprezintă o altă mentalitate.
Curiozitatea
Încurajarea curiozității este esențială. Tendința de a fi expert și de a face lucrurile doar într-un anumit fel este nevoie să fie înlocuită cu dorința de a experimenta mai mult, de a vedea care este cea mai mică îmbunătățire care poate fi făcută în activitatea oamenilor.
Sigur că în organizațiile mari procesele nu se pot schimba de pe o zi pe alta, însă importantă este tranziția de la o mentalitate închisă, orientată spre judecată, lipsa implicării, la una deschisă, plină de curiozitate, care să facă anumite conexiuni neașteptate.
Un ambient prietenos
Totodată, creativitatea este stimulată atunci când există un mediu profesional care favorizează întâlnirile informale. Contează felul în care ne facem cafeaua, contează temperatura încăperii în care lucrăm, sunetele, lumina – cu alte cuvinte, ambientul. Multe organizații au transformat birourile într-un mediu foarte plăcut, unde oamenilor să le facă plăcere să vină, ceea ce sporește șansele de a fi creativ.
Diminuarea ierarhiei
În foarte multe organizații s-a redus ierarhia – există colocvialitate, oamenii își spun pe nume, ceea ce încurajează dialogul, comunicarea deschisă, exprimarea și schimbul de păreri, iar dacă o idee sau opinie este inovatoare, este important ca meritele să fie recunoscute și angajatul căruia îi aparține să fie valorizat. Acest lucru arată un sentiment de includere și, în același timp, o schimbare de mentalitate, pentru că, în mod normal, înainte, laudele le primeau „directorii”, iar oamenii erau priviți doar ca executanți. Fiecare om are contribuția și atribuția de a ajuta, de a aduce o potențială îmbunătățire pentru o situație cu care se confruntă organizația.
Cultivarea unui mediu de încredere
Pentru a încuraja creativitatea și gândirea neconvențională, liderii au nevoie să creeze un mediu în care membrii echipei se simt în siguranță pentru a-și împărtăși ideile și a-și pune în aplicare soluțiile inovatoare. Aici, pe lângă încurajarea angajaților să vină cu noi abordări, la fel de importantă este și crearea spațiilor menite experimentării, unde greșelile sunt permise și sunt văzute ca oportunități de învățare. Astfel, oamenii își vor dori să inoveze fără a le mai fi teamă de riscuri.
Construirea unui cadru colaborativ
Construirea unui spațiu colaborativ pentru a lua decizii complexe, atunci când este cazul, fără ca fiecare dintre participanți să își apere rolul sau poziția, ci cu scopul de a găsi împreună cea mai bună soluție la problema respectivă.
Multe organizații au înțeles importanța tuturor acestor elemente și deja le-au implementat, însă există și organizații care încă sunt nemulțumite de forța de muncă de pe piață. Să faci mai mult cu mai puțin înseamnă să accepți că este necesar să dezvolți și să crești angajații pe care îi ai, plecând din punctul în care se află și ducându-i până acolo unde vrei să fie.
Acest lucru înseamnă o educație continuă a oamenilor și se poate face cu ajutorul unui coach sau al unor unor programe și workshop-uri pe anumite teme, prin care oamenii își pot însuși anumite competențe și practici. De exemplu, un program de growth mindset, comunicare nonviolentă, leadership situațional. Ne referim la educarea cu ajutorul unei metode care să ajute organizațiile să transforme în realitate mai mult din ceea ce își doresc să se întâmple. Oamenii au nevoie să fie învățați și dezvoltați pentru a atinge obiective mărețe.
foto: freepik.com