Deficitul de forță de muncă, o barieră în dezvoltarea economică a României
Piața muncii din România a fost marcată în ultimii zece ani de transformări semnificative, deopotrivă în ceea ce privește dinamica forței de muncă și disponibilitatea și calitatea acesteia. După valuri de emigrări masive, în prezent, piața forței de muncă se confruntă cu un deficit atât cantitativ, cât și calitativ în diferite domenii și zone de recrutare.
Chiar dacă problemele și discuțiile sunt mai cunoscute în legătură cu deficitul de muncitori necalificați și încercarea de a-l acoperi cu muncitori din Asia, un deficit de forță de muncă se regăsește și în zona de manageri și de specialiști. Dacă pentru lipsa muncitorilor principalele cauze sunt, în mare, aceleași de ani buni – emigrare, salarii mici și lipsa învățământului profesional – în privința managerilor și specialiștilor cauzele și problemele sunt diverse și complexe.
Sectoare precum IT, ingineria și sănătatea se confruntă cu deficite semnificative de forță de muncă. La fel, există o nevoie crescută pentru specialiști în domenii precum comunicarea, marketingul și agricultura. Sunt doar câteva dintre principalele domenii în care retenția și atragerea talentelor sunt adevărate provocări pentru recrutori și companii nu doar din cauza disponibilității, ci și din perspectiva competențelor, experienței și formării. În aceste cazuri și soluțiile sunt mai complexe și mai de durată pentru că importul de manageri și specialiști este mai dificil decât cel de muncitori necalificați. Și nu reprezintă întotdeauna cea mai eficientă sau potrivită soluție pentru nevoile companiilor pentru că este nevoie de abilități și timp pentru a cunoaște climatul cultural și comercial din România pentru a putea naviga companiile pe piața locală. Desigur, sunt în continuare multinaționale care au păstrat sau preferă management străin. Însă, în același timp, am observat în ultimii ani și o creștere a tendinței de reîntoarcere acasă a managerilor și specialiștilor români care au ocupat multe funcții în companii din străinătate. Însă nu este o creștere suficientă pentru a acoperi necesarul din piață.
Este important să existe un echilibru între emigrare și joburi locale atractive pentru ca România să își poată păstra specialiștii și să poată atrage noi talente. De aceea, autoritățile trebuie să se concentreze pe crearea unui mediu prielnic afacerilor și inovației, cu un sistem de educație de calitate și o infrastructură dezvoltată, astfel încât companiile să aibă încredere să investească și să se dezvolte în România. În plus, este necesar să fie adoptate și implementate politici fiscale favorabile mediului de afaceri și să se încurajeze antreprenoriatul. Una dintre cele mai importante măsuri pe care le putem adopta pentru a atrage românii care lucrează în străinătate să revină în România este de a crea oportunități de angajare bine plătite și sigure. Acest lucru ar putea fi realizat prin promovarea investițiilor străine în țară și prin crearea de locuri de muncă în industrii cu potențial ridicat de dezvoltare. În plus, trebuie creat un mediu favorabil pentru dezvoltarea antreprenoriatului, ceea ce ar putea atrage românii care lucrează pentru companii din străinătate să investească sau să-și dezvolte propria afacere în România. Însă, pentru toate acestea, sunt necesare inițiative și programe guvernamentale într-adevăr viabile care să sprijine dezvoltarea antreprenoriatului și îmbunătățirea condițiilor de afaceri.
Problema retenției angajaților nu este specifică doar României. Într-o economie globalizată, în care muncitorii calificați pot căuta noi oportunități oriunde, businessurile sunt nevoite să se adapteze în consecință. Dacă nu reușesc să mențină și să atragă forța de muncă, atunci își riscă sustenabilitatea și succesul pe termen lung. De aceea trebuie să aibă strategii de retenție a angajaților adaptate profilului lor, strategii de atragere a talentelor locale, investiții în dezvoltarea resurselor umane, oferind condiții optime pentru o dezvoltare personală și profesională adecvată. Doar așa România se poate transforma într-o destinație atractivă și într-un loc viabil pentru dezvoltare și afaceri.