Despre candidaţii peste 40 de ani şi schimbările radicale de carieră
Nu am ales întâmplător acest subiect. Tot mai des aud în jurul meu poveşti despre candidaţi de peste 40 de ani al căror CV este ocolit abil de angajatori. Cât de uşor este însă să îţi găseşti un job după 40 de ani?
Din statistici, din ceeea ce ne povestesc oamenii de HR, din mărturisirile candidaţilor, nu este o misiune tocmai facilă. Mai mult, e cu atât mai anevoioasă dacă în ultimiii 10 ani ai lucrat pentru acelaşi angajator şi nu ai fost deloc conectat la piaţa muncii. În partea plină a paharului există însă o veste bună: e cu mult mai uşor să îţi găseşti un job la 40 de ani decât îţi va fi la 50 de ani, sau mai târziu.
Personal, cred că problema reală stă în abordarea procesului de «job hunting» şi poate fi rezolvată cu uşurinţă. Este însă nevoie de mai mult decât o strategie de tipul aplică şi aşteaptă să fii invitat la interviu.
Spre exemplu, acord credit candidaţilor care îşi evaluează corect şi onest poziţia în care se află, îşi cunosc abilităţile şi văd modul în care îşi pot fructifica experienţele anterioare într-un domeniu complet nou. Să ştii cum poţi face diferenţa şi să subliniezi aceşti diferențiatori în discuţia cu potenţialul angajator sunt cărţi câştigătoare în abordarea oricărui recruiter.
La fel de important este să ştii de ce îţi doreşti o schimbare. Pentru mine, motivaţia candidatului poate fi decisivă în departajarea candidaţilor în procesul de selecţie.
Este esenţial, totodată, să ştii cât de mult îţi doreşti să mergi către o altă direcţie, dar şi cât eşti dispus să sacrifici. Să te întorci după câţiva ani într-un domeniu pe care l-ai abandonat s-ar putea să fie cu mult mai dificil.
Am avut, spre exemplu, un candidat care şi-a dorit foarte mult să facă trecerea de la contabilitate către recrutare. Şi-a dat seama că nu avea nicio şansă să fie invitat la interviu dacă nu se invită singur aşa că, în toate proiectele pe care le viza, caută să discute direct cu consultantul care se ocupa de proiect. Strategia a funcţionat foarte bine în cazul lui: a participat la o mulţime de interviuri, a studiat domeniul extrem de bine, fiind dispus în cele din urmă să renunţe la jobul sigur dintr-o firma de contabilitate, pentru un job pe o perioadă determinată de 1 an într-o agenţie de HR. Experienţa din contabilitate l-a ajutat să înţeleagă profilurile specializate cu mai multă precizie şi să evalueze aplicaţiile din domeniu eficient. Este într-un continuu proces de învăţare, însă o face cu drag pentru că se regăseşte mult mai mult în acest rol.
În cele din urmă, să ştii de unde vii este important, însă şi mai important mi se pare să ştii încotro vrei să mergi. Este aşadar obligatoriu să îţi faci temele, să aduni cât mai multe informaţii despre industria către care îţi doreşti să te îndrepţi, să te pregăteşti temeinic pentru multe «de ce-uri» dar şi pentru refuzuri. Să rămâi însă pozitiv este cea mai bună tactică în căutarea unui job, indiferent de vârstă.
Cristina Savuica este Chief Happiness Officer în cadrul companiei de consultanță în resurse umane Lugera-The People Republic, companie care în anul 2014 a înregistrat o cifră de afaceri de 40,2 milioane euro. Povestea de succes a Cristinei a început în anul 2000 când a fost numită Country Manager pentru prima reprezentanță Lugera din Romania, cu promisiunea că dacă își va îndeplini în trei ani obiectivele financiare, va fi numită partener. A reușit să realizeze acele obiective încă din cel de-al doilea an și a devenit Managing partner cu o cota de 20% din acțiuni. Au urmat apoi participații în cadrul reprezentanțelor din Olanda, Polonia și Cehia, iar pe plan local diversificarea liniilor de business.