E comunicarea de ajuns pentru a fi un leader de succes?
Comunicarea este una dintre cele mai importante abilități pe care le poate avea un leader. O comunicare eficientă reprezintă o punte esențială între el și echipă. Aceasta creează conexiuni semnificative și facilitează schimbul de idei și informații.
Un leader care poate exprima clar viziunea sa, poate motiva și îndruma echipa într-un mod care să inspire și să îndemne la acțiune, iar acest lucru este posibil prin intermediul unei comunicării adecvate. Prin comunicare, leader-ul își poate transmite așteptările, poate asculta feedback-ul și poate ajusta direcția în funcție de nevoile și provocările apărute. Totuși, deși comunicarea este un instrument indispensabil pentru orice manager, privită dintr-o perspectivă singulară, ea nu este suficientă.
Deși despre arta de a comunica s-a vorbit suficient de mult în literatura de specialitate, când vine vorba de leadership, această umbrelă cuprinde mult mai multe componente – ne referim, de fapt, la întregul comportament reflectat în comunicare.
Când afirmăm că e necesar ca leaderii să învețe să comunice eficient, aceasta este, de fapt, doar o mică părticică din cine au nevoie să fie ei cu adevărat: în primul rând, au nevoie să creeze parteneriate de încredere cu oamenii din echipa lor, astfel încât aceștia să îl urmeze și să adere la ceea ce le propun ei.
Modul în care un leader comunică este rezultatul întregii lui personalități, al dezvoltării sale umane. Cine este, de fapt, omul care conduce alți oameni?
Un manager are nevoie de o serie de capabilități care construiesc un tot unitar, printre care:
- Abilități de coaching – autenticitate, prezență, empatie, abilitatea de a asculta activ, de a observa și ce e în spatele cuvintelor (limbajul nonverbal, reacțiile oamenilor în diverse momente etc.)
- Concizie, claritate, setarea așteptărilor echipei, integritate. A ști ce își doresc oamenii, a alege ce emoție să scoată la iveală într-o anumită situație, a fi preocupat să adreseze întrebările corecte în situațiile limită, să primească răspunsuri diverse, unele la care poate nu s-ar fi așteptat și să lucreze cu ele, mai degrabă decât să contrazică și să aștepte să audă numai ce vrea, să fie în contact cu oamenii.
- Abilitatea de a acorda feedback echipei într-un mod constructiv și eficient, abilitatea de a construi planuri de acțiune, de a avea conversații dificile, pe subiecte sensibile.
Toate acestea alcătuiesc, de fapt, ceea ce Stephen Tierney descria în cartea lui denumită „Leadership: knowing, being și doing” ca fiind componente care se întrepătrund și creează autoritate, prezență și impact. Odată demonstrate, prin cuvinte și prin acțiuni, duc la întărirea încrederii pe care oamenii o au în leader. Și mai important de menționat este că ele se pot dezvolta, cu ajutorul metodelor potrivite.
Atunci când spunem că abilitatea de a comunica necesită îmbunătățiri, ne referim, de fapt, la o transformare a modului de a gândi și a acționa. Aceasta presupune o muncă de reeducare în sine pentru manager, care este vizibilă în modul în care el comunică cu oamenii din jur. Autoritatea, prezența și impactul presupun mult mai mult decât modul în care un leader vorbește.
Cum te ajută coaching-ul să devii un leader mai bun?
Toate capabilitățile enumerate mai sus pot fi învățate, iar fiecare leader are propriul ritm. Cel mai ușor mod de a o face este cu ajutorul unui coach, care îl ajută pe leader să descopere care sunt prioritățile și cum poate evalua progresul.
Poate fi copleșitor pentru un leader să se gândească la faptul că „trebuie să se schimbe, să fie altfel”, însă dacă face echipă cu un specialist care îi arată ce poate face, atunci tot acest proces de creștere devine mai distractiv. Totodată, în urma dezvoltării competențelelor se va schimba și modul în care un leader se prezintă, se comportă și comunică.
Ulterior, el va reuși să creeze atât parteneriate de încredere cu echipa lui, cât și un sentiment de entuziasm, energie și bucurie asociate cu activitatea și experiențele trăite împreună la locul de muncă, chiar dacă uneori echipa nu poate ajunge la rezultatele dorite atât de repede.
În coachingul sistemic, atunci când dezvoltăm omul, care este un sistem în sine, și când dezvoltăm echipa, care este un alt sistem, discutăm despre concepte de knowing, being și doing ale leader-ului, adică discutăm despre de autoritate, prezență și impact.
Comunicarea este doar o parte mică atât din knowing, cât și din doing, dar la care e nevoie să adăugăm și being, ceea ce în limbaj obișnuit se referă la competenta de coaching, caracterizată de prezență, empatie, fermitate, autenticitate, parteneriat cu oamenii pentru dezvoltare.