Trei elemente disruptive stau la baza transformării afacerilor
Directorii generali din România ţin cont în primul rând de opinia clienţilor, arată sondajul realizat de PwC. Astfel, 90% dintre directorii generali din România consideră că schimbarea comportamentelor de consum este decisivă în structurarea strategiilor de dezvoltare ale companiilor. Aproape la fel de importanţi sunt şi competitorii, întotdeauna luaţi în considerare în privinţa modului în care companiile înţeleg să adreseze perspectivele de creştere. În funcţie de disponibilitatea talentelor şi de calitatea forţei de muncă disponibilă în general, 70% dintre directorii generali din România cred că angajaţii au o influenţă semnificativă asupra strategiei de afaceri.
Un alt factor important care influenţează mediul de afaceri ţine de politicile guvernamentale şi activitatea instituţiilor de reglementare. Astfel, 69% dintre directorii generali participanţi la studiu consideră guvernele şi instituţiile de reglementare drept o importantă categorie susceptibilă să afecteze dezvoltarea afacerilor. Această concluzie s-a conturat firesc în rândul respondenţilor din România, având în vedere că 42% dintre aceştia apreciază că standardele sau reglementările neclare sunt reale bariere în calea îndeplinirii cerinţelor clienţilor, angajaţilor etc.
Din perspectiva ţintelor financiare, pentru majoritatea covârşitoare a directorilor generali, atât din România, cât şi de peste hotare, profitabilitatea pe termen lung dictează strategiile de afaceri ale companiilor. Această concluzie este consecventă cu viziunea directorilor generali faţă de contextul actual, având în vedere că peste 70% dintre aceştia au considerat şi că, în activitatea de raportare, se pune accent atât pe aspectele financiare, cât şi pe cele nonfinanciare.
Cu alte cuvinte, viziunea managerilor de top nu este dictată de indicatori cu impact imediat, ci este mai degrabă axată pe valori şi elemente de substanţă pe care îşi doresc că le reflecte în companiile lor. În 2016, necesitatea mediului de afaceri de a se adapta la provocări – precum strategia de reacţie în situaţii de criză, identificarea talentelor şi instabilitatea geopolitică – întâlneşte răspunsuri în progresul tehnologic şi în investiţiile pentru inovaţie.
Astfel, 90% dintre liderii companiilor la nivel global au declarat că implementează schimbări în modul în care utilizează tehnologia pentru a înţelege şi satisface cerinţele părţilor interesate. Noile tehnologii considerate drept cele mai eficiente din punctul de vedere al creşterii gradului de implicare a clienţilor, angajaţilor, guvernelor etc. se referă, printre altele, la analiza datelor, sistemele de management al relaţiilor cu clienţii etc.
Studiul Global CEO Survey dezvăluie astfel că, în 2016, liderii companiilor la nivel mondial, alături de cei naţionali, vedeau investiţiile strategice de ordin tehnologic ca pe niște surse de creştere pe termen lung. În măsură comparabilă, aceştia acordau un interes sporit în maximizarea valorii pentru societate şi, în acelaşi timp, în minimizarea impactului activităţii companiilor asupra mediului.
Se conturează, aşadar, un profil al directorului general preocupat de creșterea pe termen lung a afacerii sale şi integrarea în contextul social, economic şi tehnologic. Noţiuni-cheie precum adaptabilitatea şi inovaţia stau la temelia viziunii directorilor de companii din România şi de peste hotare, în condiţiile unui mediu de afaceri afectat de noi condiţii de piaţă, transformări tehnologice foarte ample sau de tensiunile geopolitice.
Despre sondaj: Ediţia a XIX-a a sondajului anual PwC Global CEO Survey a fost realizată în ultimul trimestru al anului 2015, pe baza răspunsurilor a 1.409 directori de companii din 83 de ţări. În România au fost realizate 82 de interviuri. Pentru mai multe informații în ceea ce privește rezultatele sondajului în România și la nivel global, precum și pentru materiale adiționale, puteți accesa: www.pwc.ro/ceosurvey2016 și www.pwc.com/ceosurvey.
Miriam Constantin, Avocat Senior, D&B David şi Baias
Acest articol a apărut în numărul 232 al Revistei CARIERE.