Trei tipuri de conflicte la locul de muncă și gestionarea lor
Oriunde există oameni care lucrează împreună, în echipă, între departamente sau pe proiecte internaționale și interculturale, inevitabil vor apărea conflicte. Acestea se iscă din cauza diferitelor personalități, opinii, așteptări, obiceiuri, dorințe, țeluri etc. Conflictele nu trebuie întotdeauna evaluate negativ, până la urmă anumite dezbateri pot duce la idei noi, optimizare sau dezvoltare personală. Prin urmare, decât să evitați sau să ignorați conflictele, ar trebui să vă concentrați pe cum să le rezolvați imediat ce apar.
De-a lungul activității de recrutor și headhunter, am identificat trei tipuri de conflicte care apar cel mai frecvent la locul de muncă, indiferent că este vorba de o companie mică sau o multinațională.
Conflictul dintre introvertiți
Când ambii angajați evită, conflictul se înăbușă adesea mult timp înainte de a izbucni. Cu toate acestea, cei afectați continuă să acumuleze nemulțumiri și frustrări până când unul dintre ei „explodează”. Escaladarea unui astfel de conflict poate avea loc, așadar, în mod necontrolat și fără avertismente pentru ceilalți membri ai echipei. Poate colegii sau șeful nu au știut nimic despre acest conflict și amploarea lui până când dintr-o dată apare demisia unuia dintre cei implicați, iar fiecare dă vina pe celălalt.
Confruntarea dintre introvertit și extrovertit
Varianta în care un angajat evită și unul este coleric este probabil cea mai dificilă, deoarece comportamentul celuilalt este perceput ca ciudat. S-ar putea să fie greu să te pui în poziția unuia sau altuia, să înțelegi de ce o persoană caută acum o confruntare sau, dimpotrivă, ar dori să evite o dezbatere. Un astfel de conflict escaladează treptat pentru că cel activ îl împinge pe cel care evită din ce în ce mai mult în defensivă. De cele mai multe ori un astfel de conflict se termină cu intimidarea sau retragerea persoanei care evită, prin concediu sau demisie.
Disputa dintre extrovertiți
Dacă ambii angajați caută o confruntare, conflictul de obicei escaladează rapid și violent. Lucrul pozitiv este că adesea poate fi rezolvat la fel de repede. Tipologia aceasta poate duce la un conflict exploziv, prin urmare este necesar să se implice imediat o a treia persoană, cum ar fi șeful sau un coleg pentru a juca rolul de mediator. În caz contrar, disputa poate să coboare la un nivel personal și lipsit de respect. După o astfel de escaladare, cooperarea ulterioară între cei afectați ar fi aproape imposibilă.
Cultura disputei și gestionarea adecvată a diferitelor tipuri conflicte
Cultura disputei și gestionarea adecvată a diferitelor tipuri conflicte sunt esențiale într-o companie, indiferent de mărimea ei. În primul rând, fiecare angajat ar trebui să gândească la propria sa cultură a conflictului. Este una dintre cele mai importante elemente pentru o bună atmosferă în birouri. Dacă există o cultură pozitivă a disputei, conflictele sunt recunoscute din timp și rezolvate la nivel de fapt, eventual cu ajutorul profesional al unui mediator. Într-o cultură negativă – sau pur și simplu inexistentă – a dezbaterii, conflictele sunt evitate artificial, fierb subliminal până când escaladează sau sunt soluționate la nivel personal. În cazuri extreme, acestea se termină în bullying și cu demisia sau concedierea a cel puțin unui angajat.
Acest lucru oferă o primă impresie despre cât de importantă este implementarea unei culturi pozitive a disputei în fiecare companie. Dar nu este vorba de nivelul companiei, ci de perspectiva angajatului. Fiecare persoană are propria sa cultura personală a conflictului. Mediul în care am crescut, educația, oamenii din jurul nostru ne-au format păreri despre conflicte. În acest fel, unele persoane au învățat să evite conflictele, altele să devină violente, iar altele să le rezolve la nivel de fapt. În funcție de experiențele din copilărie, de nivelul de dezvoltare a personalității și de educație, unii oameni rezolvă conflictele diferit la locul de muncă față de cele din familie, dar aproape fiecare angajat se comportă diferit atunci când apar tensiuni la locul de muncă.
Cultura dezbaterii în echipă
Comunicarea este cel mai important factor, mai ales din punct de vedere al satisfacției personale și al sănătății psihice și fiecare dintre noi ar trebui ne optimizăm cultura individuală a conflictului. În acest fel, contribui la o atmosferă de lucru mai plăcută, dai un bun exemplu pentru colegi și, mai presus de toate, eviți să fii prins singur în situații conflictuale total neplăcute. Dacă un conflict este recunoscut prea târziu sau rezolvat numai după ce a depășit un anumit nivel de escaladare, de cele mai multe ori relațiile între cei implicați nu mai pot fi reparate. O astfel de escaladare poate avea loc la suprafață, de exemplu printr-un schimb violent de cuvinte, sau poate apărea subliminal, atunci când certurile se țin lanț. În orice caz, un conflict escaladat în echipă poate fi adesea rezolvat doar printr-un transfer intern. Din cauza problemelor de sănătate cauzate de stresul emoțional pe o perioadă mai lungă de timp, cei expuși conflictului pot să devină incapabili să lucreze pentru o perioadă lungă de timp. Prin urmare, este atât în interesul angajaților, cât și în al companiei să fie îmbunătățită cultura dezbaterii în echipă.
Din păcate, nu există un panaceu pentru soluționarea timpurie a fiecărui conflict. Toate conflictele sunt individuale și apar constelații diferite ca urmare a celor trei modele diferite de dispute menționate mai sus.
La nivel individual, un prim pas este să cunoști nu doar propriul tipar de argumentare, ci și pe cel al persoanei cu care ai un conflict. Acest lucru ar trebui să fie ușor de înțeles cu puțină observație. În cele din urmă, vei vedea dacă persoana cu care vorbești apare brusc în fața ta țipând sau doar îți aruncă o privire cu un zâmbet fals. În funcție de tipologia conflictului, ar trebui să tratezi disputa diferit. Ideal este să o puteți rezolva din timp și direct. Dacă nu se poate, atunci poți recurge la managerul direct sau la departamentul de resurse umane pentru a cere ajutor în soluționarea disputei.
Ce faci dacă ești manager
Ca manager, pentru a soluționa un conflict, mai întâi trebuie să descoperi sursa acestuia. Lasă un pic de timp înainte de vorbi cu persoanele care au iscat disputa pentru a se liniști și vorbește-le când sunt calme, alegând și un loc liniștit unde nu vă aud ceilalți colegi. Ascultă cu atenție ambele părți apoi investighează pentru a afla exact cum a izbucnit conflictul, cine este vinovat și dacă se mai poate rezolva.
Dacă hotărăști să rămână în aceeași echipă, recomandarea este să-i supervizezi o perioadă să nu se repete conflictul. Dacă se repetă, atunci trebuie analizată varianta mutării celui vinovat în alt departament sau demisia.
Un mediu toxic aduce numai lucruri negative pentru toată lumea din companie și chiar din afara ei. Employer branding-ul va avea de suferit, vor fi atrase mai greu talentele, retenția angajaților devine mai dificilă, iar imaginea managerului va avea de suferit pentru că lumea va crede fie că nu poate crea un mediu de lucru plăcut și relaxant, fie că nu-și cunoaște echipa și nu știe să o gestioneze. Categoric conflictele nu țin doar de manager sau de o singură persoană, dar poți învață să le descoperi cât mai din timp și să le rezolvi pentru a fi fericit la locul de muncă. Să nu uitam că la serviciu, dacă lucrăm de la birou, ne petrecem mai mult timp decât cu propria familie, așa că atmosfera de zi cu zi pozitivă este esențială. Ambient pozitiv, angajați fericiți și rezultate pe măsură.