Zece practici utile de reducere a stresului la locul de muncă
În ultimii ani, nivelul de stres la locul de muncă a crescut semnificativ în întreaga lume, iar acest lucru poate determina probleme de sănătate fizică și mentală, cauzând, de asemenea, o productivitate și o calitate a muncii mai scăzute. Iată zece practici eficiente de a reduce stresul la locul de muncă și care pot fi implementate în diverse medii de lucru la nivel individual sau colectiv.
Comunicare eficientă
O comunicare deschisă, clară și transparentă între angajați și angajatori este esențială pentru reducerea stresului și crearea unui mediu de lucru productiv. Astfel, angajatorii pot înțelege mai bine nevoile, preocupările sau nemulțumirile angajaților, iar angajații obțin mai ușor feedback și informații relevante despre obiectivele și așteptările companiei. Angajatorii trebuie să ofere frecvent feedback și să faciliteze procesul de comunicare, inclusiv prin aplicații dedicate și metode interactive care stimulează comunicarea și implicarea angajaților în activitățile de zi cu zi.
Flexibilitate
Angajatorii ar trebui să fie flexibili, mai ales în ceea ce privește programul de lucru. Această flexibilitate poate include munca de acasă sau orar flexibil pentru a asigura angajaților echilibrul între viața personală și cea profesională. Adesea, lipsa unui echilibru între acestea reprezintă o sursă majoră de stres pentru angajați și se reflectă și în performanța și implicarea la locul de muncă. De aceea, este nevoie ca angajatorii să creeze un mediu de lucru flexibil, cu un volum de muncă adecvat, astfel încât angajații să nu-și sacrifice din timpul personal sau dedicat familiei pentru îndeplinirea unor task-uri. Atunci când angajatul se simte respectat, stresul poate fi redus.
Îmbunătățirea condițiilor de muncă
O altă strategie pentru reducerea stresului la locul de muncă este îmbunătățirea condițiilor de muncă. Aceasta poate include, de exemplu, iluminarea adecvată a biroului, o temperatură confortabilă, mobilier ergonomic și alte facilități adaptate cerințelor angajaților. Posibilitatea de a încălzi sau răci personalizat spațiul de lucru, zgomotul redus, parcarea, cantina, masajul, psihoterapia la locul de muncă, printre altele, pot valora foarte mult pentru confortul angajaților. Deși poate aparent nu au o însemnătate mare dacă le analizăm individual, atenția asupra tuturor acestor aspecte privind condițiile de muncă și facilitățile suplimentare reprezintă aspecte valoroase pentru reducerea stresului la locul de muncă.
Reducerea solicitărilor de multitasking
Mulți angajați se simt copleșiți și epuizați din cauza cerințelor de multitasking. Această presiune poate fi redusă prin împărțirea echitabilă a sarcinilor în cadrul echipei, realizarea unei agende săptămânale, prioritizarea și planificarea sarcinilor și evitarea supraîncărcării angajaților. De asemenea, definirea clară a rolurilor și responsabilităților este esențială pentru ca angajații să aibă o viziune clară asupra sarcinilor care le revin. În plus, astfel este evitată și suprapunerea sau dublarea sarcinilor.
Dezvoltare profesională
Reducerea stresului poate fi realizată și prin îmbunătățirea abilităților angajatului astfel încât să-și îndeplinească mai bine sarcinile. Companiile ar trebui să ofere pregătire și formare profesională astfel încât angajații să dobândească noi competențe sau să-și dezvolte abilitățile, fie că vorbim de competențe tehnice, de abilități de comunicare, gestionarea timpului și a priorităților, leadership și multe altele. Toate acestea ajută angajații să-și desfășoare activitatea mai ușor, dar și să se adapteze la schimbările și evoluțiile de pe piața muncii.
Crearea unui plan de munca echilibrat
Stresul poate fi ușor evitat prin crearea unui plan de muncă echilibrat. Angajatorii ar trebui să încurajeze, de asemenea, pauzele frecvente, sau chiar un pui de somn în timpul programului, pentru a permite angajaților să-și reîncarce bateriile. Numeroase cercetări indică faptul că un somn de 20 de minute crește gradul de concentrare, creativitatea și îmbunătățește totodată starea psihică.
Activități recreative
Angajatorii ar trebui să încurajeze un mediu de lucru pozitiv prin oferirea de posibilități de socializare în afara orelor de serviciu, organizând activități recreative și oferind opțiuni de team building. Jocurile de echipă, excursiile, implicarea în activități sociale sau programe de voluntariat susținute de companie, diverse workshop-uri tematice, toate acestea conduc la consolidarea relațiilor între colegi, la o satisfacție crescută privind locul de muncă și chiar la dezvoltarea diverselor competențe și abilități ale angajaților.
Organizarea de discuții libere prin intermediul platformelor sau aplicațiilor din companie
Altfel spus, ședințe online, dar care nu sunt legate strict de serviciu, ci în principal de socializare între angajați și manageri. Prin acestea, angajații se vor cunoaște mai bine, pot avea o comunicare mai deschisă cu managerii lor și vor avea o mai bună conexiune cu aceștia, cu colegii, dar și cu misiunea și valorile companiei. Este o bună oportunitate și de a aborda într-un cadru relaxat anumite aspecte de la locul de muncă, însă fără presiunea unui cadru formal.
Sport
Practicarea unor exerciții ușoare, precum întinderi ale gâtului, mâinilor, șoldurilor și altor grupe musculare ajută la reducerea tensiunii și oferă angajaților o relaxare binevenită. Dacă la sediul companiei există și o sală de forță, pe lângă mișcarea care energizează și binedispune angajații pe moment, pe termen lung contribuie la menținerea unui stil de viață sănătos.
Încurajarea unui stil de viață sănătos
De la sport regulat, alimentație sănătoasă, metode de relaxare, încurajarea unui stil de viață sănătos în rândul angajaților este extrem de importantă pentru a promova bunăstarea și performanța la locul de muncă. O metodă este încurajarea angajaților să-și instaleze aplicații de well-being prin care pot fi îndrumați să își monitorizeze nivelul de hidratare, calitatea somnului, activitatea fizică, să primească antrenamente personalizate sau prin care să poată face meditații sau exerciții de respirație. Toate acestea contribuie la gestionarea și reducerea stresului și la îmbunătățirea stării de bine și, implicit, a performanțelor.