DAN CRIȘAN: Încerc să le ofer tuturor UN MEDIU DE LUCRU CÂT MAI PLĂCUT, în care să se simtă recompensați și apreciați la adevărata valoare
S-a vorbit rar despre ei, deși, pentru ca noi să putem lucra și învăța de acasă, ei au mers zi de zi la serviciu, chiar și în perioada de restricții maxime. Sunt angajații din sectoarele strategice, vitale pentru economie și populație, precum electricitate, energie, transporturi, comunicații, furnizorii de apă, comerțul cu alimente, siguranță și apărare etc. Profesioniști care, alături de medici, eroii din linia întâi, și-au asumat riscuri și au fost nevoiți să facă față unor provocări enorme.
Despre cum s-a văzut și trăit pandemia într-un lanț de magazine din sectorul alimentar, despre schimbările impuse în modul de lucru ori strategia de business, despre leadership și viitorul muncii am stat de vorbă cu Dan Crișan, Director Național de Vânzări la PENNY România.
„Ei au fost eroii noștri”
Oamenii de vânzări, cu excepția celor din back office, au lucrat tot timpul din birou și, mai ales, au fost prezenți zilnic în magazine, își amintește Dan Crișan. Alături de echipa sa, și el a fost aproape toată perioada în birou și în filiale, păstrând, pe cât posibil, ritmul de dinainte de pandemie: „Cel mai dur a fost pentru colegii din magazine, care au fost eroii noștri, reușind să deservească față în față sute de mii de clienți în toată țara, în fiecare zi, într-o perioadă în care mulți ieșeau din case doar pentru urgențe. Cred că toată lumea a pierdut mult în acești ani, dar la nivel de companie am câștigat, în final, o echipă mai sudată și mai rezistentă. De asemenea, am câștigat încrederea că nimic nu este prea greu atunci când angajații noștri sunt alături de noi cu sufletul”.
Prea devreme pentru a discuta despre reducerea săptămânii de lucru
În contextul situației din ultimii ani din piața muncii, se discută tot mai des despre reducerea săptămânii de lucru la 4 zile. Însă, pentru PENNY România o astfel de schimbare, în acest moment, nu pare fezabilă decât pentru angajații din centrală. „Nu cred că diferența o face numărul de zile lucrate, deoarece, în final, contează rezultatele muncii tale, plus-valoarea pe care o creezi atât pentru companie, cât și pentru clienții tăi. Deci, da, pentru funcțiile din centrală ar putea fi fezabil, dar într-un cadru foarte clar de definire a responsabilităților și a indicatorilor de performanță”, explică Dan Crișan.
Când vine însă vorba de magazine sau de logistică, în condițiile în care acestea sunt deschise 7 zile din 7 și ținând seama de limitările normale determinate de costurile cu munca și de eficiența filialelor, directorul național de vânzări la PENNY România crede că, deocamdată, este prea devreme să discute de reducerea săptămânii de lucru la 4 zile. „Totuși, având în vedere automatizarea și robotizarea tot mai prezente și în retail, nu exclud în viitor varianta de 4 zile de lucru pe săptămână și în filiale”, adaugă el.
Modul de lucru objective-based
Cu un mod de lucru flexibil și hibrid, dar și cu o activitate posibil concentrată într-un timp mai scurt, Dan Crișan a oferit câteva sfaturi, recomandări privind: managementul timpului, managementul spațiului de lucru, gestionarea emoțiilor și energiilor creative, dar și despre cum să ne eliberăm de activități și interacțiuni inutile și să câștigăm timp. „Cred că toate aceste lucruri menționate se întrepătrund și compun ceea ce aș numi o relație echilibrată cu munca, aspect pe care îl încurajăm în interiorul echipelor noastre. Referitor la managementul timpului și la eliberarea de activități inutile, aș recomanda modul de lucru objective-based. De exemplu, în măsura în care îmi permite situația, îmi propun să rezolv două task-uri importante pe zi și câteva obiective majore pe săptămână. Însă fiecare cred că ar trebui să găsească propriul stil de lucru care îl ajută să obțină rezultate”, recomandă Dan Crișan.
Acesta spune că, în ceea ce privește managementul spațiului de lucru, în momentul de față crede că varianta care se potrivește cel mai bine cu proiectele și obiectivele pe care le are este una de lucru 50% birou și 50% magazine.
Și în ceea ce privește gestionarea emoțiilor, Dan Crișan punctează ceea ce consideră că este important. „Aici intervine relația pe care o ai cu angajatorul și cât de mult se încurajează comunicarea deschisă în echipă. La PENNY susținem acest demers, acceptăm și zilele mai puțin bune, însă întotdeauna căutăm soluții pentru a ne simți cât mai bine împreună și pentru a ne atinge obiectivele. Din poziția de leader, încerc să creez un mediu în care să existe încredere și onestitate, în care lumea să-și poată exprima opinia cu încredere. Pe lângă echipă și mediu, cred că emoțiile pozitive și plăcerea muncii pe o anumită poziție vin din siguranța și încrederea pe care ți le oferă superiorii. La asta aș mai adăuga încă două ingrediente: să-ți pese cu adevărat de oamenii din echipa ta și să ai umor, fiind cel mai bun mod de apropiere umană”, este de părere directorul național de vânzări al PENNY România.
Diferență majoră între „cine vrem să fim” și „cine suntem de fapt”
Conștientizând că rolul de lider presupune să te asiguri că productivitatea echipelor rămâne la cote ridicate indiferent de timpul, modul ori locul din care oamenii muncesc, Dan Crișan spune că reușește acest lucru oferindu-le angajaților, în primul rând, un climat organizațional sănătos. „Aici este o diferență puternică între cultura organizațională – cine vrem să fim – și climatul organizațional – cine suntem de fapt și cum facem lucrurile să se întâmple. Cu siguranță că multe companii vorbesc despre un mediu de lucru sănătos la nivel teoretic și de valori, însă mai puține sunt cele care pun și în practică. De aceea, cred că productivitatea, în momentul de față, este strâns legată de felul în care se simt oamenii la locul de muncă. Mă refer aici la conceptul de wellbeing, care a devenit tot mai popular odată cu pandemia”, este de părere Dan Crișan.
Concret, acesta face tot posibilul să le ofere oamenilor din echipele pe care le coordonează o bunăstare atât fizică, cât și psihică la locul de muncă. Ține cont de nevoile lor, îi înțelege când au o problemă de natură personală, le oferă ghidaj și sprijin pe partea profesională și se preocupă de dezvoltarea lor continuă. „La PENNY succesul pornește de la oameni, așa că încerc să le ofer tuturor un mediu de lucru cât mai plăcut, în care să se simtă recompensați și apreciați la adevărata valoare”, adaugă Dan Crișan.
„Avem nevoie de oameni care să-și dorească să-i ghideze pe alții”
Toate schimbările din acești ultimi ani au făcut ca liderii să aibă și ei nevoie de noi abilități pentru a-și conduce echipele către succes: „Ca lucrurile să funcționeze în această nouă paradigmă, cred că avem nevoie de lideri în adevăratul sens al cuvântului, adică oameni care simt că au această identitate și care își doresc să-i ghideze pe alții. Atunci când vorbim despre un job, mulți dintre noi ne gândim la capacități – la ceea ce știe și ar trebui să facă cineva într-o anumită poziție. Dar dincolo de task-uri, există o doză de înclinație pe care o persoană ar trebui să o dețină pentru a fi lider sau manager. Nu-i suficient să punem un foarte bun executant într-un rol de manager, dacă el nu are această identitate bine conturată”.
Un alt aspect la care se raportează este încrederea cu care un lider ar trebui săși investească echipele în contextul pe care îl traversăm cu toții astăzi. „Este absolut evident că nu mai putem munci făcând micromanagement și având în permanență senzația că angajații nu-și vor face treaba dacă nu sunt la birou sau dacă nu sunt verificați în mod regulat. Cred că este vorba, mai degrabă, despre o schimbare de mentalitate decât despre abilități noi, iar în echipa PENNY abordăm deschis acest subiect și încercăm întotdeauna să găsim cele mai bune soluții atât pentru lideri, cât și pentru toți ceilalți colegi”, mai spune Dan Crișan.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 280
Pentru abonare, click aici