MONICA ZDRANCOTĂ: Avem încredere în tinerii din România, în motivația acestora și în abilitățile lor
O promisiune de a oferi tinerilor posibilitatea unui prim pas pe piața muncii, unde dorința de a învăța compensează cu lipsa de experiență, iar activitatea la job nu intervine în timpul dedicat studiului. Așa își descrie McDonald’s cea mai nouă campanie de recrutare, „Credem în tinerii din România”.
Lansată la nivel național și prezentă pe toate mediile de comunicare, campania este un pas firesc în strategia de recrutare și employer branding, prin care McDonald’s și-a propus să intre în dialog cu tinerii și să-i asigure că le înțelege nevoile și așteptările.
Monica Zdrancotă, Director de Resurse Umane al Premier Restaurants România, explică acest „pas”: „deși politicile McDonald’s de recrutare vizează toate segmentele de vârstă, în ultimii ani ponderea cea mai mare a fost reprezentată de candidați din generația Z”.
Astfel, în prezent, 44% dintre angajații McDonald’s România sunt tineri cu vârsta mai mică de 25 de ani, iar 30% dintre aceștia sunt la primul loc de muncă. „În acest context, campania se adresează cu predilecție tinerilor și tuturor celor aflați la început de drum, oferindu-le acestora posibilitatea să facă un prim pas spre o carieră de succes. Avem încredere în tinerii din România, în motivația acestora și în abilitățile lor”, afirmă Monica Zdrancotă.
Cum „arată” candidatul ideal
În cadrul acestei campanii masive de recrutare, McDonald’s a scos la concurs peste 1.000 de locuri de muncă la nivel național, atât în București, cât și în alte orașe unde sunt prezenți, pentru toate pozițiile disponibile din restaurantele lor: lucrători comerciali (Crew Member), Barista, Manager Trainee sau Guest Experience Leader.
Monica Zdrancotă ne-a dezvă luit cum arată „candidatul ideal”: „Căutăm colegi care să ne împărtășească dorința de muncă. Să fie dedicați, energici și curioși să învețe, să adere la valorile de bază ale companiei și să fie orientați către nevoile clientului. Desigur, sunt importante și spiritul de echipă și empatia, deoarece numai împreună putem crește, în echipă, și putem învăța unii de la ceilalți”.
Când vine vorba despre cei care aspiră la o poziție de management, directorul de resurse umane crede că mai sunt necesare și alte abilități. „Perseverența, dorința de dezvoltare profesională, deschiderea către nou și capacitatea de a gestiona provocările unei astfel de poziții. Satisfacțiile sunt pe măsură: în doar trei ani de la angajarea în cadrul companiei, prin programul Manager Trainee, tinerii pot fi promovați pe rolul de Store Manager (Manager de restaurant)”.
Cât de generos este pachetul salarial
Salariile sunt calculate în funcție de numărul de ore lucrate, la care se adaugă o serie de bonusuri acordate pentru turele de noapte sau turele de weekend. Astfel, salariul unui angajat debutant, care lucrează 8 ore în restaurant, ca lucrător comercial, poate ajunge până la 2.800 de lei net, în vreme ce un Manager Trainee poate câștiga 3.700 de lei net. Angajații primesc, de asemenea, bonusuri pentru performanță sau pentru loialitate – vechimea în companie fiind răsplătită în cadrul evenimentelor anuale dedicate echipei.
„Totodată, oferim sprijin financiar angajaților studenți care obțin rezultate deosebite în mediul academic și la locul de muncă, prin intermediul Burselor McDonald’s, un program anual derulat la nivel național. În egală măsură îi sprijinim și pe colegii care doresc să-și finalizeze studiile prin inițiativa BACmeUP, prin care aceștia pot accesa programe gratuite de pregătire”, detaliază Monica Zdrancotă câteva dintre programele oferite angajaților McDonald’s.
În ceea ce privește beneficiile, programul flexibil este foarte important și este unul dintre factorii care au contribuit la creșterea din ultimii ani în ceea ce privește numărul de aplicații înregistrate din partea candidaților tineri, cu vârsta sub 25 de ani. „Astfel, angajații pot îmbina cariera cu studiile sau pot aloca mai mult timp pentru a-și urma pasiunile”, consideră directorul HR.
În plus, McDonald’s sprijină dezvoltarea continuă a angajaților. Oferă multiple tipuri de training gratuit, inclusiv pentru dezvoltarea abilităților de lucru cu clienții, pentru deprinderea abilităților de management, dar și cursuri de igienă sau ospitalitate. De asemenea, investește constant resurse pentru a-i ajuta pe angajații aflați la început de drum profesional să-și descopere și amplifice aptitudinile. „Alte beneficii pe care colegii noștri le au sunt ajutoarele sociale sau zilele libere acordate cu ocazia unor evenimente speciale, diferitele campanii cu premii și bonusurile de recomandare, sau reducerea de 50% la produsele preferate în timpul programului de lucru”, explică Monica Zdrancotă.
Flexibilitatea programului, una dintre cerințele aplicanților la un job
În ultimul an, una dintre cele mai importante cerințe din partea aplicanților la un job a fost flexibilitatea programului. Monica Zdrancotă spune despre această tendință că a început să își facă simțită prezența mai acut pe piața muncii în timpul crizei sanitare: „În ultimii doi ani am observat, spre exemplu, în rândul candidaților care au aplicat pentru joburi de birou această dorință de a lucra remote. De altfel, contextul pandemic ne-a obligat să regândim politica pentru echipa de la sediul central al companiei, optând pentru un regim hibrid”.
Pe de altă parte, tinerii care lucrează în restaurante solicită flexibilizarea programului și opțiunea de a alege numărul de ore lucrate. De aceea, cei de la McDonald’s au venit în sprijinul acestora, oferindu-le posibilitatea de a opta pentru un anumit interval orar sau pentru o normă parțială de 4 sau 6 ore, în funcție de nevoile lor. „Credem că fiecare angajat are un rol esențial în contextul business-ului și fiecare dintre colegii noștri are nevoie să își atingă potențialul maxim, așadar ne dorim să se bucure de un mediu de lucru plăcut, cu program flexibil și oportunități de creștere, învățare și promovare”, explică această decizie directorul de resurse umane.
Atragerea de talente și retenția angajaților, marile provocări ale momentului
Atragerea de talente și retenția angajaților sunt printre marile provocări ale momentului și elemente cheie în politicile de resurse umane ale companiilor. „Este adevărat, perioada pandemică a adus o serie de noi provocări în ceea ce privește recrutarea și retenția personalului, acestea adăugându-se pe fondul dificultăților întâmpinate deja în orașele cu un nivel ridicat de dezvoltare economică, acolo unde există mai multe oportunități de angajare. Însă dincolo de aceste aspect care se resimt pe piața muncii la nivel general, în ceea ce privește McDonald’s, am observat o menținere a interesului pentru locuri de muncă. În plus, McDonald’s România este în continuă expansiune la nivel național, fiecare nou restaurant deschis însemnând crearea de noi locuri de muncă”, susține Monica Zdrancotă.
Generația Z și valorile
Generația Z este tot mai vizibilă în piață, are altfel de cerințe și așteptări de la locul de muncă. În acest context, am vrut să aflăm și cum reușesc cei de la McDonald’s să țină pasul cu această nouă realitate din mediul de business legată de schimbarea de structură și atitudine a forței de muncă.
„Fiecare generație vine cu un nou set de cerințe, având particularitățile sale. Generația Z este generația care se află acum la primul loc de muncă și este important ca angajatorii să țină cont de nevoile acestor tineri, să îi înțeleagă și să răspundă așteptărilor lor”, confirmă Monica Zdrancotă, subliniind că vorbim despre tineri care vin cu un alt mindset față de generațiile anterioare. „Sunt nativi digitali, care au avut acces la multiple surse de informație, care pun mare preț pe cultura organizațională, pe feedbackul constant și constructiv și pe oportunitățile de dezvoltare rapidă. Un alt aspect pe care îl remarcăm este că acești tineri sunt mult mai atenți atunci când vine vorba despre imaginea și reputația angajatorului, un criteriu important de selecție a locului de muncă fiind implicarea acestuia în programe de sustenabilitate și implicare socială”.
„Nu în ultimul rând, știm că valorile care ne ghidează aici la McDonald’s sunt valori pe care Generația Z le susține – diversitate, integritate, comunitate, familie, ospitalitate. Ca semnatar al Cartei Diversității, McDonald’s promovează un mediu de lucru plăcut și incluziv, bazat pe respect și egalitate. Ușile noastre rămân deschise pentru toți cei care doresc să ni se alăture, indiferent de gen, vârstă sau categorie socială”, conchide Monica Zdrancotă.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 279
Pentru abonare, click aici