Georgeta DENDRINO: ”O femeie lider poartă mai multe pălării”
Cover Story: ”Femeia – lider, dincolo de mit și aparențe”
Schimbările continue de pe piața muncii creează noi modele de leadership, în care femeile joacă un rol din ce în ce mai important. Și totuși, chiar dacă la nivel mondial tot mai multe femei ajung în funcții de conducere, per total, participarea lor la procesul de luare a deciziilor rămâne scăzută.
Toate studiile de specialitate arată clar că majoritatea structurilor de management sunt dominate de bărbați, și, mai mult, diferențele de gen sunt din ce în ce mai evidente, pe măsură ce analizele comparative se apropie de vârful organigramelor. Cu alte cuvinte, dacă pe zona de entry level în aproape toate companiile găsim un număr mare de femei, în pozițiile de middle management prezența lor scade considerabil, pentru ca în vârful ierarhiei, pe funcții de top, să constatăm că sunt foarte puțin reprezentate.
Ca dovadă, ultimul studiu, publicat în ianuarie 2020 de Catalyst Solutions în USA, arată că, din total S&P 500 companii, doar 5,8% au CEO femei, numai 21.2% din locurile în board sunt ocupate de femei, iar 26.5% dintre executivi și manageri la nivel senior sunt femei.
Procentele nu sunt prea încurajatoare, într-adevăr, confirmă Georgeta Dendrino, Managing Director al Interact. ”Dacă acestea sunt datele într-o țară cu vederi mai deschise în privința integrării femeilor la nivel de conducere a organizațiilor, ne putem imagina care ar putea fi situația în cazul unei culturi naționale mai tradiționale, precum cea românească”, și-a exprimat ea îngrijorarea.
Așadar, în ciuda eforturilor continue de îmbunătățire a diversității de gen, balanța rămâne în continuare înclinată ferm de partea bărbaților, echilibrarea ei fiind percepută ca un proces de lungă durată.
A alege freudian bărbați nu face decât să perpetueze niște clișee
Georgeta Dendrino are peste 22 ani de experienţă în domeniul trainingului şi consultanţei, precum şi 10 ani în coaching. Anul trecut, a fost desemnată vicepreședinta celei mai mari rețele mondiale de business pentru femei, Professional Women’s Network.
”A fost o vreme în România când clienții noștri expați ne spuneau că sunt impresionați de cât de mult lucrează femeile aici, cât de orientate către carieră sunt. Cred că generația de femei care a început să lucreze la puțin timp după revoluția din ’89 a investit timp și multă energie în dezvoltarea profesională, în a deveni mai bune mereu, în a ține în frîu atât familia cât și cariera”, a povestit Georgeta Dendrino. Dar asta nu a însemnat că rezultatele au venit rapid, mai ales că imaginea pe care mulți o aveau în România era că rolul primordial al femeii era să se ocupe de familie, nu de job. Din punctul ei de vedere, femeile au încă de lucru, dacă vor să schimbe această mentalitate, și nu doar în relația cu colegii bărbați. ”Aș îndrăzni să spun că au mult de lucru și în relația cu celelalte semene. De multe ori, tocmai femeile între ele nu se susțin. Am încă multe situații când clientele îmi spun că vor să lucreze cu traineri, facilitatori sau coaches bărbați. Noi între noi facem discriminări. Nu pledez pentru a alege femei doar pentru a avea balanță de gen. Însă a alege freudian bărbați pentru anumite roluri nu ne onorează, din contra, nu face decât să perpetueze niște clișee legate de femei”, a punctat vicepreședinta PWN.
De ce sunt așa puține femei lider
Așteptarea societății dintotdeauna este ca bărbatul să fie cel care vânează, se luptă, este mai agresiv, iar femeia cea care are grijă de trib. Oricât de mult s-a dezvoltat tehnologia, undeva, în subconștientul nostru, există aceste programe transmise, apreciază Georgeta Dendrino. Când o femeie este asertivă, când este directă, este considerată agresivă, nepăsătoare, scorpie, isterică sau mai știu eu cum. Când un bărbat se poartă la fel, pare că este îndreptățit: ”Eu nu cred că o femeie nu e în stare să își urmărească interesul. Cred că, dimpotrivă, este în stare să jongleze atât cu interesul ei, cât și cu al altora”.
Și atunci, de ce sunt așa de puține femei care își asumă rolul de lider?
După atâția ani de experienţă în training, consultanţă şi coaching, Georgeta Dendrino este convinsă că există două situații. Prima, când o femeie decide să aibă un copil și atunci, pentru o vreme, prioritățile sale se schimbă. Toată atenția sa este canalizată, o perioada, către copil. ”Asta arată un altruism incomensurabil, mi se pare mie”, a subliniat Georgeta. În al doilea rând, afirmă ea, problema apare pentru femei când e vorba de a ieși la cină seară de seară, la evenimente: ”Multe afaceri, înțelegeri, multe planuri, negocieri, se încheie astfel. Femeile nu pot să fie în oraș în fiecare seară. Dincolo de business, au și o familie de care trebuie să aibă grijă. Sigur, au ales asta, la un moment dat, vor spune unii. Da, dar și cealaltă parte a relației a ales să fie în familie”. Într-un fel interesant însă, nu se pune problema ca și el să aibă grijă în egală măsură de familie. ”Din acest punct de vedere, mi se pare mai grea situația pentru o femeie. Mai mult decât atât, dacă la o masă sunt 5 bărbați și o singură femeie, aș zice că ambele părți se simt puțin jenate. Se spune It’s a men’s world – și este adevărat, de multe ori, ni se par normale cluburile de bărbați care joacă golf, fumează trabuc, merg pe iaht. Când se strâng niște femei într-o asociație, într-un club, unele (femei, desigur, bărbaților nu prea le pasă) vor spune că acelea sunt isterice, formează o sectă sau atribuie alte epitete pe care hârtia nu le-ar suporta”.
”Soft skills” sunt noile ”hard skills”
Cercetările actuale atribuie competenței bazate pe inteligență emoțională un rol mult mai important decât intelectului și abilităților tehnice. Leadershipul este văzut că o artă care se bazează pe capacitatea liderului de a relaționa cu oamenii – colegi, parteneri de afaceri, clienți. Așadar, în măsurarea eficienței unui lider, cât contează, practic, dimensiunea emoțională? ”Se spune că soft skills sunt noile hard skills. Diferența nu mai este dată de Ce face și ce știe un lider ci de Cum se poartă cu cei din jur. Un om te va ierta pentru ce i-ai făcut dar nu te va ierta pentru cum l-ai făcut să se simtă – spunea Maya Angelou. Dimensiunea emoțională este la fel de importantă cât este și cea rațională. Nu îmi place să spun că una e mai importantă decât cealaltă, consider că echidistanța este mai sănătoasă. Cred că, de câțiva ani, e un accent mai mare pe inteligență emoțională, în contrapondere cu anii mulți în care nu era important CUM făceam ceva ci, mai degrabă CE făceam, în special în zona de leadership”, susține Georgeta Dendrino.
Work life balance
Evident, pentru a fi un bun lider, indiferent de gen, ai nevoie de un set de calități intelectuale, abilități și competențe profesionale. Studiile arată însă că pentru a urma același traseu profesional, în cazul femeilor ar mai fi nevoie și de altceva, mult mai multă muncă, noroc, putere de sacrificiu etc.
- Sunt provocări specifice pentru femei, cu care bărbații nu se confruntă în drumul spre succes?
Ca executive coach, lucrez cu femei CEO sau din echipele de top management. Timpul pe care îl pot petrece de multe ori cu familia, prietenii, este mult mai mic decât al unei femei fără un astfel de rol. Deplasările în străinătate, ședințele multiple, diverse evenimente la care trebuie să participe fac ca un lider, femeie sau bărbat, să petreacă mai puțin timp singuri, acasă, cu familia. Dacă bărbații pot suporta mai ușor acest dezechilibru, pentru femei e mai complicat.
- De ce?
Multe sunt și mame – iar acest rol vine cu responsabilități, cu auto-învinovățiri, cu situații delicate în care copiii se pot îmbolnăvi, ca să atragă atenția părintelui. O femeie vrea să arate bine, să se îngrijească, să își cumpere diverse ținute, să meargă la cosmetică, la coafor, la sala. Când este în poziție de conducere, pe de o parte, presiunea pe imagine poate fi mai mare, pe de altă parte, timpul ei este redus dramatic. Se întâmplă să renunțe la ea că să performeze la job, să își țină în echilibru familia și să fie o mama bună. Renunțarea la sine este o greșeală însă. Nivelul de stress poate fi destul de mare, abilitatea de a ține în aer toate mingile în același timp vine cu oboseală, irascibilitate, tensiune.
- Noua legislație, directivele europene ajută la echilibrarea ”balanței” de gen? Sau țin doar de politically corectness?
O femeie lider poartă mai multe pălării și jonglează cu ele în funcție de situație. Iar societatea se așteaptă să jongleze cu grație, cu delicatețe, ceea ce se și întâmplă de multe ori. Uneori însă, poate să scape una dintre ele, sau pur și simplu, această constantă jonglare poate deveni obositoare. Deci da, cred că avem nevoie de directive europene, măcar o vreme, până ne învățăm altfel. Pare că e de bun simț să ne tratăm cu respect, să avem drepturi egale. Însă bunul simț e lucrul cel mai răspândit din lume, spunea Descartes, de aceea avem atât de puțin fiecare. E bine să nu ne bazăm pe el, ci să stabilim niște standarde, niște reguli. Dacă vrem să schimbăm felul în care se desfășoară traficul, e bine să punem reguli de circulație pe care să le respectăm toți. Desigur, vor mai fi abateri. Dar masa critică se formează doar cu delimitări clare.
- Practic ce aduc femeile bun pentru organizație dintr-o poziție de top?
Echilibru, perspective diferite. Că să ne amuzăm puțin, Arianna Huffington spunea că poate Lehman Brothers nu ar fi ajuns în situația de faliment dacă firma era Lehman Brothers and Sisters.
Cele 5 calități esențiale ale unei femei lider:
Competență, să știe despre domeniul în care activează suficient de mult încât să poată avea discuții la nivel înalt cu echipa ei
Abilitatea de a vedea lucrurile de sus, dar și de a se uita la detalii când e nevoie
Deschidere mentală, curajul de a încerca lucruri noi
Deschidere către ceilalți, capacitatea de a crea și menține relații constructive cu cei din jur
Capacitatea de a reflecta asupra sa, de a se îmbunătăți
Integritate – aceasta este valabilă însă și pentru bărbați, aș îndrăzni să spun că este valabilă în orice job.
Prezentare Cover Story: Femeia-lider, dincolo de mit și aparențe
Photo by Clem Onojeghuo on Unsplash
Articol preluat din numărul 265, martie 2020 – GRATUIT în ediție digitală – al Revistei CARIERE. Pentru alte detalii legate de abonare, click aici.