Cosmina Marinescu: Pășim mereu împreună! Susținem o cultură a dialogului deschis și a mentoratului
Provocări excepționale, un mediu de business continuu perturbat, lipsă de predictibilitate, incertitudini, decizii dificile luate sub imperiul urgenței, emoții, sentimente și experiențe complet ieșite din sfera obișnuitului.
În ultimii ani, organizațiile din întreaga lume au trecut prin schimbări complexe și profunde, transformări fără precedent, în care rolul liderului a fost esențial.
Într-adevăr, vorbim despre o altfel de generație de lideri, una testată mai dur ca niciodată, dar care a reușit să transforme criza într-o oportunitate tocmai pe fondul severității acestor situații și provocări.
Cât de important este să iei decizii anticipând viitorul, ce înseamnă să fii un lider bun, sincer și empatic, ce instrumente și abilități îți sunt astăzi indispensabile în trusa personală de leadership, astfel încât să-ți inspiri și motivezi echipa ori să îți transformi strategia și viziunea în realitate împreună cu oamenii tăi, aflăm de la COSMINA MARINESCU, CEO și mentor KRUK ROMÂNIA, lider de piață în industria locală de management al creanțelor.
Cosmina, care sunt, din punctul tău de vedere, principalele atribute, calitățile indispensabile care fac diferența dintre un lider și un lider vizionar?
Viziunea nu e doar o măsură a leadershipului sau o calitate care îi conferă vreun prestigiu, ci tocmai acea abilitate care cerne liderii de marea de conducători de grupuri, desemnați sau autoproclamați. Cu alte cuvinte, cred că nu există leadership fără viziune și, chiar dacă uneori pare doar un construct social sau corporatist, e indispensabil performanței unei echipe.
Deschiderea, empatia, agilitatea, asumarea, capacitatea de ascultare activă, analiză, sinteză, delegare, introspecție și, poate cel mai important, curajul de a te răzgândi, de a admite că n-ai avut dreptate într-o anumită situație sunt calitățile liderilor care sunt și recunoscuți de către cei care îi urmează.
E importantă viziunea fiindcă obligă la setarea obiectivelor pe termen mediu și lung. E esențial să fie clară atât pentru lider, cât și pentru echipa pe care o creează, ceea ce înseamnă că e vital să fie și comunicată clar. De altfel, comunicarea eficientă, transformă un deziderat într-o viziune realistă – e nevoie să aduci pe toată lumea în aceeași barcă cu tine, astfel încât fiecare membru al echipei să simtă că participă, contribuie în mod real la un obiectiv comun. Un exemplu poate fi chiar 17 Noiembrie, Ziua Fără Datorii, în care aniversăm fiecare datorie plătită.
”Spune-mi cum conduci, ca să-ți spun ce fel de lider ești”. Te provoc să porți o discuție cu tine, fă-ți o evaluare la 360 de grade și spune-mi: tu ce fel de lider crezi că ești?
Participativ, cu siguranță.
În cultura organizației noastre există Cosmina Marinescu, angajată a KRUK România, care participă la procesul decizional ca orice alt membru al echipei. Asta pentru că respectăm și valorificăm întotdeauna expertiza colegilor noștri, care sunt adevărați specialiști în domeniile lor și fără opinia cărora e imposibil să luăm decizii de business avizate. Practic, pășim mereu împreună.
La noi în echipă, toți colegii, nu doar managerii, comunică direct. Stilul nostru de lucru e deschis spre colaborare și apreciem enorm când vin oamenii spre noi. Atenția și curiozitatea către nevoile, sugestiile și feedback-ul colegilor și clienților noștri sunt responsabilitățile noastre principale. Nu funcționăm unii fără alții, cel puțin nu eficient.
Dar prin ”ochii” echipei tale cum te vezi? Cât de important este pentru tine feedback-ul echipei?
Feedback-ul este motorul performanței noastre în companie. Lucrăm foarte mult în echipă, avem nenumărate întâlniri în diverse formule, printre care și “one to one”, care sunt dedicate atât proiectelor la zi, cât și dezbaterilor de idei, propuneri și analize ale trend-urilor din piață sau ale nevoilor clienților noștri, care sunt în continuă evoluție. Sunt extrem de valoroase pentru mine aceste feedback-uri fiindcă sunt oglinda percepției asupra noastră și a misiunii noastre. Doar așa putem măsura impactul acțiunilor noastre în toate mediile esențiale, iar aceste informații ne ajută să calibrăm aportul nostru la performanța industriei în care suntem prezenți.
Încurajăm mereu dialogul deschis și mă bucur tare mult că tot mai mulți colegi și clienți au disponibilitatea să ofere feedback și curajul să inoveze. Unii se exprimă mai ușor în scris, alții față în față, dat fiind că noi am creat o cultură care susține comunicarea, bazată pe critica constructivă.
Feedback-ul este, de altfel, esențial pentru armonizarea deciziilor; ne ajută să avem cu toții aceleași informații înainte să mergem mai departe, să nu rămânem suspendați în propriile percepții. Nu există voce în companie care să nu conteze și știm că fiecare dintre colegii noștri poate face diferența în viața cuiva.
În plus, este cea mai eficientă modalitate care provoacă, cu adevărat, competiția dintre sine cu sine, ca să fim mai buni mâine decât am fost azi.
Cine îți scoate în evidență cele mai bune calități? Dar defecte?
E un mix aici, practic. Pe de-o parte, echipa, direct și indirect, fiindcă derulăm și sondaje în companie pentru a afla percepția colegilor în ce privește managementul companiei noastre, pentru a ști ce e nevoie să îmbunătățim. Eu vin și dintr-o poziție de director operațional, unde am avut contact direct și permanent cu oamenii, deci pun mare preț pe această interacțiune.
Apoi, organizația în sine susține o cultură a dialogului deschis și a mentoratului deci angajații, colegii, sunt un barometru-cheie pentru ce e bine și ce mai trebuie îmbunătățit în ceea ce privește contribuția noastră la bunăstarea clienților noștri. Aici mizăm foarte mult pe cartea intraprenorială, adică e important ca fiecare membru al echipei să susțină obiectivele financiare ale clienților noștri ca și cum ar fi afacerea lui proprie; de aici rezultă, pe lângă foarte multe idei inovatoare și o serie de feedback-uri care ne ajută să ne potențăm calitățile.
Pe de altă parte, e un moment bun acum să reamintesc faptul că noi suntem o companie orientată spre nevoile clienților noștri, cu care comunicăm foarte mult, ceea ce încurajează și feedback-ul.
Însă, poate cel mai veritabil critic al meu este familia, care îmi atrage atenția asupra anumitor calități sau defecte, care mă motivează continuu să fiu mai bună azi ca ieri și mai bună mâine ca azi.
Cum te asiguri că intențiile din spatele acțiunilor și deciziilor tale sunt corect înțelese?
Rezultatele îmi dau măsura încrederii, însă comunicarea constantă în echipă este cea care facilitează implementarea proiectelor. Totodată, avem un limbaj comun în echipă și asta ajută să avem cu toții aceeași înțelegere asupra proiectelor. Lucrăm mult unii cu alții și analizăm pe îndelete toate aspectele și perspectivele obiectivelor pe care ni le propunem.
Pentru noi este clar, responsabilitatea clienților noștri este și responsabilitatea noastră. Fiecare datorie plătită la timp este, pentru noi, un punct în plus la creșterea nivelului de conștientizare a importanței datoriei și a responsabilității financiare. Un exemplu îl reprezintă cei peste jumătate de milion de români care au reușit să își achite integral datoriile, până în prezent, și au avut încredere în noi și în abordarea noastră financiară amiabilă, adaptată nevoilor fiecăreia dintre situații.
Cum reușești să armonizezi viziunea ta cu cea a oamenilor cu care lucrezi și, mai mult, cum reușești să-i provoci, să-i motivezi și implici astfel ca, împreună, să transformați viziunea în realitate?
Revin la promovarea culturii intraprenoriale, asupra căreia insistăm și în cazul noilor angajați. Recrutăm persoane care pot lucra independent, sunt agili, flexibili și responsabili, tratează proiectele în care sunt implicați ca și cum ar fi ale lor, proprii, și își asumă efectele rezultatelor muncii lor. Această abordare creează un spațiu în care oamenii se pot descoperi pe sine, dar și pe colegii lor, dezvoltă o percepție mai autentică asupra energiei echipei și a organizației ca întreg și înțeleg altfel rolul lor în dezvoltarea comună.
E important de subliniat că mizăm pe autenticitate și responsabilitate. E surprinzător cât de inovatori pot fi oamenii atunci când încurajezi manifestarea propriei individualități și lași un pic de loc pentru creativitate.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 281
Pentru abonare, click aici