GABRIEL IVAN: Când ne tratăm angajații bine, și ei dau tot ce au mai bun la locul de muncă
Un mare angajator este unul empatic care prețuiește capitalul uman mai degrabă decât activele financiare. Câștigurile financiare vor veni ca urmare a faptului că angajatorii adoptă o abordare axată în primul rând pe oameni. A fi un angajator excelent este o responsabilitate nespusă a fiecărui lider. Marii angajatori de astăzi inspiră și ghidează marii angajați de mâine. Am stat de vorbă cu Gabriel Ivan, CGM România și Bulgaria al companiei CHEP despre ce trebuie să faci ca să ajungi un angajator bun, dar și despre ce înseamnă pentru compania pe care o reprezintă prezența în elita angajatorilor din România.
Cine este CHEP?
CHEP este compania logistică ce ajută la transportul mai multor mărfuri, către mai multe persoane, în mai multe locuri decât oricare alta la nivel global. Ca pionier al economiei colaborative (circulare), CHEP a creat una dintre cele mai sustenabile activități logistice din lume prin utilizarea în comun și reutilizarea platformelor sale de transport, model cunoscut sub numele de pooling de echipamente. În 60 de țări, circa 11.700 de oameni (dintre care 32 fac parte din echipa CHEP Romania) de 123 de naționalități și 91 de etnii diferite lucrează în CHEP și în Brambles, compania mamă.
A fi un bun angajator înseamnă, practic, să oferi un loc de muncă în care angajații să vină cu plăcere, să se simtă respectați, apreciați pentru contribuția lor. Cum se reflectă în rezultatele companiei această siguranță și stare de bine a angajaților?
Având un model de business bazat pe partajare și reutilizare, sustenabilitatea face parte din ADN-ul nostru organizațional. Sustenabilitatea nu are legătură doar cu mediul, ci și cu guvernanța corporativă și inițiativele sociale care ne fac responsabili pentru planetă, responsabili pentru business-ul clienților noștri, pentru societate și, bineînțeles, pentru oamenii care lucrează în CHEP. A fi responsabil pentru oameni înseamnă să creezi un mediu de lucru divers și incluziv, care le asigură o stare de bine fizică și mentală. Să creezi un mediu de lucru în care fiecare înțelege că are un scop clar, acela de a crea un impact pozitiv în lume și de a ajuta la rezolvarea celor mai mari provocări de pe lanțul global de aprovizionare. Ceea ce motivează fiecare individ, în plan personal, este un scop. Când avem o viziune limpede în legătură cu rolul nostru în lume și simțim că putem face diferența lucrând în acea direcție, suntem mai fericiți, mai împliniți și mai productivi. Același principiu se aplică în organizații. Când o companie are un scop clar declarat, integrat în modelul său de business, rolul său în lume este, de asemenea, foarte clar.
Angajații au un scop, după cum au și un motiv pentru care muncesc. În ceea ce ne privește, scopul CHEP este să conecteze oamenii cu produsele esențiale vieții în fiecare zi, în mod net-pozitiv, prin reutilizare, reziliență și regenerare – cu alte cuvinte, scopul nostru este să fim primii care creează un supply chain cu adevărat regenerabil. În fiecare an, ne place să calculăm economiile de mediu per angajat care rezultă din modelul nostru de partajare și reutilizare. Acest calcul anual conectează oamenii din companie cu un scop intrinsec și celebrează impactul nostru ca echipă în crearea unui viitor sustenabil. Anul trecut, fiecare angajat CHEP a salvat în medie 201 tone de emisii de carbon, 362 kilolitri de apă potabilă, 118 tone de deșeuri care nu au ajuns la groapa de gunoi și 252 de copaci maturi.
Când scopul companiei și scopul oamenilor din echipă sunt aliniate, obținem cea mai bună performanță posibilă – în sens etic și productiv. În anul fiscal 2022, am derulat un sondaj pentru a evalua nivelul de engagement, soldat cu o participare de 83% și 78 de puncte la nivel global, foarte aproape de benchmark-ul de 79 de puncte. Angajații noștri ne plasează astfel în topul primelor 20% de companii în care oricine și-ar dori să lucreze.
O echipă împlinită este mai productivă și mai dedicată în crearea unei organizații eficiente, sustenabile, care devine o forță a binelui.
Care au fost cele mai importante domenii prin care compania dvs s-a remarcat în exigentul proces de certificare?
Programul Top Employers Institute certifică organizațiile pe baza rezultatelor unui sondaj privind bunele practici în resurse umane, care acoperă șase domenii de HR și 20 de teme. Printre categoriile în care CHEP a excelat în raport cu alte companii din sectorul logistic se numără Strategia privind capitalul uman, Leadership, Diversitate & Incluziune și Sustenabilitate. Împuternicirea femeilor din companie ne-a ajutat să primim recunoașterea din partea Top Employers Institute pentru sprijinul pe care îl oferim leadership-ului feminin, printre alte bune practici de HR. Diversitatea, egalitatea, sustenabilitatea sunt piloni fundamentali ai culturii noastre organizaționale.
În 2022, 40% din pozițiile de la nivel de Board erau deținute de femei. 33% din pozițiile de management erau, de asemenea, deținute de femei. În această arie, compania mamă Brambles, a fost recunoscută și inclusă pentru prima dată în Bloomberg Gender Equality Index (GEI). Clasamentul Bloomberg reflectă performanța companiilor publice în promovarea egalității de gen la locul de muncă și în raportare transparentă.
La CHEP, nu avem doar echipe de management și de HR extrem de dedicate, avem și experți pe zona de Sustenabilitate și CSR care fac o treabă excelentă. Cred că exact datorită acestui nivel de implicare, am obținut recunoașteri din partea industriei în care activăm și a experților, nu doar prin certificarea Top Employer, pe care am primit-o la nivel global pentru prima dată, ci și prin ratingul EcoVadis Platinum, cel mai înalt nivel de recunoaștere obținut anul trecut în Corporate Social Responsibility.
Nominalizarea și primirea acestei distincții are însă în spate o strategie puternică de resurse umane. Din punctul dvs de vedere, ce proiect/ program/decizie din ultimul an a avut cel mai mare impact în organizație, în sensul de a asigura starea de bine a angajaților?
Certificarea Global Top Employer înseamnă recunoașterea eforturilor neîntrerupte ale grupului nostru în crearea unui mediu de lucru sigur, incluziv, în care oamenii se simt respectați, care le oferă o experiență plină de sens, care îi împlinește.
Una dintre prioritățile noastre cheie este sănătatea, siguranța și starea de bine a fiecărui angajat, care e susținută printr-o politică Zero Harm: toată lumea are dreptul să fie în siguranță la muncă și să se întoarcă acasă la fel de sănătos precum a început ziua de lucru. Această abordare include programul CHEP Feel Good care susține starea de bine mentală, pentru că recunoaștem că siguranța începe cu un tipar mental sănătos.
Ca urmare a sondajului anual intern, am identificat patru teme centrale care ne ghidează astăzi activitatea: sprijin pentru obiceiuri sănătoase, sănătate mentală și rezistență, somn și nutriție.
În acest scop, am implementat o nouă strategie globală pentru starea de bine, am creat resurse de învățare și evenimente interne, care ne ajută pe fiecare să ne îmbunătățim și să ne menținem un worklife balance sănătos.
Practic, ce înseamnă pentru dvs prezența în elita angajatorilor din România? La ce vă obligă ea mai departe?
Ca subsidiară a Grupului Brambles, recunoscut ca Global Top Employer 2023, CHEP Romania oferă aceleași oportunități de carieră, programe de learning & development, mediu de lucru, siguranță și ore de lucru flexibile și implementează toate măsurile necesare pentru a avea o echipă sănătoasă și fericită.
Avem o abordare de lucru hibrid de tip home – office, dar întotdeauna ne interesează siguranța și starea de bine a oamenilor. La nivel local, ne schimbăm flota de mașini pentru a fi plug in hybrid. Facem eforturi pentru a ne încuraja colegii să adopte alegeri și comportamente sustenabile atât la birou, cât și în viața privată. De doi ani, avem contract colectiv de muncă astfel încât interesele angajaților noștri sunt reprezentate atât local, cât și regional în procesele decizionale majore, cu un proces funcțional de negociere între angajator și angajat. CHEP România este peste medie în privința valorii tichetelor de masă. În plus, oferim cel puțin 25 de zile de concediu, deci și aici suntem cu 40% peste media pieței. De asemenea, fiecare angajat are dreptul la trei zile plătite, în care poate alege orice activitate de voluntariat, ceea ce știm că îi completează sentimentul că participă la o schimbare pozitivă în comunitate.
Când ne tratăm angajații bine, și ei dau tot ce au mai bun la locul de muncă. Este, deci, strategic pentru noi să continuăm să construim o cultură internă de învățare și dezvoltare care permite resurselor umane să își atingă potențialul deplin.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 283
Pentru abonare, click aici