Irina MUNTEANU: Căutăm oameni care au rădăcini comune, nu ne uităm doar la cunoștințe și abilități, ci și la caracteristici personale
După doi ani și jumătate de experimente, companiile încep să clădească acum cu adevărat un nou mod de lucru. Despre cum arată viitorul în viziunea unei companii pentru care munca remote sau hibrid nu se poate adapta tuturor categoriilor de angajați, am stat de vorbă cu Irina Munteanu, Directorul General Adjunct al Apa Nova, furnizorul de apă potabilă și operatorul serviciului de canalizare din București. Lumea muncii este în schimbare. Inteligența artificială și automatizarea fac deja ca această schimbare să fie la fel de semnificativă ca mecanizarea din generațiile anterioare în domeniile agriculturii și producției. În timp ce unele locuri de muncă se pierd, multe altele sunt sau urmează să fie create, însă cert este că aproape toate sunt în continuă transformare, descrie, din perspectivă generală, realitatea din piața muncii Irina Munteanu.
În acest nou context, Apa Nova va continua să pună angajații pe primul loc, pentru că, subliniază ea, „sunt principalul nostru activ, iar prioritatea noastră a fost mereu protecția financiară a resursei umane, mai ales în domeniul strategic în care activăm”. De altfel, compania și‑a stimulat permanent angajații să‑și dezvolte abilități critice care pot deschide oportunități multiple pentru dezvoltarea carierei lor, mai degrabă decât să se pregătească pentru o anumită funcție. „În acest sens, Apa Nova lucrează deja la un model de resurse umane mai flexibil și mai receptiv, luând în considerare o mulțime de tendințe interconectate, precum schimbările demografice, importanța relațiilor, digitalizarea sau presiunea pe costuri”, explică directorul adjunct al companiei.
Strategie de resurse umane pe un orizont de 15 ani
Să îți concentrezi atenția pe viitor, în condițiile în care prezentul este atât de incert și influențat de crize, poate fi considerat, din afară, ușor provocator. Însă liderii companiei sunt ferm convinși că, prin comunitatea pe care o dezvoltă acum determină, de fapt, calitatea viitorilor angajați dar și cultura organizațională ce poate fi stimulată prin comportament și atitudine.
Pentru că, recunoaște Irina Munteanu, pentru consolidarea unei anumite culturi și a unui anumit mediu de lucru, este nevoie de învățare continuă, reînnoire și adaptare permanentă. Ceea ce, dă asigurări ea, la Apa Nova întâmplă constant.
De exemplu, în prezent, specialiștii HR lucrează la o strategia de resurse umane pe un orizont de 15 ani, care, printre multe altele, va consolida și puntea trecut‑prezent‑viitor: „Am angajat de‑a lungul timpului, în majoritatea departamentelor, atât personal cu experiență, cum sunt managerii de proiect, inginerii, tehnicienii, economiștii sau proiectanții, dar și tineri absolvenți cu potențial, în dezvoltarea cărora am ales să investim resurse semnificative. Și asta deoarece avem în companie, numeroase poziții care implică responsabilități foarte mari și expertiză tehnică avansată, în special în zona digitală, cum sunt posturile de ingineri rețele de apă și canalizare, proiectanți, tehnicieni. Pentru aceste roluri este mai complicat să găsim persoane calificate, cu experiență în domeniu”. Iată un mod de gândire vizionar privind retenția și atragerea de noi talente, cu numeroase puncte forte, în condițiile crizei de specialiști cu care se confruntă piața muncii.
„Facem eforturi substanțiale pentru a oferi cele mai bune condiții în vederea obținerii de performanțe: un pachet de beneficii orientat spre recompensarea rezultatelor deosebite, am dezvoltat programe individuale de dezvoltare, programe de îmbunătățire continuă prin încurajarea proactivității și a muncii în echipă, avem instrumente adecvate de lucru și tehnologii de ultimă oră, iar mediul de muncă este unul plăcut”, subliniază Irina Marinescu. Drept dovadă, confirmă ea, doar în ultimii doi ani, Apa Nova a primit în echipele sale peste 350 de oameni.
Recunoaștere, valorizare, respect
Un alt punct important pe agenda liderilor Apa Nova este dezvoltarea unei culturi bazate pe recunoaștere și respect, în care fiecare angajat să se simtă valorizat. „Căutăm să atragem și să reținem oameni care au rădăcini comune, nu ne uităm doar la cunoștințe și abilități, ci și la caracteristici personale. Apreciem acei angajați care sunt conștiincioși ‑ o calitate esențială atunci când permanența serviciilor prestate este critică, umaniști, cu orientare pe termen lung”, explică Irina Munteanu. Iar din această perspectivă o altă prioritate este cea privind asigurarea unui mediu de lucru sigur, stabil și sănătos: „Prioritatea noastră este ca angajații noștri să să fie protejați în continuare extraordinar de bine financiar și sanitar, astfel încât serviciile livrate bucureștenilor să se mențină la excelența operațională cu care i‑a obișnuit”.
Pentru asta însă mai e nevoie și de agilitate și de reziliență, drept urmare, crede Irina Munteanu, compania trebuie să anticipeze, să construiască platforme de talente pe care să se bazeze și cu care să poată reacționa rapid, flexibil: „În acest sens, Departamentul de Resurse Umane are un rol critic și trebuie să evolueze constant, să fie proactiv față de nevoile business‑ului, nu reactiv, ca o funcție suport. Ca să creștem productivitatea, lucrăm împreună și căutăm o abordare echilibrată. Gândim acțiuni care să crească coeziunea echipei și să responsabilizeze fiecare angajat în parte. Contribuția fiecăruia contează!”.
350 de noi angajați în ultimii 2 ani
Companiile au început să recruteze din nou, ceea ce înseamnă că solicitanții de locuri de muncă au mai multe opțiuni. Pentru a ieși în evidență, organizațiile trebuie acum să se „vândă” în mod activ persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, oferindu‑le avantaje deosebite, care să îi diferențieze de concurență.
Conform Irinei Munteanu, Apa Nova oferă permanent oportunități de angajare și dezvoltare profesională pentru zeci de posturi diferite și sunt mereu în căutare de oameni pregătiți sau dornici de a învăța. Încurajează și susține mobilitatea internă, dar și recrutările externe.
„Oferim pachete salariale motivante, stimulare financiară pentru obținerea de rezultate deosebite, training‑uri, internship‑uri cu posibilitatea angajării ulterioare în cadrul companiei noastre”, dezvăluie Director General Adjunct al Apa Nova.
Totodată, atât angajații, cât și viitorii angajați au posibilitatea de a‑și dezvolta competențele prin intermediul a nu mai puțin de 149 de programe educaționale, conținând 550 de module de training din 11 mari categorii de cursuri, de la finanțe și contabilitate, la management și leadership, project management sau transformare digitală, pe care le oferă prin intermediul noii platforme de e‑learning de la nivelul Veolia, EduCamp.
„De asemenea, oferim și beneficii pe măsură, pe lângă salarii atractive, cum sunt tichete de masă, carduri cadou la diverși retaileri din industrii, servicii medicale atât pentru angajați, cât și pentru aparținători, dar și pensii private”, adaugă Irina Munteanu. De menționat este și faptul că, Apa Nova a dezvoltat un plan de recrutare extinsă, de la manageri de proiect, specialiști, ingineri la personal de execuție. În total, au nevoie de peste 100 de persoane implicate full‑time sau part‑time la nivelul companiei, dar și personal extern, cea mai mare parte a lucrărilor de execuție fiind externalizate. Asta înseamnă generarea a peste 500 de locuri de muncă noi.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 280
Pentru abonare, click aici