SONIA KHACHLOUF: Munca față în față este esențială pentru consolidarea culturii noastre și a relațiilor între oameni
Pandemia a determinat o regândire profundă a modului în care lucrăm. Companiile și-au petrecut ultimii doi ani privind îndeaproape noile lor modele de lucru, dar și felul în care presiunile și provocările crizei și-au pus amprenta asupra celor mai importante funcții ale culturii organizaționale.
Cum ar trebui, deci, direcționată schimbarea, astfel încât să păstrăm la cote înalte coeziunea, atașamentul, loialitatea? Vom merge din nou la birou? Și dacă da, cât de des? Cum vom funcționa dacă birourile noastre sunt virtuale și pierdem acele interacțiuni sociale de zi cu zi?
Despre aceste aspecte dar și altele am discutat cu Sonia Khachlouf, VP General Manager Romania & Tunisia al Automatic Data Processing, ADP Romania.
Cum, cât de mult și unde lucrează în prezent echipele dumneavoastră? Cât de „dificilă” a fost transformarea? Ce a pierdut, dar și ce a câștigat organizația pe care o reprezentați? Pe scurt, oferiți-ne o imagine de ansamblu asupra situației actuale.
În contextul pandemiei, ultimii 2 ani au fost foarte dificili pentru noi toți atât din punct de vedere personal, cât și profesional. În ciuda dificultăților întâmpinate, împreună am reușit să depășim un șir de provocări. Ceea ce părea imposibil înainte de perioada COVID face parte acum din rutina zilnică. Exemple sunt întâlnirile la scară foarte mare, sesiunile de instruire la distanță, organizarea ședințelor săptămânale cu echipa în Webex sau integrarea de noi angajați în organizația noastră la distanță.
În această perioadă, am căpătat o anduranță mai mare, am învățat să ne revenim rapid cu ingenuitate. Ne-am întărit capacitatea de a căuta permanent soluții. Datorită simțului extraordinar de angajament al angajaților noștri, am continuat să ne servim clienții cu excelența caracteristică Automatic Data Processing, ADP Romania. Stau mărturie scorurile noastre excelente NPS. În prezent, pandemia s-a domolit și putem privi către viitor cu încredere și optimism și ne putem vedea din nou de treabă. Suntem foarte bucuroși că vedem pe mulți dintre angajații noștri că se întorc la Birouri și retrăiesc momente personale, pentru a întări și menține colectivul care este punctul nostru forte la Automatic Data Processing, ADP Romania.
Se vorbește tot mai mult despre reducerea săptămânii de lucru la patru zile lucrătoare. Cu informațiile pe care le aveți în prezent și experiența ultimilor doi ani și jumătate, este o astfel de schimbare fezabilă pentru compania dumneavoastră?
Automatic Data Processing, ADP Romania a adoptat o politică de „companie cu activitate la birou” adică o companie în care oamenii lucrează în principal la birou. Credem că munca față în față, așa cum a fost dintotdeauna înainte de pandemie, este esențială pentru consolidarea culturii noastre și colaborării și relațiilor între oameni.
În acest context, Automatic Data Processing, ADP Romania oferă flexibilitate angajaților săi printrun model de lucru hibrid, care le permite să lucreze de acasă și să se întâlnească ca echipă și colegi la birou. Până acum, am reușit să mutăm la două zile de lucru la birou pe săptămână. Din octombrie, suntem pregătiți să implementăm integral noul model flexibil de muncă de 3 zile lucrătoare la birou și 2 zile de telemuncă. Acest nou model este o modalitate excelentă de a avea un echilibru mai bun între viața profesională și viața personală, și în același timp o soluție pentru a crește nivelul de confort la birou și acasă.
Cu un model flexibil și hibrid de muncă, dar și cu o posibilă activitate concentrată într-un timp mai scurt, dați-ne câteva sfaturi, recomandări și trucuri legate de managementul timpului și al spațiului de lucru, gestionarea emoției și energiei creative.
Pandemia ne-a oferit o nouă viziune asupra muncii și a popularizat aranjamente alternative de muncă precum munca hibrid care oferă angajaților alegerea de a lucra la birou, de acasă sau de oriunde. Într-adevăr, telemunca – imple‑ mentată la o scară largă în timpul pandemiei – a demonstrat că se poate lucra eficient într-un mod diferit. De exemplu, la Automatic Data Processing, ADP Romania toți angajații noștri au lucrat la distanță mai multe luni, iar principalul indicator, respectiv gradul de satisfacție a clienților, nu a fost niciodată atât de ridicat, ceea ce dovedește că este posibil pentru companiile de tehnologie și servicii. În general, angajații își doresc mai multă flexibilitate, fie prin munca de tip hibrid acolo unde este posibil, fie printr-un program de lucru mai flexibil pentru a avea un echilibru mai bun între viața profesională și viața personală, iar companiile au tot interesul să țină cont de acest lucru. Capacitatea de a obține mai mult în interes propriu combinat cu un program de lucru flexibil are efecte pozitive asupra stării de spirit și angajamentului angajaților, aceștia fiind mai independenți în viețile lor cotidiene.
Aceasta se reflectă în diferite domenii ale vieții profesionale de la sănătate la productivitate. Pe lângă bunăstarea mentală, există și bunăstarea fizică: evitând naveta la birou, oamenii pot economisi energie prezentându-se la muncă mai odihniți și mai activi.În calitate de lider, cum vă asigurați că productivitatea echipelor pe care le aveți în subordine se menține la un nivel înalt indiferent de când, cum sau unde lucrează oamenii?
În primul rând, Echipa trebuie să știe care sunt obiectivele companiei și să aibă un plan definit pentru a atinge aceste obiective. Fiecare trebuie să știe cum să contribuie la obiectivele companiei.
Este exact ceea ce facem. La începutul fiecărui an, prezentăm strategia tuturor angajaților noștri pentru ca fiecare să înțeleagă care este rolul lui și cum pot contribui la atingerea obiectivelor și rezultatelor companiei.
În calitate de lider, este important să înțelegi care este rolul Echipei tale. Trebuie să fii în stare să transmiți eficient această informație echipei tale. Astfel, poți urmări evoluția fiecăruia fără micromanagementul care distruge încrederea, autonomia și angajamentul. Acesta este fundamentul unei echipe productive.
Oferă putere angajaților tăi și folosește la maximum abilitățile fiecărui membru al Echipei.
Trebuie de asemenea să recunoști și să oferi feedback pentru cele mai mici realizări. Astfel angajații tăi se vor simți apreciați și implicați.
De ce noi aptitudini are nevoie un lider pentru a putea administra cu succes echipele indiferent de cât, cum și unde lucrează?
Aș spune că unele dintre cele mai importante aptitudini care se cer astăzi de la un lider sunt adaptabilitatea, inteligența emoțională și comunicarea eficientă. Aceste calități sunt esențiale pentru a gestiona ușor toate tipurile de profiluri și pentru a ajuta angajații să își pună în aplicare planurile de dezvoltare și să își folosească întregul potențial.
De exemplu, noile generații care intră pe piața muncii au aspirații și așteptări diferite față de generațiile dinaintea lor. Sunt mai sensibile la condițiile de lucru, la dezvoltarea profesională prin formare și la echilibrul între viața profesională și viața personală. Tinerele talente vor să își asume responsabilitatea, să evolueze și să învețe în mod independent. Aceasta este provocarea, de a da putere angajaților ceea ce fără îndoială va fi provocarea numărul unu pentru Resurse Umane în anii următori.
În sens mai larg, tinerii din generațiile Y și Z caută însemnătate în munca zilnică. Se așteaptă și ca angajatorii lor să își asume un angajament concret față de CSR, în special prin acțiuni eco-responsabile și societale care reduc impactul asupra mediului, biodiversitate și sănătate.
Astfel, este imperios să regândim experiența angajaților la nivelul organizațiilor pentru a spori atractivitatea și păstra talentele. Mai mult decât o obligație este o ocazie reală de a accelera transformarea companiilor care să aibă un impact pozitiv asupra mărcii angajatorului! Studiul recent People at Work 2022 publicat de Institutul de Cercetare Automatic Data Processing, ADP Romania arată că angajații, în special „nativii digitali”, sunt mult mai pretențioși în ceea ce privește condițiile de muncă, angajamentul responsabil al angajatorilor, însemnătatea muncii lor și nu ezită să plece dacă nu se regăsesc în valorile companiei la care lucrează.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 280
Pentru abonare, click aici