Leadershipul înseamnă asumarea discursului interior şi susţinerea lui în faţa oamenilor
Lipsa unui leadership puternic este factorul determinant în pierderea încrederii în angajator în România, potrivit Barometrului încrederii angajaţilor români, ediţia din iulie 2017, realizat de EY.
Comparativ, la nivel global, prima alegere a angajaţilor a fost lipsa unei compensații corecte la nivel global.
Pentru angajații români, însă, percepția lipsei unei compensații juste și inegalitatea oportunităților de salarizare și promovare se situează pe locul al doilea, fiecare cu 61% dintre răspunsuri.
Un nivel de încredere ridicat în companie influențează în cea mai mare măsură mulțumirea angajatului la locul de muncă (62%), nivelul de retenție în companie (60%) și dispoziția de a inova și de a contribui cu idei noi la locul de muncă (54%).
Pe de altă parte, un nivel scăzut de încredere crește cel mai mult probabilitatea părăsirii companiei (75%), la distanță mare față de alte efecte ale lipsei de încredere: limitarea numărului de ore lucrate la cel minim necesar și implicarea și productivitatea mai reduse.
CE ESTE LEADERSHIP-UL?
Având în vedere că leadership-ul puternic e un lucru foarte important pentru români, care simt nevoia de un conducător competent mai mult ca alte naţiuni, se pune întrebarea "Care e definiţia corectă a acestui termen?".
Mihaela Gînju, CEO Erudio, a ţesut o întreagă explicaţie care pune punctul pe "i".
"Suntem lideri şi trebuie să fim în armonie pe dinăuntru cu ceea ce suntem în afară. Mulţi au reuşit acest lucru, printr-un efort susţinut de autocunoaştere şi prin depăşirea unor bariere personale. A fost, în mare măsură, un proces personal, de a ieşi la suprafaţă cu gândurile şi aspiraţiile noastre.
Cei pe care îi conducem, adică generaţiile mai tinere, poate că nu au prins frica de a-şi spune părerea, cum e cazul nostru, al celor care la Revoluţie aveau 20 de ani. Cu toate acestea, cei din generaţia Z au o mare neîncredere în ei, care poate fi depăşită printr-un proces de autocunoaştere, iar aici pot intra în scenă oamenii de HR.
Acum să zicem că am prins încredere, dar intervin alte bariere: eu nu ştiu să comunic deschis, că nu am fost pregătit să fac aşa sau nu e în natura mea. Şi acum vine marea provocare: cum să fac să comunic ceea ce mi-am propus? Leadershipul înseamnă asumarea discursului interior şi susţinerea lui în faţa oamenilor. Ca lider trebuie să ştii cine eşti şi ce vrei, ca o consecinţă a autocunoaşterii, iar apoi intervine prezentarea ideilor tale în faţa oamenilor – iar asta se învaţă. E foarte greu să fii în acord cu tine însuţi, e foarte greu să dezvolţi un leadership puternic, dar avem din fericire expertiza specialiştilor din HR", care ne pot ghida, a explicat Mihaela Gînju, într-o conferinţă de presă.
CELE DOUĂ ELEMENTE PE CARE TREBUIE SĂ LE AIBĂ UN LIDER PUTERNIC
Dar cum se traduc aceste lucru în practică? Mihaela Ioniţă, country HR Manager la Coca-Cola HBC România, a simplificat implicaţiile.
"Cred că e vorba de puterea exemplului – să se vadă că eşti deschis şi că tu conduci prin alte instrumente decât puterea pe care ţi-o dă statutul – dar şi de construirea de abilităţi specifice, două fiind extrem de importante: cum să dai feedback constructiv şi să-ţi faci o recurenţă de 1 la 1, să te întâlneşti cu fiecare angajat în parte, dar să înveţi managerii elemente basic de mentorat şi coaching, de care el să se agaţe pentru a porni o discuţie, în aşa fel discuţia se va lega şi va prinde încredere în sine că poate", a spus Mihaela Ioniţă.
VALORILE SUNT MAI IMPORTANTE CA REGULAMENTELE
Florin Petrescu, HR Manager la Vodafone Romănia, a punctat şi faptul că dincolo de viziunea de leadership pe care o are pentru companie, echipa de conducere trebuie să articuleze clar această cultură si valorile pe care să le imprime membrilor la orice nivel.
"În lipsa regulilor, valorile sunt cele care ajută persoanele să reacţioneze în anumite situaţii, iar dacă aceste valori sunt foarte puternice, atunci încrederea oamenilor creşte proporţional", a spus Florin Petrescu.
Altfel spus, regulile şi procedurile pot fi înlocuite cu succes de nişte valori puternice pe care să le impregnezi oamenilor din companie.
Iată şi un exemplu grăitor: Un manager nou-venit într-o companie a înlocuit un regulament pentru codul vestimentar de multe pagini cu două cuvinte: dress appropriately. Odată ce a fost setată această valoare şi nu a fost elaborat un regulament stufos, oamenii au înţeles că liderul are încredere în ei că se vor comporta ca atare, adică în funcţie de valoarea setată.