Liudmila Climoc: Cred în ideea de „servant lider”
Femeile lider din România au din ce în ce mai multă putere, iar tehnologia este unul dintre domeniile în care tot mai multe femei excelează în poziții de top. Cu ambiție, creativitate, curaj, asumare și perseverență. Dar și cu atitudinea, viziunea și capacitatea de a transforma provocările și obstacolele inerente cu care se confruntă un lider în veritabile puncte forte. Probabil de aici și puterea de a schimba în bine lumea din jurul lor, mai ales când au puterea de decizie și influența unui lider.
Cu atât mai mult cu cât tehnologia este mediul cel mai favorabil schimbărilor de paradigmă de orice fel. Și cum mare parte dintre funcțiile leadershipului se concentrează exact pe a crea o lume nouă, de a modela atititudini și comportamente noi, de a defini un stil de viață în care oamenii să se regăsească și la care să adere, de a crea punți de legătură între semeni din ce în ce mai diverși, cooptarea tot mai multor femei în domeniul tehnologiei vine ca o tendință firească.
Despre felul în care leadershipul feminin câștigă rapid în valoare prin empatie, colaborare, curaj și coeziune de echipă am discutat cu Liudmila Climoc, CEO Orange România.
Traseul profesional al Liudmilei Climoc este cel al unei persoane care a parcurs toate etapele din domeniul în care activează constant. Practic, „a pornit de la șaibă”, așa cum spun admirativ românii când vorbesc despre o persoană care a atins culmile realizării profesionale. O scală grafică a CV-ului actualului CEO Orange redă concret această performanță. La întrebarea mea dacă poate fi acest lucru un secret al succesului, doamna Climoc răspunde modest, ca și cum nu e foarte sigură că a atins vârful performanțelor sale profesionale: „Poate fi”.
Pentru ca apoi să atribuie mare parte a acestei evoluții personale șansei extraordinare de a-și începe cariera odată cu dezvoltarea unui domeniu cu totul nou – zona de comunicații mobile.
„Momentul intrării mele în telecom se sincroniza cu dispariția industriei grele și această oportunitate deschidea un nou orizont pentru care posibilitățile erau nelimitate. Din acest motiv, am primit cu deschidere provocările fiecărei poziții. Am plecat din punctul de bază în care tot ce le ofeream clienților era legat de „voce” și am ajuns astăzi în punctul în care operatorii au devenit integratori de soluții. Evident, această transformare oferă unui profesionist perspective nelimitate și un spațiu imens de dezvoltare. Telecomul este unul dintre domeniile privilegiate în care schimbările sunt atât de rapide, încât cei care iubesc provocările profită de fiecare schimbare și o transformă în experiență proprie.”, susţine cu convingere Liudmila Climoc.
Creșterea profesională organică este cea sănătoasă
Pasiunea și faptul că domeniul i se potrivește ca o mănușă nu au scutit-o de un efort uriaș de aprofundare a fiecărei etape profesionale, atitudine care i-a fost cultivată atât de familie, cât și de școală. „Educația e extrem de importantă în fixarea valorilor personale, care sunt baza unui traseu profesional și nu numai. Eu provin dintr-o familie pentru care munca susținută a fost o convingere și am preluat această valoare, la care s-a adăugat curiozitatea de a învăța lucruri noi. Evident, lucrurile construite pas cu pas au nevoie de timp și tocmai de aceea cred că o creștere organică e una sănătoasă, fiind greu sa faci construcții solide dacă etapele au fost sărite.”
Un rol important în cultivarea acestui fel al său de a fi l-au avut și cei pe care Liudmila Climoc îi consideră mentori – părinții ei. „Pentru mine, familia e „motorul” care m-a ajutat să merg înainte. Pe lângă sprijinul lor necondiționat, sunt privilegiată și de faptul că industria în care lucrez se bucură de profesioniști dedicați. Telecomul e un loc propice pentru a întâlni oameni extrem de pasionați, de la care ai ce învăța. Inclusiv la nivel de grup, am exemple de oameni extraordinari care mi-au coordonat pașii.”
O întreb dacă se vede, la rândul ei, în postura de mentor pentru cei care aspiră la un parcurs profesional asemănător și cum i-ar îndruma pe cei care o solicită, și îmi răspunde cu siguranța experienței de aproape 20 de ani în domeniu că „tiparele profesionale pot funcționa în anumite contexte, însă având în vedere viteza cu care noile tehnologii schimbă perspectivele, cred că mai important e să ne setăm un cadru de dezvoltare, nu să urmăm niște șabloane.”
Tocmai de aceea recunoaște deschis că, deși constanța e un lucru definitoriu al carierei sale și fiecare etapă a fost consolidată înainte de a trece la nivelul următor, există totuși lucruri pe care le-ar face altfel, cu experiența de acum: „dacă Liudmila de acum ar trebui să-i dea un sfat tinerei Liudmila, probabil ar fi ceva de genul: Caută echilibrul din viața personală, din natură și din business și concentrează-te în a face acest lucru să se întâmple”. Este unul dintre lucrurile esențiale şi, de obicei, lucrurile esențiale nu se schimbă. Sunt recunoscătoare pentru tot ceea ce am învățat până acum și mă consider norocoasă că am crescut odată cu această industrie, care e în centrul transformării digitale pe care o trăim. Tocmai de aceea nu mă gândesc la regrete, ci dimpotrivă, cred că tot ceea ce am trăit m-a adus la acest moment din prezent.”
Cele mai dificile momente sunt cele care au legatură cu schimbarea
Felul echilibrat și detașat cu care sintetizează 20 de ani de lucru în acest domeniu atât de schimbător mă face să o invit să rememoreze momentele cele mai dificile, dar și cele mai împlinitoare din carieră: „Uitându-mă în urmă, îmi dau seama de adevărul acestui proverb – „Timpul le rezolvă pe toate”. Tocmai de aceea, mi-ar fi greu acum să dau nişte exemple concrete de momente dificile, pentru că odată cu trecerea timpului, ajungem să le vedem cu alți ochi. În general, cele mai dificile momente sunt cele care au legătură cu schimbarea, pe care o trăim și mai intens atunci când ea implică oameni sau echipe. Cele mai frumoase momente sunt cele legate de succesele în echipă, de ceea ce am reușit să aducem inovator și cu impact în viața clienților. Așadar, cred că fiecare moment dificil, fiecare greșeală sunt un pas din procesul de învățare, așa cum fiecare succes este o treaptă pentru următorul pas.”
"Orice manager ar trebui să se întrebe, constant, dacă poziția de top este cea mai bună pentru a înțelege ce se întâmplă" – Liudmila Climoc
Cred în liderul facilitator şi în managementul implicat constant
Abordarea înțeleaptă, de lider care a experimentat culturi diferite de țară, într-un domeniu pentru care schimbarea este o constantă, e o invitație la a ne împărtăși stilul de leadership care a consacrat-o, cel puțin până acum: „Rolul unui lider e de a crea un cadru prielnic, un mediu sănătos pentru oamenii din echipă, astfel încât să poată inova și pune în aplicare ideile. Cred în ceea ce unii numesc „servant leader” – liderul facilitator, care se asigură că echipa are toate mijloacele necesare pentru a-și atinge potențialul, pentru a performa. Cheia succesului este lucrul în echipă. Tocmai de aceea, cred cu tărie că performanța foarte bună se bazează pe efortul comun. Iar pentru asta, e nevoie de colaborare, de deschidere la a auzi mai multe perspective şi a te menține pozitiv în fața provocărilor. Toate strategiile de leadership bune se formează având la bază un management implicat în mod constant, căruia îi pasă, nu un lider care face eforturi eroice pentru a salva punctual o situație. O întrebare foarte bună pe care orice lider ar trebui să și-o adreseze constant este <<Poziția de top este cea mai bună pentru a înțelege ce se întâmplă la bază?>>. Plecând de la această întrebare, consider că strategiile cele mai eficiente pornesc de la ideea de a înțelege și de a integra nevoile de la bază. Sunt alternative care înlocuiesc organizațiile structurate pe verticală, în care deciziile sunt luate mereu de sus în jos, și astfel de alternative sunt cele de management al bazei sau, cum creativ spun englezii, #communityship.”
Top management feminin în domeniul telecom
Pentru că leadershipul feminin în era digitală este tema articolului de fond, o întreb cât de des se întâmplă ca o femeie de doar 33 de ani să fie numită director general al unei mari companii dintr-o țară cu o mentalitate patriarhală: „Moldova nu mai este o țară cu o mentalitate patriarhală, poate doar tradițională. Ca în toate economiile emergente, companiile din Republica Moldova, ca și din România, de altfel, au adoptat o cultură bazată pe performanță, astfel încât, în momentul de față, numirea unei femei într-o poziție de lider nu mai constituie o surpriză în mediul de business. De-a lungul timpului am cunoscut multe femei al căror aport a schimbat profund mentalitatea patriarhală. Într-adevăr, numirea unei persoane într-o funcție-cheie, indiferent de gen și de vârstă, reprezintă o responsabilitate şi o provocare importantă. Felul în care abordăm provocările unui astfel de nou început nu depinde însă în nici un fel de gen sau de vârstă, ci de pregătire, de obiectivele profesionale şi de experienţă. Personal, cu fiecare pas de-a lungul carierei mele, mi-am propus să mă ridic deasupra propriilor așteptări.”
Deși domeniul tehnologiei pare să fie un apanaj masculin, în echipa de conducere a Orange România aproape jumătate din poziții sunt ocupate de femei. La întrebarea firească dacă se poate vorbi despre o cultură organizațională a companiei care promovează egalitatea de gen, Liudmila Climoc îmi confirmă că Orange este recunoscută ca o companie ce promovează egalitatea de gen, la nivel internațional: „În România, certificările primite demonstrează acest lucru – Gender Equality Certificate sau Top Employer, pentru al cincilea an la rând, dovedesc că, pe lângă faptul că investim în consolidarea unei culturi organizaționale bazate pe valori corecte, oferim oportunități, indiferent de poziția curentă, indiferent de domeniul academic și, bineînțeles, indiferent de gen.”
În industria telecom, schimbarea, în sensul de evoluție, este un termen comun, este însuși ADN-ul businessului. Un lider inovator și dinamic, cum este actualul CEO Orange, se simte ca peștele în apă, intuiesc eu, dar răspunsul Liudmilei Climoc surprinde plăcut, cu echilibrul managerului care vede lucrurile în ansamblu: „Într-o companie puternică, o cultură coerentă, constantă contează mai mult decât a schimba totul. Asta spunea Henry Mintzberg și sunt întru totul de acord cu această afirmație. A menține și a consolida lucrurile care merg bine este la fel de important ca transformarea sau adaptarea. În plus, în industria telecom, există o dinamică ce te ține în priză și te forțează să ții pasul cu evoluția din sector. De la preluarea mandatului și până acum s-au petrecut multe schimbări. Pentru Orange a fost unul dintre cei mai dinamici ani.”
Când ești o promotoare a noilor tehnologii de comunicare şi o susţinătoare constantă a inovaţiei, când ești prima din companie care află direcțiile de dezvoltare și are acces la cele mai noi tehnologii, lumea se vede un pic altfel. E ca și cum ai vedea primul un film science fiction care curând se va transforma în realitate. De aceea o întreb pe Liudmila Climoc cum se vede lumea din poziția pe care o deține: „Odată cu implementarea noilor standarde 5G, vom face pași semnificativi în zona de internet of things și acest lucru va deschide o nouă paradigmă. Va fi o schimbare la nivel de stil de viață. Așteptările clienților în ceea ce privește serviciile de telecomunicații au fost motorul dezvoltării acestei industrii, care în ultimul deceniu a devenit extrem de competitivă. Românii sunt entuziaști în ceea ce privește tehnologia și, de când am preluat acest mandat, am avut ocazia în multe rânduri să constat că inovațiile sunt mereu primite cu mare interes. Calitatea oferită de rețea a propulsat România pe primele locuri în Europa în termeni de viteze de internet.” Cum se vede România peste cinci ani în contextul digitalizării exponențiale și a robotizării care cucerește lumea? „România este cunoscută drept o referință în domeniul IT&C în Europa, având potențialul de a se transforma într-un veritabil Sillicon Valley al acestei regiuni. Viitorul aparține digitalizării, iar conectivitatea va aduce cu sine oportunități pentru utilizatori. Noi industrii se vor dezvolta. Vor apărea noi specializări, iar acest lucru e extrem de important pentru că numitorul comun al conectivității viitorului ține de existența unei rețele puternice, dinamice, care să ofere performanțe sporite în diferite scenarii de utilizare, de la viteze mari de date până la latente mici”, conchide Liudmila Climoc.
Un lider la confluenţa a trei culturi
Încerc să deturnez puțin registrul discuției înspre omul Liudmila Climoc, înspre spiritul care stă la baza acestei minți clare, echilibrate și profund inovatoare. Fiind produsul a trei culturi care i-au influențat major viața – culturile rusă, română și franceză – o întreb de care se simte mai apropiată sau căreia îi datorează mai mult. Și cum ar fi reacționat dacă i s-ar fi propus un post similar într-una dintre țările fostei Uniuni Sovietice.
„Atât în Republica Modova, cât și în România, oamenii s-au format la confluența mai multor culturi dominante, fie că vorbim de cea slavă sau de cea franceză. Expunerea aceasta la tipare culturale diferite oferă o deschidere foarte mare, o adaptare ușoară la schimbare. Personal, pe mine m-a ajutat să pot să aleg acele elemente culturale care sunt apropiate de convingerile mele, iar lucrul acesta a contribuit la dezvoltarea mea profesională și personală. Referitor la o posibilă numire în alte țări din fosta uniune, cred că orice experiență internațională e de natură să îți deschidă perspective noi. De altfel, atât România, cât și Republica Moldova sunt țări care au făcut parte din această structură comunistă. Ambele piețe sunt caracterizate de un ritm constant de dezvoltare, precum și de dorința oamenilor de a recupera eventualul ecart față de piețele vestice. Nu există piață bună și piață mai puțin bună, diferă tipul de provocări pe care le imprimă contextul socio-economic și politic. Expunerea la tipare culturale diferite oferă o deschidere foarte mare, o adaptare ușoară la schimbare. Acest lucru m-a ajutat și în decizia de a mă muta în România împreună cu familia. Personal cred că viața de familie nu este atât de legată de coordonate geografice, cât de un set de valori corecte, care pot fi cultivate, indiferent de țară și indiferent de mandat. Desigur, orice decizie de relocare e dificilă, mai ales după ani buni petrecuți într-un loc. Dar dacă familia te susține necondiționat, decizia e deja mult mai ușor de luat. Mă refer și la cei care vin cu tine, așa cum e cazul soțului și fiului meu, cât și la cei dragi rămași acasă. Conectivitatea a redus distanțele și, având în vedere că sunt aici cu familia mea, aș putea spune ca mă simt aproape de casă. Totuși, dacă este ceva ce îmi lipsește, aceia sunt părinții mei.”
Dragostea de oameni şi dragul de tehnologie
Vorbind despre familie, părinți, Basarabia, îi reamintesc că, în limba rusă, Liudmila înseamnă „dragoste de oameni”, un nume foarte potrivit pentru un lider. Cât e drag de tehnologie și cât e drag de oameni? „Dragostea pentru tehnologie pornește de la dragostea pentru oameni. De când eram studentă, am avut convingerea că tehnologia poate schimba în bine viața oamenilor. De aceea și sunt un susținător al inovației, dar cred în inovația care răspunde unei nevoi, care aduce o evoluție. Din acest punct de vedere, sunt mândră de ce am reușit să facem cu investițiile în rețea – gândiți-vă că Orange conectează 1 din 2 români și contribuie la reducerea ecartului digital prin accesul la cea mai largă acoperire 4G și la viteze de internet performante. Prin astfel de lucruri se facilitează accesul unui profesionist, al unui mic întreprinzător, al unei comunități la oportunitățile aduse de comunicații și de lumea digitală”, susține cu pasiune tânăra Chief Executive Officer. „Facând o paralelă între România și Republica Moldova, pe lângă multele lucruri pe care le au în comun, mizez pe o particularitate a românilor care mi-a atras atenția în mod special. Este vorba despre acea motivație a oamenilor, energia cu care pot muta munții din loc peste noapte dacă au o cauză în care cred. Ambele țări fac pași decisivi în direcția transformării digitale. România, care este o piață mai matură, acum are un avans în această zonă şi cred că are potențialul de a deveni IT hub-ul Europei, un progres extrem de important pentru economia locală.”, încheie optimist Liudmila Climoc.
"Fiecare lider din această industrie, indiferent de gen, are ocazia unică de a contribui semnificativ la această revoluție digitală pe care o trăim." – Liudmila Climoc
Dacă ar fi să împărtășesc cuiva din experiența mea, i-aș spune:
- Alege un scop care te reprezintă și care ajută lumea sa fie un loc mai bun și canalizează-ți toată energia spre asta.
- Învață să te auto-evaluezi eficient, înţelege-ţi punctele tari, dar şi pe cele slabe și lucrează pe ambele zone.
- Nu există substitut pentru munca susținută, dar ai grijă să se întâmple în etape – perioadele de muncă intense trebuie combinate cu cele în care te „retragi” și lași lucrurile să vină către tine.
- Fii răbdător și perseverent – lucrurile bune se construiesc în timp şi nu e nevoie să îți faci griji pentru când se va întâmpla, ci mai degrabă concentrează-te pe a face să se întâmple.
- Lucrează în echipă – este felul în care orice profesionist are posibilitatea de a se dezvolta, de a-și îmbogăți perspectiva, de a dobândi gândire laterală și de a-și construi aptitudini de lider
Articol preluat din numărul 242/noiembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.