„Anotimpuri la borcan”. Antreprenoriat pentru femei cu dulceață și conserve
14 luni a durat proiectul lansat de Asociaţia React, prin care 350 de femei provenite din sate și comune au primit certificate de lucrător în producția conservelor din legume și fructe. Pe lângă această certificare și cursurile de antreprenoriat, ele au fost inițiate şi în ceea ce privește tehnologia informaţiei – în utilizarea calculatorului și a internetului, mai pe românește. Formarea permite accesul înlesnit pe piaţa muncii, le pregătește pentru cerinţele actuale și le sprijină pe cele interesate să îşi deschidă o afacere în domeniu.
Cine sunt femeile care ies în față după acest proiect? La cei 48 de ani ai săi, Aurelia Bejgu, din comuna Măneciu (Prahova), se simte pregătită acum să pornească o mică afacere cu dulcețuri, având resursele necesare în propria livadă. „Urmând aceste cursuri mi-am dat seama că pot să fac ceva mai mult cu dulceața pe care o pregătesc în fiecare an. Mi-am propus să promovez produsele care se fac în zona noastră, pentru că sunt cunoscute și apreciate. Pentru început o să particip în această toamnă la târgul din comuna Izvoarele, să văd cum merge treaba şi dacă pot să câștig bani din această activitate”, spune Aurelia. Pe lista bunătăților cu care va participa la târg a pus dulceaţa de cireșe, vișine, căpșuni, mere și nuci verzi.
Spre deosebire de Aurelia, Daniela Manole, o tânără doamnă de 31 de ani din comuna Izvoarele (Prahova), va miza pe elementul inedit: „La cursurile «Anotimpuri la borcan» am învăţat să prepar dulceață de morcovi și gem de roșii cu scorțișoară și ghimbir. Nu le mai încercasem niciodată, sunt deosebite, şi cred că aş găsi mulţi oameni interesaţi să le cumpere”, spune Daniela, care a terminat și o școală de comerț. Noțiunile de marketing învățate acolo s-au completat armonios cu cursurile de antreprenoriat urmate în cadrul proiectului.
Ionela Gherghinoiu, 33 de ani, din aceeași comună, are la rândul ei o serie de rețete cu care speră să reuşească pe cont propriu: dulceaţă şi compot de coarne – preferatele ei, sirop de cimbrişor sau de petale de trandafir alb, dulceaţă şi vin de cătină, vin de soc, dulceaţă şi vin de măceşe. „Îmi doresc foarte mult să pornesc o mică afacere. După ce am început cursurile, parcă mi s-au deschis ochii, și am înțeles că pot să fac mult mai mult. La cursuri am învăţat cum să deschid o afacere, cum să umblu pe internet. Stau destul de des seara, cu soţul meu, şi citesc de pe caiete, repet”, mărturisește Ionela.
Sprijinul pe care Asociaţia React îl oferă cursantelor se menține și după absolvire: prin „Anotimpuri la borcan” vor fi înfiinţate trei bucătării comunitare, complet dotate, care le oferă femeilor interesate să îşi pornească propria afacere spaţiul necesar pentru producerea în siguranţă şi în condiţii igienice a conservelor.
Înscrierea la cursuri continuă până la epuizarea celor 560 de locuri disponibile, transmite Asociația React. Ele se adresează femeilor fără loc de muncă din mediul rural al regiunilor Sud-Muntenia (Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova, Teleorman), Centru (Alba, Braşov, Mureş, Covasna, Harghita, Sibiu) şi București-Ilfov, care au absolvit nivelul minim de şcolarizare obligatorie.
„Anotimpuri la borcan” este un proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, „Investeşte ȋn oameni!”. Asociaţia React, organizaţie neguvernamentală cu 14 premii de excelență naţionale şi internaţionale câştigate în ultimii ani, susține dezvoltarea celor patru piloni ai unei comunităţi prospere: sănătate, educaţie, economie socială şi dezvoltare comunitară. În cei nouă ani de la înfiinţare, a influențat vieţile a circa 100.000 de români. React are filiale în cinci oraşe din ţară, o echipă de 50 de angajaţi şi peste 200 de voluntari.