Ana Maria PETECILĂ: „Oamenii sunt mult mai implicați și mai productivi în momentul în care le este cerută părerea.”
În era modernă a afacerilor, investiția în oameni a devenit o paradigmă esențială pentru prosperitatea și succesul oricărei companii. Cu toate că tehnologia evoluează rapid și inovațiile sunt la ordinea zilei, adevărata valoare a unei organizații rămâne ancorată în calitatea și dedicarea oamenilor care o formează. Investiția în oameni nu reprezintă doar o practică de resurse umane, ci un pilon fundamental care susține structura și creșterea unei companii. În acest context, este crucial să ne întrebăm cât de importantă este această investiție și cum poate aceasta să definească direcția și impactul unei organizații într-o lume extrem de competitivă.
Companiile de succes înțeleg că angajații nu sunt doar resurse, ci și creatori de valoare și inovatori. Ei sunt cei care transformă viziunea și misiunea unei companii în realitate și care interacționează cu clienții, partenerii și alte părți interesate. Astfel, investiția în dezvoltarea, motivarea și împuternicirea angajaților devine esențială pentru a construi o cultură organizațională puternică, bazată pe încredere, colaborare și excelență. Despre acest subiect am stat de vorbă cu Ana Maria Petecilă, Managing Director SSC al DKV Mobility.
Care sunt modalitățile prin care compania dvs a investit în oameni? Care au fost motivele din spatele acestor acțiuni? Ce așteptări ați avut, ce ați obținut?
Investiția în oameni este un element critic asupra căruia orice companie care își dorește să crească trebuie să se concentreze. Nimeni nu poate livra rezultate fără oameni, nimeni nu poate atrage noi talente fără a le dezvolta pe cele deja existente și fără a le oferi oportunități. Succesul nostru, la DKV Mobility, depinde foarte mult de succesul fiecăruia dintre angajații noștri, așa că este critic să ne asigurăm că facilităm oportunitățile potrivite pentru toată lumea.
În ceea ce privește dezvoltarea în sine, am mers pe mai multe paliere. Pe de o parte, am identificat competențele și skillurile necesare pentru fiecare tip de job și le-am conectat cu oportunități de învățare, atât în interiorul companiei cât și în afara ei, folosind o multitudine de metode. Pe de altă parte, am cerut inputul angajaților și managerilor noștri, fie prin programul nostru intern de Development Talks, fie prin survey-uri. Acest lucru ne-a ajutat să ne formăm o imagine holistică asupra nevoilor de dezvoltare și să putem să le adresăm atât individual, cât și în grup.
Am pus, astfel, la punct oportunități de învățare pentru angajații noștri și ne-am focusat pe doua arii: dezvoltare a specialiștilor și dezvoltare a liderilor. Programul nostru de leadership, LEAD, se bazează pe atributele de leadership definite la nivel de companie și pe nevoile individuale ale managerilor noștri, creând, astfel, planuri individualizate de dezvoltare. Acest lucru este aliniat cu viziunea noastră conform căreia fiecare persoană are propriile nevoi de învățare și de creștere și, deci, nu trebuie să aplicăm un șablon general valabil ci, mai degrabă, să ne concentrăm pe necesitățile individuale.
Ne bucură tare mult feedbackul participanților în care laudă alegerea partenerilor externi, procesul de înscriere, varietatea opțiunilor și crearea unor scheme individualizate de învățare.
Cum ați reușit să măsurați/evaluați rezultatele acestor investiții și să le corelați cu rezultatul final, atât din punct de vedere al resursei umane cât și al performanței financiare?
Prima măsură și, poate, cea mai ușor de urmărit, sunt sondajele prin care evaluăm angajamentul colegilor noștri. Anul trecut am avut experiența survey-ului de la Great Place to Work, unde România a obținut unul dintre cele mai bune rezultate din toate locațiile DKV Mobility din Europa. Anul acesta compania a organizat un Pulse Survey, unde ne așteptăm, din nou, la rezultate excelente.
Un alt element important, la care orice companie se uită, este rata de atritie – câți angajați pleacă din firmă. Numerele confirmă faptul că reușim să creăm un mediu în care angajații noștri simt că fac diferența, în care primesc oportunități de învățare și de dezvoltare și programe integrate de wellbeing. Luând în considerare mediul competitiv în care lucrăm, și faptul că rata de retenție a oamenilor din domeniul de Shared Services este, de multe ori, destul de mică, rezultatele noastre confirmă eficiența acțiunilor pe care le luăm legate de angajații noștri.
Pe lângă asta organizăm un sondaj anual în care evaluăm proiectele noastre de învățare, pe care îl trimitem tuturor specialiștilor, cât și managerilor, pentru a înțelege mai bine care sunt ariile care au avut cel mai mare impact, dar și cele cărora trebuie să le acordăm mai multă atenție sau pe care trebuie să le schimbăm în anii viitori.
Ce stil de leadership ați abordat și, deci, recomandați, acel stil care te ajută ca lider să crești capitalul uman până la un nivel la care acesta să devină un avantaj competitiv eficient, real?
Leadershipul transformațional este cel care ne caracterizează în momentul de față organizația. Lucrăm împreună cu colegii noștri pentru a încuraja creativitatea și implicarea, pentru a genera noi idei și noi modalități de lucru. Suntem în plină creștere, și de aceea avem nevoie de angajamentul tuturor persoanelor din echipele noastre. Am identificat, astfel, faptul că oamenii sunt mult mai implicați și mai productivi în momentul în care le este cerută părerea legată de zonele de dezvoltare, de componentele de wellness și de multe alte aspecte care au legătură cu jobul lor de zi cu zi, așa încât ne străduim să îi ascultăm și să facem echipa pentru a avea un loc de muncă mai bun și rezultate mai bune.
Implicarea tuturor înseamnă că primim input valoros și relevant pentru ei, și că nu presupunem că măsurile la care se gândește top managementul sunt automat cele mai potrivite. În acest mod, fiecare persoană primește educația și soluțiile de care are nevoie iar compania beneficiază de pe urma faptului că oamenii care sunt ascultați și ale căror nevoi sunt îndeplinite rămân mai mult alături de noi, sunt adevărați promotori ai companiei și sunt mai implicați în activitățile de zi cu zi, generând rezultate mai bune din punct de vedere al calității și al timpului necesar îndeplinirii sarcinilor.
Care este semnătura dvs organizațională distinctivă care v-a transformat dintr-un simplu angajator în constructor de capital uman?
Ce considerăm noi că ne diferențiază atunci când vine vorba de capital uman sunt o serie de măsuri pe care le-am luat având în centrul lor oamenii. Pe de o parte, sediul nostru nou și modern ne asigură angajații că au un loc primitor dar și actual, potrivit pentru nevoile din ziua de astăzi; cu multe zone de colaborare, informale, potrivite pentru discuții și muncă împreună.
Apoi, am creat programe de dezvoltare pentru angajații noștri, așa cum am menționat, potrivite nevoilor și nivelului fiecăruia dintre ei. Fiecare angajat este ascultat și eforturile departamentului de HR sunt susținute în această direcție.
Mai mult, oferim un program de muncă flexibil, hibrid, stabilit în funcție de nevoile oamenilor și ale departamentelor individuale, în încercarea de a contribui la un mai bun echilibru între muncă și serviciu.
Am creat și un plan de Wellbeing, prin care urmărim bunăstarea angajaților noștri pe o multitudine de planuri și încercăm să le adresam nevoile și interesele particulare. Astfel, avem ziua fructelor, masaj la birou săptămânal, competiții de tenis de masă, participăm la maratoane, facem treasure hunts sau ne distrăm o seară întreagă jucând board games. Bineînțeles în sala dedicată Wellnessului, unde găsim și mese de foosball sau ținte pentru darts.
Per total, încercăm să avem o abordare holistică în ceea ce privește capitalul uman și, cu siguranță acest lucru este un diferențiator real.
În noul context din piața muncii, în care retenția angajaților, motivarea, implicarea, loialitatea sunt sarcini tot mai dificile pentru un angajator, investiția în oameni este adevăr sau provocare?
Cu siguranță este atât adevăr, cât și provocare. Este adevăr pentru că este imposibil să ai o afacere de succes fără oameni. Oamenii sunt partea cheie a oricărei firme și nu am fi nimic fără ei. Capitalul uman este extrem de valoros și trebuie valorificat așa cum trebuie, asigurându-ne că găsim cele mai potrivite talente pentru organizația noastră, dar și dezvoltându-le mai departe.
În același timp, este mereu o provocare să te adaptezi cerințelor diferite venind atât din tipologiile umane diferite, cât și din specificitățile muncii în sine. Dezvoltarea acum 10 ani arată complet diferit de cea de astăzi și, cu siguranță, la fel de diferit față de cea de peste 10 ani. Asta înseamnă că profesioniștii din domeniul HR și top managementul companiilor trebuie să se gândească activ la ce pot face și să lucreze împreună cu angajații pentru a identifica nevoile și cele mai bune modalități de investire în oameni, atât din punct de vedere competențe, cât și comportamente, dar și dezvoltare personală. Schimbările au loc constant și, din cauza (sau datorită!) noilor generații, suntem constant provocați să ne gândim la soluții creative, „out of the box”, pentru a îndeplini așteptările angajaților noștri, dar și pentru a ne atinge targeturile de business.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 286
Pentru abonare, click aici