Antreprenoriatul – una dintre solutiile pentru „generatia pierduta” a tinerilor fara loc de munca
In contextul in care problema somajului in randul tinerilor risca sa conduca la ratarea unei intregi generatii, EY a lansat a doua editie a studiului Avoiding a lost generation. Realizat in colaborare cu Alianta Tinerilor Antreprenori G20, raportul identifica si analizeaza aspectele legate de somajul in randul tinerilor cu care se confrunta tarile G20, si incearca sa ofere recomandari practice si exemple de scheme si politici antreprenoriale de succes deja implementate.
„Somajul in randul tinerilor este o problema persistenta in intreaga lume, care, in ciuda imbunatatirii conditiilor economice, ramane la cote foarte ridicate. Asigurarea unui ecosistem antreprenorial activ reprezinta una din cele mai bune cai de a trata problema somajului in randul tinerilor, atat datorita numarului mare de locuri de munca generate de antreprenori, cat si datorita implinirii profesionale pe care demararea unei afaceri proprii o poate oferi tinerilor," spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania.
Sustinerea antreprenoriatului reprezinta o solutie de luat in calcul pentru problema somajului in randul tinerilor. Studii recente dezvoltate de EY au aratat ca afacerile conduse de antreprenori vor genera mai multe locuri de munca decat marile corporatii in anul 2015 – cu 76% dintre antreprenori declarand ca intentioneaza sa-si extinda forta de munca in 2014, fata de 31% dintre executivii din marile corporatii.
Raportul Avoiding a lost generation include analiza schemelor de succes implementate in mod curent in tarile G20, cu scopul de a intocmi recomandari cheie de actiune, precum:
- Crearea de mecanisme de finantare, fie derulate de guverne, fie sprijinite de acestea, in cadrul carora mentoratul si educatia financiara sa devina o conditie de finantare.
In Romania, accesul la finantare al antreprenorilor ramane o problema generalizata. Conform ultimei editii a studiului EY Barometrul antreprenoriatului romanesc, 90% dintre antreprenorii romani intervievati considera dificil sau foarte dificil accesul la finantare al antreprenorilor tineri (sub 40 de ani). Pe de alta parte, este perceptibila o imbunatatire a programelor de mentorat si a educatiei antreprenoriale, inclusiv a celei financiare. Astfel, 58% dintre antreprenori considera ca educatia antreprenoriala s-a imbunatatit in 2013, in timp ce 80% dintre antreprenorii respondenti in cadrul studiului au declarat ca mentoreaza in medii formale sau informale intreprinzatori aflati la inceput de drum.
- Crearea de relatii stranse si furnizarea de stimulente pentru investitorii cu capital de risc, incubatoare de afaceri si business angels, in scopul generarii sau dezvoltarii de initiative care sa permita folosirea surselor alternative de capital.
Aceasta idee este sustinuta nu doar de antreprenorii G20, ci si de oamenii de afaceri din Romania. Conform aceluiasi studiu EY realizat in Romania, antreprenorii considera capitalul de risc, business angels si fondurile de investitii de tip private equity ca avand cel mai mare potential impact pentru dezvoltarea antreprenoriatului in Romania pe termen lung, dupa creditele bancare.
- Simplificarea si armonizarea birocratiei, in scopul usurarii poverii administrative pentru tinerii antreprenori.
Cei mai multi dintre antreprenorii romani care au participat la Barometrul antreprenoriatului romanesc considera nivelul fiscalizarii, dar mai ales incertitudinea fiscala si birocratia, ca fiind cele mai importante obstacole pentru antreprenori in inceperea si dezvoltarea unei afaceri. in ciuda angajamentelor repetate a institutiilor statului pentru asigurarea predictibilitatii legislative, 72% dintre antreprenorii romani au considerat ca mediul de reglementare si fiscal s-a inrautatit in 2013.
- Crearea de continut pozitiv pe tema antreprenoriatului, astfel incat sa fie stimulata implicarea tinerilor de la o varsta frageda.
Avand in vedere ca 59% dintre antreprenorii romani considera ca mentalitatile si valorile romanesti nu sustin antreprenoriatul, sprijinirea imaginii antreprenorilor romani este cu atat mai importanta pentru schimbarea de perceptie in cadrul societatii. in acest sens, 35% din antreprenori cred ca perceptia fata de ei s-a imbunatatit in 2013, in timp ce 52% considera comunicarea povestilor de succes ca avand cel mai mare impact in promovarea culturii antreprenoriale.
- Incurajarea si sustinerea hub-urilor, incubatoarelor de afaceri, acceleratoarelor si retelelor de afaceri, astfel incat sa se obtina o concentrare de talente relevante.
45% dintre antreprenorii romani fac parte din cluburi/asociatii de antreprenori, fata de 63% nivelul Uniunii Europene. in acelasi timp, insa, antreprenorii romani intentioneaza sa utilizeze in viitor mai intens intalnirile si workshop-urile pentru antreprenori si programele guvernamentale pentru startup-uri si alte programe pentru antreprenori. De asemenea, incep sa se cristalizeze si in Romania hub-uri si acceleratoare functionale de afaceri.
„Tinerii romani sunt dispusi sa munceasca din greu pentru ceea ce isi doresc, conform unei analize recente realizate de EY impreuna cu Academia de Studii Economice in randul a 765 studenti. Conform aceleiasi analize, 52% dintre acesti tineri sunt interesati sa isi dezvolte propria afacere in urmatorii doi ani. Avand in vedere aceste date, tinerii romani trebuie sustinuti sa devina antreprenori prin masuri clare, care sa derive din masurile si schemele de succes aplicate in alte tari si adaptate realitatilor romanesti,” concluzionaza Mihaela Matei, Coordonatoarea proiectului Barometrul Antreprenoriatului Romanesc si Special Projects Communication Officer, EY Romania.