Atractie prin apreciere
In luna iunie, Scott Christopher si Chris Kendrick au sustinut la Bucuresti un seminar prin intermediul caruia i-au familiarizat pe participanti cu "Principiul morcovului". Evenimentul a fost organizat de Up! Unlimited Solutions, in parteneriat cu revista Cariere. Morcovul despre care vorbesc cei doi specialisti, aplicat la o organizatie, inseamna, de fapt, acceleratorul numit "apreciere". Desi este cea mai simpla forma de motivare a unui angajat, se foloseste prea rar.
Conform unui studiu initiat de the Jackson Organization, furnizor de consultanta pe baza cercetarilor de piata, caracteristica unui management eficient este abilitatea acestuia de a recunoaste contributia angajatilor. Studiul a fost finalizat in urma a peste 200.000 de interviuri cu manageri si angajati din intreaga lume. Astfel, s-a descoperit ca organizatiile care recunosc meritele se bucura de o rentabilitate de minimum trei ori mai mare decat cele care nu reusesc sa faca acest lucru. Un alt lucru important pe care l-au descoperit cercetatorii este faptul ca un manager care recunoaste aportul angajatilor reuseste sa le obtina si sa le pastreze satisfactia. 94,4 % dintre persoanele care declara ca au un moral ridicat la locul de munca spun ca managerii lor le recunosc meritele. In schimb, 56% dintre cei care afirma ca au un moral scazut, i-au dat angajatorului nota mica la recunoasterea meritelor.
In urma acestor rezultate, Adrian Gostick si Chester Elton au elaborat "Principiul morcovului", adica, al aprecierii. Studiile arata ca, atunci cand recunoasterea este considerata eficace, managerii obtin o rata mica a fluctuatiei de personal si rezultate mai bune in afaceri. Astfel, se obtine angajamentul si performanta din partea angajatilor.
Dupa cum il descriu autorii, managementul are patru principii: fixarea obiectivelor, comunicarea, increderea si raspunderea. Daca insa acestor caracteristici li se va adauga acceleratorul numit "apreciere", eficacitatea managerilor va creste in toate domeniile.
Obiective
Multe companii nu comunica angajatilor si liderilor acestora adevaratele valori si obiectivele comune. Drept urmare, in mintea celor care muncesc, se instaleaza confuzia, care se traduce printr-o atitudine negativa la locul de munca. Oamenii au nevoie si la nivel de corporatie si de echipa de valori, repere, pentru a da un sens muncii lor. Dintr-un studiu realizat de Right Management Consultants pe 336 angajati, s-a descoperit faptul ca numai o treime dintre ei cunosteau strategia de afaceri a angajatorului lor.
Comunicarea
Lipsa comunicarii intr-o organizatie este una dintre cauzele pentru care angajatii nu se simt motivati la locul de munca. Un lider care comunica deschis fixeaza valori clare de ghidare, discuta despre problemele cu care se confrunta organizatia, accepta discutiile deschise cu membrii echipei, transmite toate detaliile esentiale si ofera acces la informatie.
Increderea
Liderul in care angajatii au incredere este cel care isi recunoaste in public greselile, care nu isi incalca promisiunile, nu-si uita obligatiile, cel care refuza practicile lipsite de etica si care aduna in preajma sa oameni de incredere.
Raspunderea
O companie care le transmite angajatilor simtul raspunderii este una care isi recunoaste greselile. Dar numai asumarea greselii nu poate duce la raspundere, daca angajatului, atunci cand face un lucru bun, nu ii este recunoscut meritul. Ideal ar fi sa existe un echilibru intre cele doua.
Aprecierea
Aceste patru caracteristici ale managementului pot avea un efect sporit atunci cand se aplica si "Principiul morcovului". Adica, atunci cand intervine aprecierea. O modalitate de a fixa mai usor obiectivele companiei in constiinta angajatilor este sa se aprecieze activitatile facute in numele acestor valori propuse. Iar comunicarea va fi mult mai eficienta daca se va face direct, catre fiecare angajat in parte.
Pentru a castiga increderea unui angajat, puteti face un singur lucru: sa-i multumiti in fata colegilor. In felul acesta, nu se castiga numai increderea celui laudat, ci si a celorlalti, care isi vor dori sa fie in locul lui. Recunoasterea meritelor trebuie facuta imediat dupa ce angajatul obtine un succes, pentru a accelera implicarea si pentru a-i arata ca il considerati responsabil.