Când emoțiile devin business. De la manager în multinaționale la explorator cu „acte în regulă”
„Eu nu aş separa businessul de călătorii. În mare parte businessul şi afacerile înseamnă călătorii, conexiuni şi globalizare deoarece trăim într-un astfel de mediu la care dacă nu te adaptezi nu poţi performa. Statistic este dovedit că mai mult de 1/3 din orele de serviciu ale unei persoane ce ocupă o poziţie de la middle management în sus este petrecută în business trips. Erau perioade în viața mea profesională în care plecam duminică seară pentru a fi lunea dimineaţă la întâlniri şi mă întorceam vineri seară cu ultimul avion în cel mai fericit caz, dacă nu, sâmbătă dimineaţa. Dacă vorbim de travel, nu poate există decât revelaţie, deoarece visul fiecărui om este să călătorească. Suntem genetic construiţi cu dorinţa de a explora şi de a evolua. Este esenţa naturii umane.”, ne povestește Mihai Luca.
O esență a naturii umane pe care Mihai crede că orice om ar trebui să și-o alimenteze pentru a se considera „bogat” la finalul vieții. Amintirile și experiențele pe care ni le creăm în prezent, singuri sau împreună cu cei dragi, reprezintă hrana spirituală care ne va da energie în anii ce urmează. E mesajul pe care Mihai Luca îl transmite celor care încă nu au descoperit adevărata relevanță a conceptului de „travel”.
Nu trebuie să fii bogat ca să fii, cu adevărat, bogat
Nu locul, ci emoția trăită este cea care îl face pe Mihai să recomande o anumită destinație și celorlalți. Și pentru că în cei 16 ani de astfel de emoții a acumulat suficiente amintiri care să-l inspire, a decis să le împărtășească și altora, alături de sfaturi inteligente despre cum să ajungi în destinații exotice într-un mod „inteligent”. Așa a luat naștere proiectul TravelSmartInfo.ro
„Psihologia spune că ceea ce păstrează memoria noastră sunt emoţiile pe care le-am trăit cândva şi pe care le asociază cu imagini, rezultând astfel sinergia amintirilor. Evit să număr ţările şi locurile în care am fost. Că sunt 70 sau 75 de ţări, nu contează, importante sunt experienţele câştigate şi clipele trăite ce-ţi rămân în memorie pentru totdeauna. Pentru că de fiecare dată îmi propuneam şi reuşeam să obţin maximum-ul de valoare adăugată atât ca experienţe, cât şi ca preţ din orice vacanţă, încet-încet mi s-a conturat ideea şi mi s-a sugerat de cunoscuţi de a face acest lucru într-un mod organizat, printr-un site de călătorii. Să-i ajuţi şi pe alţii să facă lucrurile bine chiar dacă uneori doar cu un sfat, este o bucurie. Oamenii trebuie să înţeleagă că nu trebuie să fii bogat ca să vezi destinaţii ca Mexic, Peru, China, savanele Africane sau Asia de Sud Est ci îţi trebuie doar un pic de organizare, planificare şi informare. În două cuvinte: să călătorească inteligent. Acesta a fost driver-ul proiectului Travelsmartinfo.ro”, spune Mihai.
Și chiar dacă specialiștii spun că nu este sănătos ca hobby-ul să se identifice cu businessul pentru a le păstra integritatea fiecăruia în parte, fostul manager General Electric insistă să ne demonstreze contrariul. 16 ani de călătorii și un proiect propriu lansat de mai puțin de un an care deja a ancorat sponsori din domeniu l-au făcut pe Mihai să își transforme încet-încet pasiunea într-o afacere care îi completează veniturile.
„Din pasiune, orice poate deveni ceea ce doreşti. Da, este o posibilitate reală să călătoreşti şi să mai fii şi plătit pentru această. Este însă un pic dificil în România să ai un trăi decent din aşa ceva deoarece piaţă este mică. Proiectul travelsmartinfo.ro nu a fost conceput neapărat că un money maker, acest lucru venind pe parcurs deoarece am primit solicitări de colaborare în domeniul promovării turistice de la oameni şi companii pentru care turismul şipromovarea reprezintă profesia lor de bază. Aceasta este o dovadă că proiectul este foarte bine primit, iar dacă aprecierile vin din partea celor ce fac turism de 25 de ani, satisfacţia este majoră. În prezent colaborez pe anumite circuite exotice cu tur operatorul Dal Travel, în sensul promovării acestora, participarea efectivă la circuitele respective (atât cât îmi permite timpul) şi apoi editarea de testimoniale cu experienţele trăite. Este statistic dovedit că pentru exotic o mărturie a cuiva care a fost în acel loc vinde de 2,5 ori mai bine decât orice descriere impersonală din birou. Oamenii vor fapte reale, trăite, nu descrieri culese cu Google”.
Pasiunea pentru lumea businessului, încă prezentă
Fie că vorbim despre un hobby sau despre locul de muncă, Mihai și-a păstrat apetitul pentru lumea afacerilor, activând în continuare în consultanță financiară și de business prin propriul cabinet Consult-Accounting.ro. Din fericire, experiența în acest domeniu și continuarea activității ca antreprenor l-au ajutat să transforme pasiunea călătoriilor într-un business într-o manieră cu adevărat profesionistă.
„Vorbind despre investiţia iniţială în proiectul Travel Smart (aici sunt pe terenul meu, al cifrelor) a fost mică, nedepăşind costurile clasice cu setarea şi implementarea unui site nou, respectiv domeniu, hosting, alegerea şi implementarea temei. Pentru pornirea proiectului după ce site-ul a devenit live, munca depusă cu încărcarea articolelor mi-a revenit mie şi am beneficiat de ajutorul câtorva persoane din PR şi marketing din turism care s-au oferit să-şi publice unele din articolele lor din călătorii, în calitate de invitaţi. Apoi totul a început să ruleze lin iar creşterea exponenţială a parametrilor cantitativi şi calitativi dovedeşte că lumea chiar avea nevoie de aşa ceva. În cazul meu, deoarece profesia mea este şi va rămâne consultanţa financiară şi de management, acest proiect vine să completeze, respectiv să îmbine utilul cu plăcutul în pasiunea de a călători. Dar nu se ştie niciodată ce oportunităţi îmi vor permite o evoluţie puternică în această direcţie şi care să mă facă să renunţ la prima din lipsa totală de timp”.
Și exotic, și made in Romania
Destinațiile exotice sunt centrul proiectului demarat de Mihai. Cu toate acestea, țara noastră joacă și ea un rol important în viața lui.
„România nu este exclusă, ca dovadă că site-ul are o secţiune specială pentru ţara noastră, prin care se doreşte promovarea destinaţiilor turistice locale. Pe viitor, îmi propun că secţiunea despre România să ajungă la 25% din informaţiile gestionate de site. De ce exotic? Din două motive: unu – deoarece proiectul a fost conceput că un loc de unde oamenii să adune date pentru a călători informaţi şi eficienţi, focusul a fost pe exotic şi experienţe originale având în vedere că pentru astfel de destinaţii sunt puţini oameni în România care pot oferi informaţii care să ajute cu adevărat, în fond îi numeri pe degete; doi – pentru că asta am făcut, am călătorit 95% doar în afară. Dar va veni un timp pentru toate”
„Pe termen scurt target-ul este să acopăr toate destinaţiile pe care le-am vizitat (la început la nivel macro şi apoi pe regiuni şi zone); să extind informaţiile despre destinaţiile din România la 25% din site şi să dezvolt ceva ce am început deja, respectiv serii de enciclopedii şi curiozităţi turistice şi geografice care sunt extrem de bine primite. De asemenea, voi continua şi dezvolta colaborările cu agenţii de turism pe circuite exotice atât prin promovarea şi participarea la ceea ce au deja în portofoliu, cât şi pentru a construi şi promova noi circuite şi destinaţii, aici fiind în discuţii şi cu Agetur, agenţie specializată pe turism exotic şi afiliată Happy Tour”, a conchis Mihai Luca.