CAT DE IMPORTANTA ESTE ENGLEZA?
Dintre romani, 10,5% apreciaza ca stiu engleza foarte bine, procentul acestora fiind de doua ori mai mic decat media europeana, care se situeaza la 22%. De asemenea, numai 17,8% considera ca stiu engleza bine, in comparatie cu procentul mediu din UE, care este de 47%, arata un studiu din 2008 al International House, realizat in Romania pe un esantion reprezentativ pentru populatia urbana cu varste intre 18 si 65 de ani, din orasele cu peste 100.000 de locuitori.
Explicatia pentru diferentele dintre procentele autohtone si mediile europene poate fi gasita prin analiza modului in care invata romanii limba engleza si a eficientei modalitatilor folosite de ei. Conform studiului International House (IH), sursele cel mai des invocate de romani pentru invatarea englezei sunt: orele de la scoala (40,1% dintre cei intervievati considera acest lucru), meditatorul particular (19,7%), filmele, muzica si canalele TV (16,4%), centrele particulare de limbi straine (15,8%) si cartile, ziarele si revistele (7,9%).
Si in Uniunea Europeana oamenii indica drept principala sursa de invatare a englezei cursurile de la scoala, dar intr-o proportie mult mai ridicata, de 65%. Mihai Ganj, Managing Director la International House Romania, spune ca aceasta diferenta se explica prin lipsa de eficienta a principalelor doua surse folosite la invatarea limbilor straine la noi in tara – scoala si meditatorul particular.
Faptul ca principala sursa de invatare in tara noastra este scoala reprezinta un dezavantaj pentru noi, din cauza sistemului deficitar de predare din scoli. "Cauza principala a problemei este lipsa, in cadrul sistemului de calificare initiala a profesorilor de limbi straine, a predarii reale la clasa, urmata de observarea din partea unui trainer calificat si de oferirea de feedback concret, pe marginea predarii observate", explica Mihai Ganj. El spune ca profesorii trec direct la predarea efectiva la copii si sunt sufocati de realitatea clasei. Astfel, rezultatele obtinute nu sunt deloc imbucuratoare: 10-15% dintre profesori vor avea rezultate bune, deoarece sunt talente deosebite, 70% vor avea rezultate mediocre, iar restul vor fi dezastre. In tari ca Belgia, Germania sau Grecia, unde statul a investit nu atat bani, cat inteligenta in crearea unui sistem de calificare eficient, procentul celor care vorbesc fluent engleza este mult mai mare decat cel din Romania: 59% dintre belgieni, 56% dintre germani si 48% dintre greci sunt vorbitori de engleza.
O problema si in companii
Carentele sistemului de predare a limbii engleze in invatamantul de stat romanesc sau folosirea unor cursuri ineficiente devin evidente in momentul in care apar contactele profesionale cu cetatenii care au fost educati dupa normele Uniunii Europene. Studiul ELAN, referitor la impactul pe care il are lipsa cunoasterii limbilor straine de catre factorii de decizie din intreprinderi asupra economiei europene a scos la iveala in decembrie 2006 ca 91 dintre IMM-urile care au participat la studiu au pierdut contracte estimate intre 24,5 si 38,8 milioane de euro. Printre tarile care au participat la sondaj s-a numarat si Romania. Dupa cum vedeti, sumele pierdute sunt ingrozitor de mari.
Angajatii romani au o mare nevoie de pregatire in domeniul limbilor straine. Potrivit datelor IH, peste 80% dintre cei ce ocupa pozitii care necesita cunoasterea limbii engleze la un nivel bun si foarte bun ar trebui implicati in cursuri de training specializat, deoarece nivelul lor actual este sub cel minim prevazut de fisa postului. Aceste cifre nu sunt deloc imbucuratoare si ele ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru angajatorii romani.
Ce pot face angajatorii romani
Potrivit lui Mihai Ganj, masurile care pot fi luate sunt simple. Una dintre ele este inscrierea angajatilor intr-o forma profesionista de educatie, care sa porneasca de la cerintele postului pe care activeaza angajatul. Poate fi vorba fie de invatare autodidactica, fie de capatarea de cunostinte cu ajutorul unui trainer (cursuri fata in fata sau la distanta).
Exista cursuri pentru toate nevoile posibile: cursuri deschise, in care angajati din companii diferite, dar avand acelasi nivel de engleza, se reunesc si isi insusesc caracteristicile unui nivel de limba impreuna; cursuri organizate la sediul unei companii, adaptate cerintelor si nevoilor acelei organizatii; cursuri cu frecventa normala sau intensiva; cursuri in Anglia; cursuri online; cursuri de engleza generala, de engleza de afaceri sau specializate (engleza pentru prezentari, negocieri, contracte, contabilitate etc.)
"Fiecare zi care trece fara invatarea unui cuvant nou sau a unei expresii noi intr-o alta limba este o zi pierduta, deoarece nu se stie niciodata cand se iveste oportunitatea unei promovari sau a unei noi slujbe, ce poate fi ratata din cauza neindeplinirii cerintei de cunoastere a limbii engleze cel putin la nivelul de upper-intermediate", spune Mihai Ganj. "Ne-au batut la usa manageri care au pierdut slujbe de mii de euro pe luna doar pentru ca aveau un nivel de cunoastere a limbii engleze de pre-intermediate", adauga el.
Intr-o societate dinamica precum este cea actuala, o atitudine care ne poate mentine competitivi este invatarea continua. In plus, managerii foarte ocupati, care nu se pot angaja intr-o forma de curs fata-in-fata cu un trainer, pot apela la un curs online.
Mihai Ganj (32 de ani) este Managing Director la International House Romania. El a obtinut IH Certificate in Teaching English in 2002, diploma de Director de Studii in cadrul IH, in 2003, si cea de inspector al IH World Organization, in 2004. Din 2007 detine titlul de Auditor Intern pentru sistemul de management al calitatii ISO 9001, iar momentan se afla in curs de absolvire a calificarii de inspector al EAQUALS (The European Association of Quality Language Services).
Printre principalele sale realizari profesionale se numara: detinerea de catre IH Bucharest a statutului de unic centru de limbi straine din Romania care este membru al EAQUALS; primirea de catre IH Bucharest, in 2007, a Premiului de Excelenta in Afaceri, la categoria Educatie, din partea Camerei de Comert si Industrie a Romaniei; detinerea de catre IH Bucharest a acreditarii ISO 9001 pentru sisteme de management al calitatii si recunoasterea IH Bucharest drept lider al cursurilor de engleza pentru afaceri in Romania.
In luna mai 2008 a avut loc, la Dublin, Conferinta anuala a Directorilor International House, in cadrul careia Adunarea Generala a Actionarilor l-a desemnat pe Mihai Ganj, directorul IH din Bucuresti, printre cei sase directori care formeaza boardul de conducere al organizatiei. Mandatul sau este de trei ani, principalele sale responsabilitati fiind in domeniul managementului strategic si al marketingului.
Ineficienta institutiilor de invatamant si a profesorilor din Romania este cauzata de nerespectarea unor standarde internationale minimale, precum:
a) Calificarea initiala a profesorilor de engleza din Romania, care prezinta lipsuri fundamentale. Profesorii romani nu invata tehnici de predare specifice diferitelor varste de copii (3-4 ani, 5-6 ani, 7-10, 11-14). In plus, aceasta calificare nu include si practica predarii la clase reale de copii, dublata de observarea predarii de catre un trainer calificat si urmata de acordarea de feeback. Potrivit IH, bucla de invatare formata din predare efectiva – observare – feedback este principala modalitate prin care un profesor isi construieste abilitatea de a preda.
b) Absenta, in Romania, a programului permanent de dezvoltare si perfectionare a profesorilor de limbi straine.
c) Dimensiunea prea mare a grupelor de copii. La noi in tara, acestea sunt formate, in general, dintr-un numar de 24-28 de copii, fata de o clasa de limbi straine care intruneste standardele internationale, ce are in componenta 10-12 copii.
d) Materialele de curs folosite in predare. In institutiile de invatamant din Romania este folosit, de cele mai multe ori, numai manualul. O lectie eficienta, care intruneste standarde internationale, presupune folosirea manualului in proportie de 50-60%, el fiind completat cu multe materiale auxiliare, care fac lectia atractiva, adaptata si eficienta.