Ce faci când managerul tău nu te ascultă?
”Sunt aproape convins că te-ai lovit în organizația în care lucrezi de o mulțime de persoane care te întrerup în mijlocul frazei. Care nu te lasă să-ți duci ideea până la capăt. Care nu te ascultă aproape deloc. Iar asta te enervează la culme.
Nu e ceva ieșit din comun. Tuturor ni s-a întâmplat câteodată să nu avem disponibilitatea să ascultăm până la capăt, nu putem fi perfecți.
CITEȘTE ȘI: Cum îți dozezi energia ca să nu mai fi foarte obosit după o zi de muncă
Numai că ce te faci atunci când managerul tău este cel care nu știe să asculte ?! Cum gestionezi o astfel de situație ?! Totuși aveți nevoie de un canal de comunicare, că doar împărțiți aceleași birouri poate mai mult de 8 ore într-o zi.
Îți propun să învățăm în randurile de mai jos 3 tehnici care te pot ajuta să te faci ascultat de managerul tău. Trei tehnici care te ajută să preiei conducerea discuției.
1. Ține cont că doar cu un singur cuvânt putem prelua conducerea discuției, cu mari sanse ca interlocutorul să nu observe.
Cuvântul este “APROPO…”. După care ducem subtil discuția către ceea ce ne dorim.
Mare atenție însă! Există și AȘA NU-uri. Câteva reguli de care să ținem seama atunci când folosim tehnica:
– Să aplicăm cuvântul neapărat doar atunci când sesizăm o pauză de respirație din partea celui care vorbește mult. Trebuie să respire și el la un moment dat…
CITEȘTE ȘI: Cele mai ieftine mașini electrice pe care le poți cumpăra acum în România
– Cum trebuie să fie volumul vocii atunci când folosim cuvântul “apropo…”? Adică cât de tare să-l rostesc? Întotdeauna cu un volum puțin mai ridicat decât cel al interlocutorului. Pentru că dacă este prea încet, s-ar putea să nu te audă și să continue.
– Ritmul vorbirii? Lent sau rapid? Mai degrabă rapid pentru că altfel va intra peste tine. Cuvintele să fie într-o înșiruire coerentă, căci altfel va prelua conducerea discuției.
– Merge o dată, de două ori, dar oare nu se va prinde interlocutorul că folosești prea mult “apropo…”? Mai schimbă-l cu sinonime ca să nu-și dea seama ușor – “legat de asta, doresc să-ți spun…”, “vis-à-vis de ce spuneai, aș completa…”
Ei bine, acum îi poți lua vorba din gură chiar și unui manager precum Florin Piersic, așa-i?
2. Tehnica Trailer – E ca la filme, creezi un preambul. “În legatură cu asta, să-ți spun ceva important peste 2 minute, dar te las acum să-ți termini ideea…"
Astfel apare în joc și reciprocitatea. Cresc șansele să-ți dea cuvântul chiar atunci. Dacă nu, peste 2 minute faci referire la ceea ce ai spus anterior. Respectând AȘA NU-urile a-c de la tehnica “APROPO…” ai cele mai mari șanse să atingi rezultatul dorit.
CITEȘTE ȘI: Îți urăști şeful pur și simplu? Aceasta ar putea fi cea mai mare piedică pentru cariera ta
Se va opri și îți va ceda cuvântul.
3. Tehnica Antivirus. Că să-ți faci managerul să te asculte, începe argumentația ta cu un antivirus.
Uite, un exemplu de antivirus îl întâlnim și în traininguri. Mereu ai câte un participant care zice el că le știe pe toate. Care poate este specialist comparativ cu restul grupului.
El se poate transforma într-un participant dificil în trainingul tău daca nu îl lași să se exprime. Și îți poate deturna întregul proces.
Ce faci în acea situație ? Un Antivirus chiar la începutul programului. Poți rosti ceva de genul: „Stiu că sunt multe persoane care au destul de multă experiență în domeniul despre care vorbim astăzi. Chiar vă rog să interveniți cu completări ori de câte ori simțiți nevoia, printr-o simplă ridicare a mâinii, pentru că trainingul de astăzi nu este doar despre a învăța de la trainer, ci și de a învăța unul de la altul din experiențele anterioare trăite vis-a-vis de subiect.”
CITEȘTE ȘI: 5 sfaturi pentru a începe o afacere de succes
Astfel, faci în așa fel încât participanții care se regăsesc în categoria de mai sus să se simtă bine.
Revenind la contextul nostru, antivirusul înseamnă să începi exprimarea punctului tău de vedere folosind câteva cuvinte care să lase garda jos interlocutorului, astfel încât să-l faci pe acesta să fie ochi și urechi la tine. De exemplu, „Dacă îmi permiteți să va expun o situație similară din trecut în care am procedat la fel și în care am obținut rezultatul scontat…”.
Sau „Ceea ce am decis ca echipă până acum a fost super bine, numai că dați-mi voie să vă ofer o soluție la care m-am gândit, care ne va conduce la rezultate excepționale…”
Practic, prin antivirus, ameliorez impactul potențial negativ a ceea ce urmează să spun. Și cresc șansele ca mesajul să fie mai usor recepționat și digerat.
Ei bine, acum că ai preluat conducerea, mingea este la tine în teren și este bine să ai grijă ce faci cu ea. Oferă soluții valabile, arată că ai avut inițiativă și propune rezultate concrete. Iar manager nu are cum să nu fie al tău în acea discuție.
Iar despre cum îl convingi să țină seama de ideile tale vom vorbi în articolele următoare.
P.S.: Ascultarea cu steag roșu? Câteodată pentru unii oameni cuvintele sunt precum steagul roșu pentru taur. Când le aud se enervează și încep să nu mai asculte ce urmează.
Sau poate ți s-a întâmplat să te uiți la persoana cu care vorbești, dar de fapt să te uiți prin ea. Aceasta este ascultarea cu ochi de sticlă.
Să nu uităm și de ascultarea din barca ce se clatină care presupune să avem tendința de a asocia orice mesaj cu posibilitatea primirii unor vești proaste. E ca atunci când tindem să luăm personal aproape orice ni se spune.Mare atentie cu toate trei!