Claudia Marta: Nimic nu este imposibil!
De obicei, nu vedem eforturile şi sacrificiile uriaşe pe care le-au făcut, vedem numai rezultatul final şi ne dorim ceea ce au ei acum. Mai mult, încercăm să găsim o reţetă care să ne ducă „pe culmile“ afirmării. Multă muncă, pasiune, ambiţie şi perseverenţă sunt „ingredientele secrete“ care i-au adus recunoaştere profesională Claudiei Marta. Cu toate acestea, poate că nu ar fi reuşit să aibă o carieră demnă de invidiat fără crezul după care se ghidează în viaţă: „Impossible is nothing!“. Aceasta este gândirea oricărui învingător, indiferent de domeniul în care activează!
Claudia Marta, senior marketing manager al Western Union România şi Bulgaria, este absolventă a Academiei de Studii Economice din Bucureşti, secţia de comerţ, cu specializare în marketing.
Responsabilităţile postului pe care îl ocupă acum acoperă o arie vastă, de la definirea unor programe coerente care să contribuie la atingerea obiectivelor de business, până la definirea şi realizarea obiectivelor şi a strategiei de marketing pentru cele două ţări pe care le coordonează, România şi Bulgaria, a strategiei de PR şi comunicare, cu definirea planurilor de media, cu implementarea şi măsurarea proiectelor de advertising. Tot printre responsabilităţile postului se numără şi definirea planului personalizat cu fiecare partener în parte, pentru a se asigura realizarea obiectivelor de business sau lansarea noilor servicii pe piaţă.
Cursurile de specializare, necesare pentru specialişti
Despre şcoală, Claudia Marta spune că a pregătit-o pentru un start foarte bun, pentru vremea aceea. Acum, însă, este convinsă că ar trebui mai multă colaborare între facultăţi şi companii, mai ales pentru internship-uri, astfel încât tinerii să aibă o minimă experienţă când termină studiile superioare. „Aşa le va fi mai uşor să se integreze în viaţa profesională“, este de părere specialistul.
Claudia a urmat multe cursuri de specializare, cum ar fi Marketing Metrics făcut de GFK, cursurile Six Sigma – Yellow Belt, cursuri de leadership…, considerând că este important pentru un profesionist să fie mereu conectat la ceea ce se întâmplă în industrie. Mai mult, ea este convinsă că cel puţin la fel de important ca şi informaţia cu care ai contact la astfel de cursuri sunt şi oamenii pe care ajungi să îi cunoşti acolo.
Dar nu şi-a dorit dintotdeauna să ajungă specialist în marketing. Când era mică, Claudia îşi dorea să devină doctor. În clasa a VIII-a, a participat la Olimpiada de Anatomie cu această idee în gând. În ultimul moment, însă, a schimbat direcţia, aşa că a ales să dea admitere la „Virgil Madgearu“ şi să facă studii economice. „După Revoluţie, discutând cu părinţii mei, ne-am gândit că vor urma o creştere şi o diversificare semnificativă în segmentul economic şi va fi nevoie de specialişti. Ceea ce s-a şi întâmplat“, spune Marta.
Abia în al doilea an de facultate şi-a dat seama care este drumul pe care vrea să-l urmeze cu adevărat în carieră. „După primii doi ani de studii superioare, am descoperit marketingul şi mi-am dorit să mă specializez în acest domeniu. Chiar dacă, la început, nu prea ştiam eu exact despre ce este vorba, suna foarte business, profi şi occidental! Îmi aduc aminte că mă fascinau cursurile de tehnici promoţionale. De pe atunci, mă gândeam cât de super trebuie să fie să lucrezi într-o agenţie de publicitate. În ultimii ani de facultate, mi-am dorit să reuşesc să lucrez într-o agenţie de publicitate şi chiar am obţinut acest lucru“, îşi aminteşte cu nostalgie specialistul în marketing.
Claudia şi-a dorit să lucreze în publicitate încă de pe vremea studenţiei. Aşa că a abordat cu multă seriozitate îndeplinirea acestui vis: şi-a făcut riguros temele privitoare la agenţiile de publicitate din Capitală şi le-a trimis CV-ul. A fost chemată la mai multe interviuri, însă ea nu voia decât agenţie. „Ţin minte şi acum că am fost acceptată, într-o singură săptămână, la două agenţii mari şi cu renume, prin urmare mi s-a dat şansa să aleg. Aşa am început la Lintas (acum Lowe and Partners) unde am stat timp de şase luni ca account executive.“ Era fascinată de tot ce se întâmpla în fabrica aceea de idei şi era „avidă“ să înveţe cât mai multe şi cât mai repede. În prima zi de lucru – pe 8 martie 1998 – a stat la birou până la 11 seara, lucrând la un proiect pentru Johnson and Johnson. Iar acest ritm a continuat la fel şi în zilele şi weekend-urile ce au urmat, pe conturi precum ING Nederlanden, Metro, 3M, Astra Zeneca ori Hilton. Era tânără şi plină de energie „Nu doream decât să ajung să fiu ca persoanele care erau, la acea vreme, group account director sau ca cei care erau directori de marketing la clienţii cu care lucram“. Însă, încă de atunci, era convinsă că, pentru a ajunge acolo, trebuie muncit serios şi era dispusă să facă absolut totul cât mai bine şi cu dăruire. La urma urmei, deja făcea ceea ce visase în facultate.
Nu există „nu se poate“
După aceea, o fostă colegă din facultate, care lucra la D’Arcy, a întrebat-o dacă o interesează un job de account executive, deoarece tocmai câştigaseră un cont de telefonie mobilă şi aveau nevoie de oameni. Claudia a fost tentată de schimbare. Ea a mers la două interviuri şi a primit postul. Aşa a început să lucreze pentru D’Arcy, pe contul Connex. A fost imediat captivată de ritmul de lucru şi îi plăcea extrem de mult ceea ce făcea. „Am lucrat cu Alfred Borcan, Romina Tăzlăoanu, Sorin Popescu şi cu Aneta Bogdan – toţi oameni extraordinari de la care am învăţat foarte multe. A fost perioada în care am învăţat că nu există «nu se poate». E de spus şi că eu, ca mod de a fi şi funcţiona, mă potriveam cu politica din agenţie şi cu aşteptările clientului – chiar credeam că nicio «misiune» nu e imposibilă. În munca de zi cu zi din agenţie, atunci când vreun departament spunea că nu se poate, ştiam că eu, ca account, trebuie să găsesc o soluţie şi să o ofer clientului“, spune cu mândrie Claudia Marta. Un exemplu este şi momentul în care pentru o campanie trebuia să găsească un „lup dacic“. Departamentul de producţie nu a reuşit acest lucru, dar Claudiei i-a venit ideea să meargă la Muzeul Militar. A cerut o întrevedere cu directorul şi a obţinut „lupul dacic“. „Am plecat cu el în braţe, deşi valora mult, cu taxiul. După sesiunea foto, l-am returnat în bună regulă“, adaugă Marta.
Altă dată, tot căutând mesajul esenţial pentru un brief legat de un tarif redus pentru cartela Kamarad, Claudia a ajuns la „un cent, tarif fără precedent“. Până la urmă, a devenit mesajul campaniei, departamentul de creaţie admiţând că era cel mai potrivit.
Nu ţine minte să fi spus vreodată în acei ani că ceva nu se poate. „Am găsit soluţii, chiar dacă după multe aventuri. De multe ori, venea brief-ul vineri şi aveam maximum o săptămână plus cele două weekend-uri pentru a fi pe post. Am lucrat pe connex go, la lansarea Kamarad într-un ritm demn de Formula 1. A fost antrenamentul care m-a pregătit să-mi asum mai multe“, mai spune ea.
În 2002, Claudia a intrat pe mai multe conturi. A lucrat cu Brau Union, Azimuth, Western Union. A fost momentul în care a început să colaboreze cu Alexandru Bădulescu, pentru Western Union. Pe vremea aceea, el îşi forma echipa. I-a plăcut şi, după ce a trecut cu bine de procesul de recrutare, s-a alăturat echipei. După aproape cinci ani în D’Arcy, se simţea foarte bine pregătită pentru advertising şi îşi dorea să înţeleagă procesul şi din unghiul de marketing al clientului, să experimenteze legătura cu partea de business a briefului înainte să ajungă într-o agenţie.
După o serie de interviuri, i s-a oferit, din nou, oportunitatea de a obţine jobul dorit. Printre noile atribuţii se număra şi planul de marketing al companiei pentru două ţări – România şi, la acea vreme, Republica Moldova. „Eram foarte încântată de încrederea ce mi se oferea, însă am avut şi nopţi nedormite, când am scos de prin cutii manualele din facultate, deoarece trebuia să mă pun la punct cu partea de media, de PR, de management, pe care nu le stăpâneam pe cât de bine mi-aş fi dorit. Strategia pe care am adoptat-o a fost să lucrez cu cei mai buni din piaţă. Până acum, s-a dovedit o strategie bună şi am învăţat multe de la fiecare dintre colaboratori. Iată că am deja nouă ani în companie. Pot spune că am avut parte de foarte multe recunoaşteri atât intern, în cadrul companiei, cât şi extern. Şi, foarte important, şi din partea consumatorilor – o demonstrează negru pe alb rezultatele cercetărilor de piaţă“, susţine Claudia Marta.
În 2010 şi 2011, Western Union a fost recunoscut de către consumatori ca „Superbrand în România”.
„Când cred cu tărie într-o idee, găsesc argumentele şi talentul de a o vinde celorlalţi“
Cum serviciul Western Union se adresează clienţilor care vor să trimită bani dintr-o ţară în alta, a trebuit să răspundă şi provocării de a implementa o serie de programe mari în Italia. A luat avionul şi s-a dus să organizeze licitaţia. A selectat agenţia, a definit proiectul şi i-a urmărit execuţia. A fost vorba de o caravană în 18 oraşe din Italia, foarte bine primită de public şi media. „Asta îmi place foarte mult la acest job, că am o expunere către alte culturi, că e nevoie să fiu mereu pusă la punct cu partea economică şi politică, deoarece aceste aspecte ne pot influenţa activitatea şi rezultatele“, recunoaşte Marta.
Claudia a avut şi proiecte care au fost iniţiative locale, au avut răsunet în piaţă şi au dobândit statutul de „best practice“ în marea companie globală. E vorba de campania de imagine realizată, în 2006, cu Next, de campania de beneficii realizată, în 2007, cu Doc Comm Advertising şi de campaniile pentru lansarea serviciului de transferuri de bani pe teritoriul României, cu Doc Comm Advertising, în 2009, apoi cu Next, în 2010. „Toate acestea au fost proiecte în care am investit energie şi încredere şi care au presupus un proces complex de «vânzare» în interiorul companiei. Când cred cu tărie într-o idee, găsesc argumentele şi talentul de a o vinde celorlalţi“.
Din poziţia pe care o ocupă în companie, colaborează cu parteneri din domeniul bancar, din servicii poştale şi retail – fiecare reprezentând oportunităţi de aprofundare a experienţei profesionale şi de întâlnire cu profesionişti de excepţie de la care ai mereu lucruri de învăţat, precum Anca Rarău, Mariana Iosif, Simona Ghiţă, Doris Dezzani, Daniela Budurea. „Consider că cel mai important este că fac cu pasiune ceea ce fac. Mă simt o persoană spontană şi orientată spre acţiune, astfel că multe idei răsărite în discuţii sau întâlniri s-au concretizat în proiecte. Pentru mine a fost important să simt că sunt încurajată să îmi asum responsabilităţi şi să îmi pun ideile în practică, iar rezultatele nu s-au lăsat aşteptate“, afirmă ea.
Dă oamenilor mână liberă!
Poartă-te întotdeauna cu ceilalţi cum ţi-ai dori să se poarte şi ei cu tine! este filosofia de viaţă a Claudiei. Poate şi de aceea, stilul de management pe care îl foloseşte specialistul, care îi şi place şi crede că şi ajunge la rezultate foarte bune, este cel în care le dai oamenilor mână liberă. „Îi ajuţi, când e cazul, îi respecţi şi le arăţi, ori de câte ori ai prilejul, că ai încredere în deciziile pe care le iau. Din experienţa mea, reacţia lor este să nu te dezamăgească şi să se ridice la nivelul aşteptărilor convenite de la bun început. Operarea cu obiective concrete, convenite la începutul anului, stabileşte regulile jocului pentru întreaga perioadă. Pe parcurs, bineînţeles că sunt de acord să ne consultăm, dacă este nevoie. Oamenii ştiu că pot discuta cu mine oricând, am creat o atmosferă de cooperare, destinsă, care să-i stimuleze şi să favorizeze creativitatea“, afirmă Marta, care mai adaugă că, pentru motivare, funcţionează foarte bine recunoaşterea şi premierea meritelor.
„Când cineva are încredere în tine, nu vrei să dezamăgeşti şi vrei să arăţi că se poate“
În ultimii ani, a reuşit să echilibreze timpul alocat serviciului, cu cel alocat familiei. Pentru ca toate lucrurile să meargă bine, Claudia are nevoie să fie mulţumită atât în plan personal, cât şi în cel profesional, aşa că aplică principii de eficienţă şi acasă, şi la job. „Îmi place să merg la munte, la mare, să mă joc cu fetiţa mea. Am scris şi poezii, la îndemnul fetei mele. Una chiar a fost publicată de editura «Cărţile Lucia Muntean», în cartea electronică „Mama mea scrie o carte“. Când cineva are încredere în tine, nu vrei să dezamăgeşti şi vrei să arăţi că se poate. Fetiţa mea m-a învăţat că pot face tot ce îmi doresc. E adevărat că şi eu îi spun constant că trebuie să fie ambiţioasă. Dacă nu reuşeşte ceva din prima încercare, să încerce de atâtea ori de cât e nevoie să reuşească şi va reuşi, cu siguranţă.
Mă simt împlinită atât profesional, cât şi pe plan personal. Dacă ar trebui să aleg între familie şi job, deşi până acum nu a fost nevoie de o astfel de alegere, aş alege familia. Cu experienţa acumulată, pot începe altceva, oricând şi oriunde, dacă îi am pe cei dragi lângă mine să mă încurajeze şi să creadă în mine“, susţine ea cu tărie.
Reţeta reuşitei: la început de drum demonstraţi pasiune, dedicare, apreciaţi ceea ce aveţi şi perseveraţi în a arăta că sunteţi cei mai buni în jobul pe care îl aveţi. „Nu vor trece neobservaţi. Am cunoscut tineri care îşi doresc să avanseze foarte rapid, într-un an, să obţină ceea ce generaţia mea a obţinut în cinci ani. Nu se poate! …mai ales în acest climat economic. Recomand The leader who had no title, de Robin Sharma. Alege să faci în viaţă acel lucru care îţi place foarte mult, ceea ce te face să te trezeşti ca un arc dimineaţa, să îţi vină idei înainte de culcare, să găseşti soluţii, câteodată chiar şi în somn, şi fă-l cu pasiune. Cu perseverenţă, încredere în tine şi vei reuşi“, conchide Marta.
Articol preluat din Revista Cariere de septembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici