Cum sa-ti pastrezi calmul la serviciu
Managementul defectuos, in sensul in care sarcinile sunt impartite inechitabil sau fara detalii precise;
Probleme de comunicare care au la baza:
– lipsa de intelegere sau intelegerea diferita a sarcinilor de serviciu;
– diferentele de cultura;
– diferentele de caracter;
– dorinta de a urca pe scara ierarhica cu orice pret;
– sub-sarcina sau supra-sarcina profesionala;
– diferentele de abordare sau de viziune asupra sarcinilor de servicu;
-sub-plata sau supra-plata;
– problemele din viata personala;
-diferentele de varsta, caracter sau pregatire profesionla.
Atunci cand vorbim despre solutii trebuie in primul rand identificate cauzele problemelor. de cele mai multe ori in psihoterapie descoperim ca acestea sunt o imbinare intre problemele personale (familiale sau sociale) ale persoanei in cauza si cele profesionale. De aceea o prima recomadare este sa se apeleze la un psiholog si astfel sa se incerce identificarea si rezolvarea problemelor indiferent de provenienta.
De asemenea, in cazul in care nu dorim sa apelam la psiholog, va prezint cateva solutii aplicabile in cazul unui conflict la locul de munca:
- In primul rand atunci cand apare o situatie tensionata este bine sa incercam sa iesim din camera sau sa efectuam cateva respiratii adanci pentru a reusi sa iesim din starea pe care o resimtim, indiferent ca se numeste: furie, rusine, dezaprobare;
- Dupa ce depasim emotia si ne putea controla comunicarea este bine sa ne asezam la birou si sa incercam sa scriem pe o hartie cateva amanunte legate de situatia respectiva: cauze si solutii;
- Pentru persoanele care lucreaza foarte mult la birou fara sa se ridice din fata calculatorului este recomandat sa faca pauze de 10 minute la fiecare minim doua ore pentru a se dezmorti sau pentru a se oxigena. De multe ori aceste persoane pot deveni iritabile prin simplu fapt ca nu se misca;
- Este bine sa avem foarte mare grija la tonul folosit atunci cand ne suparam. De cele mai multe ori datorita unui ton inadecvat substanta discursului se pierde, toti cei prezenti ramanand doar cu impresia tonului.
- Cuvintele folosite sunt de asemenea foarte importante. Indiferent de cat de furiosi am fi, sa nu uitam ca exista un cod al bunelor maniere, care nu trebuie sa lipseasca din viata noastra in nici o circumstanta;
- Sa ne evaluam starea din cand in cand in timpul programului. Este posibil sa descoperim ca:
– ne simtim incordati pentru ca stam de prea mult timp pe scaun;
– in dorinta de a termina cat mai repede sarcinile de serviciu nu tinem cont de nevoile fiziologice, ceea ce creaza din nou incordare;
– masa de pranz sa nu fie la calculator, in picioare sau la ore foarte diferite. Sa nu rontaim din cand in cand cate ceva obsesiv-compulsiv. Starea de foame ne poate face irascibili.
Concluzia ar fi urmatoarea: cauzele conflictelor de la serviciu pot tine de probleme personale (familiale, sociale, de pregatire profesionala, de asteptari salariale sau legate de cariera) sau de problemele de la locul de munca (diferente de intelegere, de caracter, de pregatire profesionala). De cele mai multe ori cauzele sunt o imbinare a celor doua tipuri de probleme. Este indicat sa mergem la psiholog, pentru a descoperi care sunt problemele si cum le putem rezolva.
Constantin Cornea, Psiholog si Coach cu o experienta de peste 15 ani, ofera servicii de psihoterapie si consiliere de cuplu, pentru adulti, copii, dar si coaching. Psihologul este membru al Colegiul Psihologilor din Romania si al Asociatia de Hipnoterapie si Psihoterapie Cognitiv-Comportamentala.