Datele personale, protejate!
Datele personale
Eurobarometrul, realizat in luna februarie a acestui an, arata ca serviciile medicale, doctorii si institutiile publice se bucura de cea mai mare incredere in randul europenilor in ceea ce priveste modul corespunzator de a folosi datele personale, comparativ cu companiile private si organizatiile non-profit.
Raportul arata ca aproape 8 din 10 europeni au incredere in serviciile medicale si in doctori, cand vine vorba de protejarea datelor cu caracter personal, iar 80% dintre acestia au incredere in politie.
Urmand acelasi trend, 7 din 10 europeni isi incredinteaza datele personale institutiilor publice precum: serviciile de asigurari sociale (74%), autoritatile fiscale (69%) si cele locale (67%).
Pentru ca se ocupa adecvat de datele lor personale, aproape doua treimi dintre europeni au incredere in institutiile bancare si financiare (66%) si in angajatori (63%).
In timp ce jumatate dintre respondenti au declarat ca au incredere in politica de protectie a datelor din companiile de asigurari (51%), doar 43% acorda incredere companiilor care ofera imprumuturi pe cardurile de credit (43%), organizatiilor non-profit (37%), agentiilor de credite (32%), companiilor de cercetare (33%) si companiilor de voiaj (32%). Potrivit raportului, unul din patru europeni are incredere in companiile care ii folosesc datele personale.
Increderea pe tari
Cand vine vorba despre institutiile publice, cum sunt politia, autoritatile fiscale si locale, serviciile medicale si doctorii, se poate observa ca o incredere mare le este acordata de catre finlandezi si danezi, in timp ce in Statele Baltice (in special in Letonia si Lituania), Grecia, Romania, Bulgaria si Polonia increderea in aceste institutii scade.
Doua treimi dintre cetatenii europeni au incredere in institutiile bancare si financiare in ceea ce priveste folosirea datelor cu caracter personal. 72% dintre romani au incredere in aceste institutii, in timp ce numai 18 procente dintre acestia sunt destul de reticenti.
63% dintre europeni au incredere in angajatori cand folosesc datele personale in mod corespunzator. Pe primul loc in topul increderii in angajatori se situeaza danezii (81%), iar pe ultima pozitie se afla spaniolii cu 34 de procente. Tot la acest capitol, jumatate dintre romani au incredere in angajatori atunci cand isi incredinteaza datele personale, in timp ce 36% dintre ei nu au incredere in acestia.
Cat despre companiile de asigurari, jumatate dintre europeni au incredere in aceste institutii. Cetatenii din Finlanda (80%), Danemarca (75%), Slovenia (67%) si Romania (63%) au cea mai ridicata incredere in aceste organizatii. La polul opus al increderii se pozitioneaza Grecia (67%) si Germania (56%).
Agentiile de voiaj castiga increderea a peste o treime dintre europeni. Cei mai increzatori in folosirea datelor lor personale de catre agentii sunt cetatenii din Luxemburg (52%), Malta (51%) si Romania (45%). In schimb, germanii (72%) si francezii (60%) sunt cei mai suspiciosi in ceea ce priveste folosirea datelor personale.
Exista firme care s-au confruntat cu situatii neplacute cand un angajat a plecat cu baza de date a organizatiei. Corina Souvannasouck, Managing Director in cadrul agentiei Travel House, a declarat ca in cadrul agentiei s-a intamplat ca un angajat sa plece din firma si sa-si deschida o afacere proprie preluand o parte dintre clientii aflati in portofoliul firmei.
De obicei, partenerii agentiilor de voiaj sunt corporatii nationale sau multinationale, care sunt parte a unui contract cu o clauza speciala: confidentialitatea.
Increderea in institutii
In anul 2008, media ratei de incredere in institutiile bancare si financiare in ceea ce priveste folosirea datelor personale a crescut cu 11 procente, comparativ cu anul 2003, cand era de 55%. Fata de anul 2003, in anul in curs a crescut increderea in companiile de asigurari si in angajatori cu 7, respectiv 10 procente. "Calitatea afacerilor depinde de cifre, dar si de aspectele de ordin calitativ. Solutia pentru a pastra angajatii si clientii este un sistem de valori adevarate si respectarea dezideratului win-win", e de parere Corina Souvannasouck.
Preocupari
Eurobarometrul arata un lucru interesant, si anume faptul ca majoritatea europenilor din statele UE sunt destul de ingrijorati cand vine vorba sa-si publice datele personale pe Internet. 79% dintre britanici si irlandezi sunt preocupati de acest aspect. La polul opus se situeaza Romania (42%) si Letonia (48%), tari care sunt mai putin preocupate de acest lucru.
Tarile nordice precum Danemarca (85%) si Finlanda (84%) considera ca tara lor protejeaza in mod corespunzator datele personale. Romanii (60%) si francezii (59%) cred ca datele lor personale sunt protejate.
Intrebati daca legislatia tarii ar putea face fata problemelor legate de confidentialitatea si protectia datelor personale lasate pe Internet, britanicii (69%) si grecii (63%) nu cred ca statul lor ar face fata acestor probleme. Pe de alta parte, danezii (42%) cred ca legislatia nationala ar putea face fata numarului mare de persoane care isi lasa datele personale pe Internet, urmati de francezi (39%). In schimb, bulgarii (39%) si romanii (36%) nu stiu daca legislatia nationala ar fi capabila sa faca fata unei eventuale situatii de furt de date. Se pare ca germanii (78%) si polonezii (77%) sunt de acord cu monitorizarea persoanelor care utilizeaza Internetul. Aceasta optiune este mai putin agreata in Romania (53%).
Marile magazine
Magazinele organizeaza tot felul de tombole, iar clientii primesc un talon de participare pe care trebuie sa-l completeze cu datele personale. Aceste informatii intra in baza de date a magazinului si sunt folosite ca strategii de marketing direct. Astfel, oamenii primesc telefoane si tot felul de pliante pe adresa de acasa. Nu se cunoaste increderea europenilor in marile magazine atunci cand isi lasa acolo datele personale, insa se pare ca, potrivit Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), in cursul anului 2007, au fost aplicate sanctiuni contraventionale constand in avertismente (64) si amenzi (95), iar cuantumul total al amenzilor aplicate anul trecut este de 86.700 lei.
"Daca o persoana nu doreste ca datele sale sa fie prelucrate in scop de marketing direct, isi poate exercita dreptul de opozitie, in mod gratuit si fara nici o justificare, printr-o cerere intocmita in forma scrisa adresata operatorului care ii foloseste datele personale, potrivit Legii 677/2001", explica Alina Savoiu, Sef Birou Juridic si Comunicare din cadrul ANSPDCP. Astfel, operatorul e obligat sa ii comunice in termen de 15 zile masurile luate. In caz contrar, persoana respectiva se poate adresa cu o plangere catre ANSPDCP. Mai mult, operatorii de date nu trebuie sa colecteze in mod nejustificat codul numeric personal sau seria si numarul actului de identitate de la toti participantii la campaniile promotionale, ci doar de la castigatorii premiilor, asa cum stabileste legislatia fiscala in domeniu.