Fundatia Dinu Patriciu deschide dialogul pe tema parteneriatului public-privat in educatie
Evenimentul a fost structurat pe doua componente, un panel la care au participat experti ai sectoarelor public si privat din domeniul educational, respectiv doua workshop-uri care au abordat doua teme relevante pentru o implicare mai puternica a sistemului privat in scoala romaneasca: Antreprenoriatul in Educatie si Tehnologia si Educatia.
Discutia a punctat in prima faza cateva aspecte legate de ce inseamna parteneriatul public-privat, intre cine se impart responsabilitatile, riscurile, dar si investitia initiala. De asemenea au fost mentionate cateva tipuri de PPP-uri in educatie, dintre care cele mai usor de implementat ar fi cele privind dezvoltarea infrastructurii educationale (constructia de scoli, laboratoare) si externalizarea managementului scolilor publice catre mediul privat.
Explicand cadrul legislativ romanesc (legea 178/2010 si OG 39/2011), Mihai Prisacariu, Directorul Unitatii Centrale de Coordonare a Parteneriatului Public-Privat din cadrul Guvernului Romaniei, a explicat ca urmatorul pas strategic este finalizarea metodologiei de aplicare a noii legi a educatiei pentru a se stabili care sunt conditiile in baza carora parteneriatele public-private pot fi dezvoltate. Liliana Preoteasa, Director General in cadrul MECTS, a punctat cateva dintre parteneriatele deja existente cu o serie de companii romanesti in ceea ce priveste informatizarea sistemului educational sau formarea si instruirea profesorilor. Marian Stas (Fundatia CODECS pentru Leadership) a oferit o posibila solutie prin alternativa bacalaureatului international (BI), in timp ce Dumitru Miron, Preorector in cadrul ASE, a explicat modalitatea in care functioneaza relatiile dintre mediul universitar si companii. Maria Stavrositu, deputat Comisia pentru Invatamant, Stiinta, Tineret si Sport, a afirmat increderea in capacitatea parteneriatelor public-privat de a flexibiliza sistemul educational.
Conferinta a generat o concluzie unanim impartasita de vorbitori si participanti, si anume importanta intelegerii corecte a mecanismelor de operare a acestui tip de parteneriat si, bineinteles, a gasirii unor parteneri din sectorul privat, dispusi sa investeasca in sectorul educational pe termen lung.
Menite sa asigure o componenta aplicata discutiilor din timpul panelului, workshop-urile au oferit participantilor ocazia de a analiza obstacolele pe care le intampina in activitatea curenta si de a expune ideile si solutiile pe care le-au implementat prin proiectele deja derulate.
Parteneriatul Public-Privat este un instrument de cooperare pe termen lung intre sectorul public si mediul de business, ce necesita o asumare responsabila a investitiei, a riscurilor si a recompenselor, fiind una din putinele optiuni de dezvoltare si progres pentru sistemul educational romanesc.