„Nu cred că am fost discriminată în mod evident”: Interviu cu prof. Dr. Barbara Stöttinger, decanul WU Executive Academy
Numărul absolvenților de sex feminin al programelor de MBA este mic comparativ cu cel al bărbaților. Anul acesta au absolvit programul MBA pe care WU Executive Academy îl ține la București 29 de studenți, dintre care 11 au fost femei. Media de vârstă a grupei este 37 de ani. Nu este nimic poetic în a prezenta cifre, dar ele ne ajută să ne facem o idee despre felul în care stau lucrurile.
La invitația WU Executive Academy am avut ocazia de face un interviu cu profesorul dr. Barbara Stöttinger, decanul acestei universități din Viena. A preluat acest post în urmă cu trei ani și conduce o echipă de 70 de oameni. Consideră că nu a fost „discriminată în mod evident” în cariera sa, deși Austria nu făcea abatere de la „regulile nescrise” ale lumii, la momentul la care a decis să se întoarcă în mediul academic. Am întrebat-o pe Barbara dacă faptul că este femeie a fost un obstacol în ascensiunea sa pe plan profesional.
„Cred că este o întrebare dificilă, deoarece nu pot compara cariera mea cu ceea ce s-ar fi întâmplat dacă aș fi fost bărbat. Nu pot face acest „test”, deoarece nu există nici o modalitate de a schimba acest lucru. Nu cred că am fost discriminată în mod evident, dar probabil că unele oportunități le-am ratat din această cauză. Cred că este vorba de networking și accesul la acel networking. Și dacă e să compar începuturile mele în cariera academică, acum 20 de ani, lumea era foarte diferită. Mediul academic este, sau obișnuia atunci să fie, unul destul de conservator. Nu era foarte comun ca femeile să fie prezente la conferințe academice la scară largă. Lucru care în prezent s-a schimbat substanțial. Nu vă dați seama acum, dar atunci în zona de sănătate nu erau multe tinere cu doctorat. Și pe măsură ce avansai în carieră, observai că numărul acestor femei descreștea.
Eu cred că am avut noroc cu câțiva oameni care m-au îndrumat și m-au susținut în cariera mea. Probabil, ca femeie, nu ai aceleași conexiuni, nu ai aceeași vizibilitate. Și este ceva pe care îl înveți. Poate că a fost una dintre învățăturile-cheie. Abia după ce încerci să-i sprijini pe unii colegi mai tineri realizezi ceea ce ai pierdut sau că ai fi putut proceda altfel. Eu rămân cu impresia că am făcut o treabă bună și că am făcut tot ce trebuia să fac în această carieră. Dacă anumite lucruri nu s-au materializat mai târziu, atunci s-ar putea să fie din cauza acestei probleme de networking. Dar nu îmi dădeam seama atunci”.
Din companie înapoi la Academie
I s-a propus să preia conducerea WU Academy în octombrie 2015. După o carieră în marketing internațional, ea a renunțat la rolul clasic al unui manager de program pentru a se întoarce la catedră. Spune că în realitate niciodată nu a pierdut legătura cu universitatea, pentru că îi place foarte mult ca, pe lângă cercetare, să intre în contact cu studenții, ca profesor. Așadar s-a întors în universitate la sfârșitul anilor ′90. „Cred că, în ceea ce privește viața mea profesională, a fost cea mai bună decizie pe care am luat-o vreodată. Da, și nici nu știu o situație mai norocoasă în care să mă aflu vreodată. Sunt foarte fericită și nu am regretat niciodată. Îmi place meseria mea. Am privilegiul de a intra în contact cu o mulțime de oameni interesanți, cu studenți și absolvenți care vin din diferite locuri de pe glob, experiențe și așteptări diferite iar legăturile cu ei mă îmbogățesc ca om în primul rând”.
După intrarea în universitate ca profesor, a primit oferta de a ocupa postul de director pentru unul dintre programele de Professional MBA în marketing și vânzări. În acest rol a dezvoltat curricula, a fost implicată în marketing, în atragerea studenților. Ca profesor a predat marketing executivilor din industrie și nu numai. A predat marketing pentru programe de MBA în sănătate sau în managementul energiei. „Marketing pentru persoane care nu au legătură cu marketingul” spune Barbara.
Între rolul de decan și cel de profesor Barbara își găsește timpul necesar să se conecteze cu adevărat cu oamenii. „Particip la o multitudine de evenimente de implicare în comunitate cu studenții și cu absolvenții. Mă duc în regiuni la evenimentele de absolvire. Vorbesc la sesiuni de informare. Fac consultări cu potențialii studenți care doresc să vină în universitatea noastră. Aș spune că a fi conectat cu oamenii este o parte importantă a activității mele. Și este ceea ce îmi place foarte mult”.
Ca rezultat al eforturilor sale în urmă cu trei ani a primit o întrebare dacă ar vrea să devină decan. Și a spus DA.
Barbara spune că azi există mai multă transparență pe piață iar globalizarea este un avantaj pentru femeile de carieră. Recunoaște că atunci când și-a început cariera mediul academic din Austria era închis. La fel și cel din Germania.
„Era nevoie de o rețea de suport care să te aducă la anumite nivele și dacă nu aveai așa ceva nu reușeai. Cred că am ajuns unde sunt într-o anumită măsură, datorită cine sunt eu și ce fac. Și atunci este vorba și de acei oameni care te îndrumă și pe care îi convingi că ești un bun partener”.
Femeile nu se înscriu la programele de MBA nu pentru că nu au faimă, ci pentru că au familie la care trebuie să se întoarcă
Numărul absolvenților de sex feminin al programelor de MBA este mic comparativ cu cel al bărbaților. Anul acesta au absolvit programul MBA pe care WU îl ține la București 29 de studenți din care 11 au fost femei. Media de vârstă a grupei este 37 de ani.
„Nu există timp perfect pentru un MBA pentru nimeni, nici pentru bărbați, nici pentru femei. Fiecare dintre studenții noștri sunt ocupați cu cariera, munca din companie, cu viața de familie. În acest interval de timp, de 30 până la 45 de ani, nimeni nu va găsi niciodată momentul perfect. Și aceasta este perioada în care un MBA îți poate da imboldul de care ai nevoie. Ceea ce observ eu este că femeile nu se înscriu la programele de MBA nu pentru că nu au faimă, ci pentru că au familie la care trebuie să se întoarcă. Nu pot spune cu certitudine dar cred că sunt și femei care renunță la studii din acest motiv dar după cum ați putut vedea anul acesta avem și absolvenți de sex feminin. Au toată admirația mea și a colegilor lor pentru modul în care își construiesc cariera și determinarea de care dau dovadă. Cred că de cele mai multe ori e doar o chestiune de încredere în sine, de încredere în ceea ce poți face și vei face să se întâmple. Un MBA te ajută pe termen lung. Aud foarte mult de la persoanele de sex feminin că nu sunt sigure dacă pot face față unui MBA. Da, este o perioadă intensă. Trebuie să gestionezi multe lucruri diferite pe durata unui MBA. Dar cred că după ce închei acest parcurs îți sporești încrederea în tine și ești pregătită pentru marile provocări”.
***
Prof. dr. Barbara Stöttinger este decanul Academiei Executive WU și directorul academic al MBA Marketing & Sales. Are o diplomă de doctorat la WU Viena. În 2003, ea a obținut calificarea post-doctorală în marketingul internațional.
Înainte de a se alătura Institutului pentru Managementul Internațional al Marketingului, Barbara Stöttinger a lucrat în departamentul de marketing al unui producător internațional de bunuri de consum (electronice de consum) și în calitate de consultant. Ca parte a cercetărilor sale, ea a și-a desfășurat o mare parte din activitatea sa în SUA și Canada. A studiat marketingul și marketingul internațional în Europa, Asia și America de Nord și a câștigat mai multe premii ca profesor.