Luiza MÜLLER: HR, partener strategic în reușita organizațională
Consilierea în carieră, programele de coaching și mentorat, precum și programele de well-being sunt modalități prin care noi, echipa HR, susținem businessul, dezvoltarea și sănătatea colegilor noștri
Sfârșitul anului este momentul propice pentru a privi în urmă și a evalua traseul parcurs. Este un prilej de reflecție asupra realizărilor, învățămintelor și provocărilor întâmpinate, dar și un moment plin de speranță, pregătindu-ne pentru un nou început plin de oportunități și provocări.
Indiferent dacă vorbim despre experiențele personale sau despre parcursul organizațiilor, fiecare an aduce cu sine lecții prețioase. În spatele fiecărui cuvânt, fiecărei cifre și fiecărei reușite se află povești de efort, perseverență și adaptabilitate. Privind retrospectiv, fiecare obstacol depășit a contribuit la creșterea noastră, fie că vorbim de nivel individual sau colectiv.
Oamenii și organizațiile se află acum la punctul de cotitură dintre trecut și viitor. Privind spre orizont, se conturează o panoramă a posibilităților și aspirațiilor. Echipați cu voință și încredere, ne pregătim să deschidem o nouă pagină a cărții vieții și a succeselor noastre. Fiecare final de an marchează și un nou început, iar acesta nu este doar un schimb de cifre în calendar, ci oportunitatea de a scrie împreună o altă poveste de succes. Cu fiecare întâlnire și depășire a provocărilor, conturăm destinele noastre individuale și contribuim la modelarea direcției organizaționale. Am povestit despre toate acestea cu Luiza Müller, Director Resurse Umane Orange România.
Sunteți căpitanul unei corăbii ce tocmai a poposit într-un port, un punct intermediar în drumul către destinația propusă. Cum a fost călătoria în ultimele 12 luni? Ce evenimente, cifre sau rezultate evidențiate în metaforicul bilanț vă vor ajuta să navigați mai departe cu succes în direcția dorită?
A fi căpitanul unei corăbii nu mai este de mult o metaforă pentru mine, ci un mod de viață. Fiecare proiect, fiecare inițiativă sau program destinat și gândit pentru colegii noștri reprezintă porturile mele, ale noastre, ca echipă de HR, iar ele nu au fost puține nici în acest an. Am călătorit mult și bine, către destinații mai exotice sau mai puțin exotice, și ne-am încărcat motoarele din energia fiecărui proiect dus la bun sfârșit și din feedbackul primit de la colegii noștri.
Bilanțul pe 2023 conține la partea de „active” (ca să mă exprim ca fost finanțist) programe de învățare și dezvoltare, de well-being și recunoaștere, de cultură organizațională și, nu în ultimul rând, programe și campanii dedicate diversității și incluziunii. Și, pentru că ce nu se măsoară nu contează, iată și câteva cifre care dovedesc că suntem pe drumul cel bun și că anul următor va demara sub auspicii favorabile:
Învățare și dezvoltare: în primele 3 trimestre ale anului, mii de colegi au beneficiat de cel puțin o experiență de învățare. Am livrat către colegii noștri peste o sută de mii de ore de training, acestea fiind împărțite astfel: cursuri cu design intern (60%), cursuri din curricula grupului Orange (20%) și cursuri cu licență externă (20%). Targetul nostru legat de învățare este ca fiecare angajat să beneficieze de cel puțin 20 de ore de training pe an. Prin programul LeCO (Learning experts community @Orange), s-au livrat 2050 de ore de training, pentru 255 de colegi. Cu proiectul LeCO am primit trofeul categoriei „Skilling, Reskilling, Upskilling and Flexible Development” la Gala Premiilor de Excelență HR Club România, organizată în martie 2023.
Well-being și recunoaștere: rezultatele aici sunt impresionante – peste 95% dintre angajați au cont activ în platforma noastră de Well-being și recunoaștere, iar rata de satisfacție pentru programele de well-being este de peste 85%. Mii de colegi au beneficiat de sesiuni de masaj la birou, pe platformă s-au înregistrat aproape 30.000 de mesaje de recunoaștere și mulțumire trimise de către colegi altor colegi în cadrul programului „Cheers from Peers”, iar la Gala noastră de recunoaștere „Orange Top Teams Awards 2023”, de la final de an, s-au înscris 600 de colegi cu 47 de proiecte care au primit peste 5500 de voturi. Am lansat cu succes programul de cultură organizațională ATOM, prin care ne-am propus să „creștem” în companie 6 competențe cheie (concentrarea pe rezultate, orientarea către client, colaborarea bazată pe încredere, gestionarea ambiguității și a schimbării, înțelegerea mediului de afaceri și dezvoltarea echipei). Mai mult, le-am oferit colegilor noștri programe de învățare pe aceste competențe, la care au fost mii de participanți (offline, online și chiar folosind experiența VR).
Diversitate și incluziune: suntem extrem de mândri de campania de comunicare lansată pe noua noastră platformă de D&I, campania „Diferiți împreună”. Prima inițiativă a acestei campanii o reprezintă „Abilitate > Dizabilitate”, program care își propune să ridice gradul de conștientizare a impactului bolilor cronice asupra unui individ, dar și măsura în care abilitățile sale pot fi influențate de acestea.
Știm cu toții, de ceva vreme încoace, apele-s mai tulburi, rutele-s mai anevoioase, doar buna pregătire a căpitanului nu mai e suficientă. Nici vechiul echipament de bord nu mai are același randament. Ce schimbări sau inițiative notabile ați implementat în ultimul an pentru o mai bună gestionare a resurselor și a priorităților? Cum au contribuit aceste schimbări la creșterea eficienței, dar și la ținerea echipajului în siguranță și pe direcția bună?
Da, apele nu mai sunt liniștite de ceva timp, sunt tumultoase și învolburate, mai ales din pandemie încoace. Însă părerea mea este că doar buna pregătire a căpitanului nu a fost niciodată de ajuns, nici pe timp frumos, și nici pe timp de furtună sau mai ales pe timp de furtună; plecând de la amiral și până la matelot, toată lumea are o contribuție importantă în a ține echipajul în siguranță și a naviga spre destinația dorită.
Pentru noi, anul 2023 a fost un an complex, în care am trecut printr-o serie de transformări: schimbări de model operațional, up-skilling și re-skilling, dar și schimbări în top management. După cum știți, din octombrie 2021 încoace trecem printr-un proces de aliniere a două companii mari, Orange România și Orange Romania Communications, ceea ce aduce un plus de complexitate, priorități noi, nevoi noi, targete noi.
Cum spuneam și mai sus, programul de cultură organizațională (ATOM), alături de strategia de învățare și dezvoltare pe mai multe direcții, și aici includ skilluri ale viitorului (AI, cybersecurity, ESG etc.), skilluri specifice (ICT Academy pentru colegii din B2B) sau skilluri împărtășite de către experții doritori să-i învețe pe alții (programele LeCO și LeCO 45+), precum și schimbarea de model operațional, sunt doar câteva din inițiativele cu care noi, din HR, am contribuit la creșterea eficienței și la livrarea targetelor companiei.
Un proiect drag nouă și care ne-a și adus recunoașterea pe piața HR, prin 2 premii acordate la Gala Premiilor de Excelență, ediția 2023, organizată de către HR Club, este proiectul „Skills and project market”, care a primit atât premiul juriului la categoria Employee Experience, cât și premiul Generației Z. În cadrul său, nevoia businessului de a găsi resurse interne specializate într-un anumit domeniu sau pe un anumit job (în special pentru proiecte transversale) întâlnește nevoia de schimbare sau de creștere a colegilor pe alte joburi decât cele curente.
Consilierea în carieră, programele de coaching și mentorat, precum și programele noi de well-being oferite anul acesta sunt, de asemenea, modalități prin care noi, echipa HR, susținem businessul, dezvoltarea și sănătatea colegilor noștri.
Obiectivele nu sunt doar cuvinte într-un document. Ele sunt cele care impun claritate și focus și creionează un curs drept, bine definit. Ce obiective și priorități ați stability pentru organizația dvs în noul an și cum credeți că aceste obiective vor contribui la îndeplinirea viziunii și strategiei companiei pe termen lung?
Strategia de „People” este de mulți ani un pilon important al strategiei companiei – Orange Forward. Pornind de la strategia companiei, care este o strategie adaptabilă la noile contexte (de piață, interne, de grup) ne-am stabilit și noi un „end state” pentru strategia de people, și anume: „Împreună asigurăm o cultură incluzivă, bazată pe încredere și grijă, care încurajează oamenii să-și atingă potențialul maxim”. Prioritățile pentru anul 2024 legate de People sunt construite în jurul a 4 direcții, în linie cu prioritățile Grupului: cultură, skilluri (dezvoltare continuă, atât a oamenilor, cât și a organizației), well-being și recunoaștere, eficiență.
Dacă ai angajați pregătiți, sănătoși și mulțumiți de ceea ce găsesc la job, ai toate premisele, ca organizație, ca viziunea și strategia să nu rămână doar la nivel de obiectiv pe hârtie, ci să se întâmple cu rezultatele scontate.
Fiecare dintre noi are însă și obiective și aspirații în viața personală. Ca om, ce obiective v-ați propus pentru 2024? Care va fi prioritatea dvs în noul an?
Ce îmi doresc este să fiu sănătoasă, atât eu, cât și familia și colegii mei, să pot ajuta în continuare pe oricine are nevoie de ajutor și mi-l cere și să-mi văd copiii mai des; pentru că aceștia locuiesc și profesează în străinătate, îi văd destul de rar.
Cum credeți că aceste obiective personale vă vor influența și completa dezvoltarea și succesul în ambele sfere ale vieții, personale și profesionale?
Întotdeauna există o legătură foarte directă între cum te simți/ce faci în viața personală și cum reacționezi/îți faci treaba la job. Sunt un om care învață câte ceva în fiecare zi, de la orice persoană din jur, care lucrează mult cu sine, pentru a deveni din ce în ce mai bun – atât ca persoană, cât și ca profesionist. Tot ce mi-am propus în viața personală mă va ajuta cu siguranță și în sfera profesională. Și invers!
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 287
Pentru abonare, click aici