Metamorfoza managementului în IT: Cum se schimbă modul de lucru într-o industrie inovativă
Principiile „de viaţă” într-o companie sau într-un departament de IT nu sunt diferite de cele specifice altor organisme de business. Cuvintele cheie sunt aceleaşi: performanţă, echipă, eficienţă, productivitate, inovaţie, coeziune, doar că în IT „inovaţia” capătă o altă dimensiune – spre deosebire de alte ramuri, aici ritmul accelerat al progresului obligă companiile şi departamentele specifice să fie într-o continuă metamorfoză.
„Am observat schimbări semnificative în zona de recrutare din IT&C: dacă acum 4-5 ani recrutam candidaţi high-potential, de aproape 2 ani recrutăm candidaţi din zona de seniority, iar în zona de competenţe şi aptitudini, companiile îşi doresc acum oameni de middle care să fie carismatici, să deţină people skills, să ştie performance management şi să vină cu feedback. Totodată, modelul candidatului a căpătat o dimensiune duală: companiile vor oameni de IT care să se ducă şi la client, să prezinte frumos şi compania, să şi vândă şi să facă şi codare în teren, adică un inginer cu soluţii şi valenţe de consultant”, a spus Georgiana Dragomir, Managing Partner al companiei Innerlook România, unul dintre partenerii evenimentului menţionat, al[turi de HP Education Services şi CIO Council.
Ea a precizat că oamenii din IT&C trebuie să fie buni şi la comunicare, să performeze şi în aria de soft-skills, în contextul în care, potrivit unor studii recente, ofertele de lucru sunt refuzate în special din pricina mediului de lucru: echipă, management, condiţii de muncă şi program.
Prin urmare, oamenii din IT&C (companii şi departamente deopotriva) nu mai trebuie văzuţi ca acei „techie guys” neînţeleşi de restul profesioniştilor. Acum modelul este altul, IT-ul ieşind din matca de funcţie suport.
„Pentru mulţi CIO-ul (Chief information officer – n.r.) este acel personaj care administrează departamentele de IT dintr-o organizaţie. Am participat însă la conferinţe internaţionale unde se vorbea de Chief Innovating Officer şi de faptul că acest profesionist ar trebui să stea la dreapta CEO-ului şi să participe la dezvoltarea business-ului”, a declarat Yugo Neumorni, Director IT Vimetco Management si preşedinte al Asociaţiei CIO Council România. În opinia sa, CIO-ul merită un loc în board-ul companiei pentru că acesta poate contribui la dezvoltarea efectivă a business-ului: prin anticiparea nevoilor informatice, prin adaptarea continuă a sistemului informatic la nevoile de business, prin punerea la dispoziţie a infrastructurii de care are nevoie un business pentru a rula.
Astfel, dacă ne gândim că partea de infrastructură tehnică este totuşi un pilon important în business (de exemplu, în zona financiar-bancară şi cea de retail) atunci nu putem neglija aportul pe care CIO-ul îl poate avea în deciziile board-ului.
„IT-ul trebuie să fie proactiv şi să îşi câştige rolul în board. El trebuie să îşi construiască un background economic pentru a înţelege mediul în care acea organizaţie activează, pentru a anticipa anumite nevoi şi, bineînţeles, pentru a cunoaşte mecanismele de business din acea companie”, a precizat Yugo Neumorni.
HR-ul şi IT-ul, o prietenie în favoarea business-ului
Evenimentul „Managing Change and People Development în departamentele de IT” a abordat şi tema managementului de talente în companiile de IT. În acest sens, Elisabeth Burgis, HR Business Partner CEE Hewlett-Packard, a vorbit despre modul în care HR-ul poate sprijini dezvoltarea business-ului într-un mediu dinamic şi plin de provocări.
„HR-ul este un asset foarte important pentru HP. Am dezvoltat un întreg sistem de recrutare a talentelor, acompaniat de o plajă largă de oportunităţi de dezvoltare. Nu spun că totul este perfect, însă eu sunt dovada vie că lucrurile funcţionează: împlinesc 20 de ani în această companie şi asta nu din lipsă de imaginaţie”, a spus Elisabeth Burgis.
Ea a spus că un program de talent management are succes cât timp este implicat şi senior-managementul. „Ca business partner, eu facilitez acest program şi mă asigur că managerul are framework-ul necesar. Dar el este cel responsabil. Eu doar mă asigur că are tot ce îi trebuie la nivel de susţinere şi competenţe. Managerul trebuie să se implice, să stea de vorbă cu oamenii”, a punctat Elisabeth Burgis.
În opinia sa, HR-ul nu trebuie să îi conducă „de mână” pe angajaţi pe drumul carierei, doar trebuie să îi susţină.
„Angajatul este stăpân pe propria sa carieră. El este cel care face alegerea", a spus Elisabeth Burgis. Ea a precizat că posibilitatea de a oferi oamenilor oportunităţi de dezvoltare atât pe orizontală, cât şi pe verticală, reprezintă un punct forte în politica de employee engagement. "Angajatul nu are astfel timp să se plictisească sau să se plafoneze. este mereu antrenat de noi provocări", a adăugat HR Business Partner-ul CEE Hewlett-Packard.
Job-uri care dispar
Preşedintele CIO Council România a vorbit în cadrul evenimentului despre impactul cloud-computing-ului asupra pieţei muncii din sectorul IT, explicând faptul că acest fenomen va duce la dispariţia anumitor job-uri, ceea ce înseamnă că managerii de resurse umane vor trebui să îi repoziţioneze pe acei angajaţi sau să îi ajute în dezvoltarea de noi competenţe.
„Nu trebuie să ne fie frică de job-urile care vor dispărea. Mai degrabă, trebuie să ne gândim că acele job-uri se vor transforma. De exemplu, nu vom mai avea ingineri de sistem, ingineri suport, specialişti data center sau helpdesk staff. Departamentul de IT îşi va pierde cât de cât atributul fizic. În schimb, aceste job-uri vor fi înlocuite cu altele: arhitect cloud, inginer cloud, consultant cloud, administrator sistem cloud etc”, a spus Yugo Neumorni.
El a amintit de fenomenul automatizării din industrie, când iniţial au dispărut foarte multe job-uri, ulterior însă fiind dezvoltate noi specializări, respectiv noi locuri de muncă.
Investim sau nu în certificări
Costurile reprezintă un punct focal pentru majoritatea business-urilor. Prin urmare, o întrebare de tipul – "investesc sau nu în certificări, cu riscul ca angajatul să plece din companie după ce l-am format?" – este justificată.
"Cel mai important factor în realizarea proiectelor IT este pregătirea şi dedicarea echipei, dincolo de obiectivele de business bine definite sau de funcţionarea corectă a soluţiei achiziţionate. Prin urmare, nu ne putem permite să nu investim în formarea oamenilor noştri. Desigur, există soluţia externalizării, însă aceasta nu se potriveşte în fiecare caz", a spus Daniel Necula, Manager al departamentului de servicii tehnologice al HP România Education Center.
Pe scurt, într-un mediu atât de dinamic, nu ne putem ascunde în spatele riscului.