Networkingul, primul câștig al MBA-ului
Să explici studenților la MBA importanța networkingului este ca și cum ai predica unui convertit –jumătate din motivul pentru care mulți dintre cei înscriși la școlile de business sunt acolo este tocmai faptul că pot avea parte de întâlniri față în față cu viitori lideri din business.
De fapt, networkingul, odată adoptat de către profesioniștii de vânzări, a devenit o activitate de bază atât de critică pentru succes, încât școlile de afaceri dedică părți din curriculum pentru aceasta, sau chiar numesc un profesor de networking.
„Cred că un MBA, făcut cum trebuie, este foarte important pentru dezvoltarea profesională. Cum? Prin: networkingul dezvoltat și apartenența la comunitatea de absolvenți, informațiile dobândite și abilitățile dezvoltate, capacitatea de a vorbi și înțelege limbajul colegilor din alte departamente (marketing, logistică, vânzări, resurse umane, financiar), un atribut esențial pentru un lider de succes”, spune Guda Iancu, Director General și Economist Șef Coface, absolvent Sheffield EMBA.
Și Iuliana Albu (Anchidin), Treasury Sales Manager, Treasury and Financial Markets, în cadrul Piraeus Bank și absolventă a programului MBA al WU Academy, crede că networkingul este esențial: „În ceea ce priveşte relaţionarea cu colegii din diferite niveluri, acest lucru este un câştig clar, pe care voi încerca să-l păstrez şi să-l cultiv, prieteniile care s-au legat fiind un prim rezultat imediat al acestui program”.
În continuare mai puneți la îndoială importanța networkingului? O poveste care circulă printre studenți spune că, în timp ce era pe chat cu un coleg schior care se afla în vacanță în Alpii elvețieni, un absolvent a obținut o ofertă de job de la respectivul până când acesta a ajuns pe partea de jos a pârtiei.
Soluție pentru găsirea unui job
Absolvenții școlilor de afaceri – mulți prea seniori pentru a se integra în schemele de recrutare corporative – vor apela în mod inevitabil la rețelele lor pentru a-și găsi un loc de muncă. De fapt, angajatorii recrutează tot mai mult prin recomandări și rețele – cercetările arată că mai mult de 90% dintre angajatorii din Marea Britanie folosesc social media pentru a găsi personal.
Persoane bine conectate în rețea sunt foarte angajabili – de fapt, ei ar putea deveni în curând cei mai apreciați pe piața muncii. Este însă cert că nu toată lumea ajunge la școlile de business cu soft skills deja bine definite. Specialiștii în resurse umane spun că ei lucrează cu studenții de MBA, uneori, pentru a explica o atitudine mai umilă, alteori pentru a educa încrederea.
Școli precum London Business School (LBS) oferă ateliere conduse de experți despre cum se poate folosi avantajul networkingului în mod eficient, despre evenimente de recrutare și multe altele. „Networkingul poate fi îmbunătățit chiar și pentru cei fără înclinația naturală de a face acest lucru“, spune Cana Witt, consilier în carieră la MBA-ul de la Lancaster University Management School.
Este nevoie de 6 luni
În mod fundamental, crearea de rețele este o chestiune de durată. Consilierii în carieră subliniază importanța timpului necesar pentru a alimenta o rețea solidă, de la cele mai simple abordări: „să te cunosc, să te plac, să am încredere în tine“. Această abordare nu poate fi grăbită, este nevoie de cel puțin șase luni pentru a ajunge la ultima etapă.
Dacă dezvoltarea rețelei/a relației are loc numai atunci când începeți vânătoarea de locuri de muncă sau aveți nevoie de ajutor, rețeaua se va simți exploatată. Odată ce ați decis ce doriți să obțineți de la networking: fie că este vorba despre noi oportunități, un loc de muncă sau cunoștințe în industrie, puteți fi selectiv cu privire la evenimentele pe care le frecventați. Un eveniment populat de seniori, de exemplu, ar putea fi mai bun decât unul cu oameni la propriul nivel, dacă scopul este vânătoarea de locuri de muncă.
Ceea ce școlile de afaceri fac atât de bine este tocmai faptul că îi pun de studenți în contact cu persoane puternice.
Școlile încurajează studenții să invite absolvenți la „o cafea“, să participe la evenimente specifice industriei și să valorifice contactele prin proiecte și stagii. Andy Lopata, autor al mai multor cărți despre crearea de rețele, recomandă consolidarea unei relații după primul contact, prin contactarea persoanei respective din nou peste câteva zile, apoi într-o săptămână, apoi după o lună. Cum să faceți asta? O modalitate puternică de reconectare după întâlnireainițială este prin trimiterea de linkuri către știri sau elemente care ar putea fi de interes, spune Lopata, sau amintiți‑vă o zi de naștere, chiar și detalii despre familia respectivei persoane. Unii studenți creează liste de contacte, unde își notează detalii personale, dar și mementouri pentru a intra în contact.
Bărbații și femeile pot construi relații în mod diferit, este de părere Lopata: „Bărbații sunt mult mai confortabili în a cere ajutor sau a solicita o întrevedere, dar uneori noi uităm să construim relația mai întâi. Femeile tind să fie mult mai interesate de alte persoane, dar mai puțin concentrat pe propriile lor nevoi și mai stresate în a cere ajutor”.
Inevitabil, social media va juca un rol foarte important în construirea de relații, cu Twitter și LinkedIn în prezent fiind de ajutor. Cu toate acestea, consilierii în carieră recomandă plafonarea timpul petrecut online, deoarece poate crea iluzia să persoane respectivă nu este productivă.