Oameni potriviţi pentru sarcinile potrivite: Voi cum vă formaţi echipa?
Kris Kalaboukis, fondatorul ThinkFuture, povesteşte pe blogul companiei că atunci când a aflat pentru prima dată de programul Agile – o colecţie de metode de dezvoltare de produse software în cadrul cărora cerinţele şi soluţiile evoluează prin colaborare între echipe formate din specialişti din mai multe domenii, care se organizează singure – i s-a părut că este o idee minunată şi că principiile de acolo pot fi aplicate în viaţă de zi cu zi. A şi scris un articol despre acest lucru.
"Pentru mine, unul dintre cele mai interesante aspecte a fost să observ o atitudine aparent ostilă faţă de anumiţi membrii: cei care trag în jos proiectul sunt îndepărtaţi şi înlocuiţi cu unii mai potriviţi. Mi s-a părut o idee excelentă, căci adesea se întâmplă ca un task să nu poată fi dus la bun sfârşit din cauza faptului că oamenii implicaţi nu sunt cei potriviţi. Dacă vrem ca proiectul să reprezinte un succes, uneori eşti nevoit să faci schimbări în cadrul echipei. Da, poate fi o alegere dificilă, însă necesară", consideră Kris Kalaboukis.
El atrage atenţia că nu e un semn neapărat rău dacă eşti îndepărtat dintr-o echipă, ci pur şi simplu abilităţile şi competenţele tale nu sunt potrivite pentru proiectul respectiv. Iar dacă deadline-ul e scurt, cel mai bine este ca să îi identifici pe cei care pot face cea mai eficientă treaba strict pe tema în cauză. Asta nu înseamnă că dacă faci o schimbare în cadrul echipei, cei îndepărtaţi nu pot fi folosiţi în cadrul altor proiecte la care se potrivesc mult mai bine.
"În opinia mea, cele mai multe tehnologii de care ai nevoie pentru a crea produse incredibile, noi sau foarte utile există deja pe piaţa. Asta înseamnă că doar oamenii reprezintă veriga slabă din acest lanţ. Dacă la proiect nu lucrează cine trebuie şi când trebuie, atunci nu ai cum să ai rezultatele aşteptate. Trebuie să fie dispuşi să îşi asume riscuri (sau măcar să încerce) ori cel puţin să experimenteze.
Desigur, poţi să convingi, constrângi sau să îi păcăleşti să gândească altfel, însă atunci când vezi că treaba nu merge în ciuda tuturor eforturilor tale de a-i motiva, trebuie să îi schimbi pe cei care nu se potrivesc tipului de task care le-a fost delegat. Nu, nu trebuie să îi înlocuieşti cu cineva care se supune şefului, ci cu cineva care e mai deschis la minte şi e dispus să îşi asume riscuri, să încerce şi să experimenteze mai mult decât precedentul. Nu trebuie, de asemenea, să îi concediezi pe cei care nu se potrivesc în cadrul unui proiect, ci doar să le aloci sarcini care să le permită să îşi folosească abilităţile pentru a ajunge la un rezultat bun şi foarte bun", explică antreprenorul.
Kris Kalaboukis crede în capacitatea oamenilor de a învaţa şi de a se schimba, însă există unele persoane care pur şi simplu nu vor sau nu e în firea lor să fie creativi şi inovativi. Şi vei da greş dacă lucrezi alături de astfel de persoane pentru a crea un produs nou, inovator sau care să fie "outside the box".
În fapt, marea calitate a unui lider este să identifice persoanele potrivite pentru fiecare sarcină în parte, astfel încât rolurile atribuite în cadrul echipei să li se potrivească mănuşă. "Este pasul esenţial pentru dezvoltarea unui ciclu al inovării în cadrul organizaţiei pe care o conduci", arată antreprenorul.
Deci cum faci că firma ta să fie mai inovativă? Angajează mai multe persoane cu o astfel de gândire şi abordare. Cum faci ca spiritul antreprenorial să fie mult mai prezent în cadrul organizaţiei tale? Angajează-i pe cei care au dezvoltat startup-uri sau au pus umărul la dezvoltarea unor startup-uri, ce sunt deschişi la minte, au o viziune îndrăzneaţă şi dispuşi să îşi asume riscuri.
Un alt sfat important este să îţi dai seama care sunt persoanele din cadrul echipei tale actuale care dau dovadă că pot fi mai inovativi sau îşi pot dezvolta mai mult spirirul antreprenorial, dacă li se dă ocazia! Aşa că oferă-le oportunitatea să devină mai buni. Asta dacă vor şi pot, evident. În caz contrar, Kris Kalaboukis ştie că ştiţi ce aveţi de făcut.