Paganini, Tomescu, Stradivarius – o combinatie reusita
Daca cei mai multi violonisti se limiteaza la a stapani dificultatile tehnice ale partiturii, incredintati ca piesa a fost astfel rezolvata, Tomescu este constient ca aceasta a fost doar prima etapa si calea se va deschide pentru o a doua, in care interpretul incepe sa-l descopere pe Paganini-omul, cu inima sensibila, cu accesele sale de furie, Paganini cel bantuit de fantome, de sunete si de strigate misterioase. „Capriciile“ lui Paganini au servit drept pretext pentru ca solistul sa faca inca o data demonstratia excelentei sale performante tehnice dar Tomescu a reusit sa apropie emotional publicul de compozitorul italian si de instrumentul pe care il stapaneste.
Citeste cover-story in Cariere: Alexandru Tomescu – Ati auzit de el?
„In clipa in care nu mai esti preocupat de latura tehnica, o adevarata lume a minunilor se deschide inaintea ta. Chiar si in cazul unei piese maxima virtuozitate eu vad muzica pe care o interpretez ca pe o deschidere catre altceva.“
De pe locul in care ma aflam, in randurile din laterala dreapta a scenei, cel mai bine s-au auzit Capriciile nr. 6, 13, 15, 21 si 24.
Niccolo Paganini a fost compozitorul sau preferat inca de la varsta de 10-12 ani: „Eram nebun dupa Paganini si mi se parea ca lucrarile lui reprezinta culmea sensibilitatii si expresivitatii in muzica. Intre timp gusturile mele s-au mai schimbat dar am redescoperit cu mare curiozitate si incantare aceasta muzica, cu valente si o forta de expresie pe care nu i le banuiam.“
Evenimentul a putut fi ascultat in direct pe frecventele Radio Romania Cultural, Radio Romania Muzical si online pe www.radioromaniacultural.ro si www.romania-muzical.ro.
Integrala Capriciilor de Paganini se incadreaza in linia de proiecte ample, deschisa de Tomescu prin interpretarea, in aceeasi seara, a ambelor concerte de Prokofiev.
Solistul a sustinut recitalul cu casa inchisă la Sala Radio, biletele fiind epuizate inca de la inceputul lunii mai.