Prima scoala de marketing si comunicare, cu girul IAA
Cum se intra
Admiterea la cursurile scolii IAA (International Advertising Association) pentru primul modul se face pe baza unui CV, a unor eseuri si a unor teste psihologice. Candidatii pentru nivelele de seniori si directori vor sustine in plus si un interviu. Aceste probe au rolul de a statua gradul de capabilitate al candidatului pentru nivelul la care acesta vrea sa se inscrie.
Numarul maxim de studenti care alcatuiesc grupul pentru un modul este de 24. Aceasta permite impartirea studentilor in sase grupe a cate patru, lucru care se potriveste cu stilul interactiv al cursurilor. Anul trecut, dintre cei 24 de candidati admisi la modulul I, numai 17 au reusit sa obtina si diploma de absolventi. Numarul celor care aplicasera a fost de 35.
“Obiectivul acestei scoli nu este sa devina o masinarie extensiva de producere pe banda rulanta a specialistilor, pentru ca s-ar pierde serios din calitate. Scoala o sa fie mereu ceva aspirational, extrem de bine structurat si care va livra rezultate certe. Ceea ce ne intereseaza pe noi este ca la sfarsitul perioadei de scolarizare, acesti oameni sa produca o diferenta la locul de munca", sustine Victor Dobre, Director Executiv al IAA Romania si membru in consiliul director al scolii.
Inscrierile de anul acesta pentru modulul I de studii se desfasoara in lunile martie si aprilie, cursurile urmand sa inceapa pe 12 mai. Pentru modulul II, inscrierile au loc in toamna. Taxa de inscriere este de 1.500 de euro pentru candidatii care sunt membri IAA sau IAA Young Professionals si de 2.000 de euro pentru ne-membri. IAA YP este un program al International Advertising Association ce reuneste tineri profesionisti sub 25 de ani sau studenti in anii terminali, atrasi de pasiunea pentru marketing si comunicare. In intreaga lume exista circa 1.000 de membri individuali IAA reuniti sub umbrela programulului IAA Young Professionals, ce are filiale in 12 tari.
Structura si cursurile
Scoala a fost gandita pe baza a trei module de specializare, fiecare dintre acestea adresandu-se unui anumit tip de cursanti (juniori, seniori si directori), in functie de pregatirea si experienta lor in domeniul comunicarii si marketingului. Modulul I, pentru juniori, se adreseaza celor fara experienta sau cu o experienta limitata in domeniu. Modulul III, pentru nivelul de directori, se afla la polul opus, fiind conceput pentru oameni din zona de middle management sau de management specializat in zona de marketing si comunicare. Se pot insa inscrie si cei cu cel putin 3-5 ani de experienta, care vor sa acumuleze notiuni mult mai specializate in domeniu. Modulul II, pentru seniori, este destinat oamenilor aflati undeva la mijloc, care au fundamentele teoretice de marketing sau de publicitate si care se pregatesc pentru a accede la un nivel de management.
Primul modul se intinde de-a lungul a patru luni si este compus din sase cursuri: Marketing, Communication, Research, PRS (Presentation – Reasoning & Show), Business Administration & Finance si The Next Level. Intalnirile au loc o data la doua saptamani, sambata si duminica, si presupun o activitate intensiva, care dureaza adesea de la ora 9 pana la ora 18. Modulul I aduna pana la 144 de ore de curs, exceptand interactiunea, coachingul si timpul individual de munca.
Examinarea finala se face pe grupe de cate 3-4 studenti si are loc la finalul modulului, in fata unei comisii formate din intregul grup profesoral. La sfarsit exista o notare foarte riguroasa, ce reprezinta si o validare a evolutiei pe parcursul scolii. Dupa terminarea studiilor, studentii si profesorii continua sa tina legatura.
Profesorii care predau in cadrul scolii IAA sunt practicieni din Romania si din afara. Exista la fiecare nivel de studii profesori externi, scopul fiind un mix intre experienta si cazuistica romaneasca si conceptele externe. Un alt element important in cadrul scolii este ceea ce se numeste Board of Advisers (consiliul academic). Acest grup de patru profesionisti are rolul de a ghida, de a oferi feedback permanent despre materialul predat si metodele folosite si de a tine scoala la curent cu cerintele si directiile catre care se merge in Romania.
Programa
“Pentru fiecare disciplina s-a luat in considerare nivelul potrivit de cunostinte teoretice pe care o anumita categorie de studenti ar trebui sa il aiba", explica Afrodita Blasius, profesor si membru in consiliul de conducere al scolii. Curricula combina un puternic fundament teoretic de marketing si publicitate, valabil la nivel international si un set de cunostinte cu un inalt grad de aplicabilitate in munca de zi cu zi.
Intrucat marketingul si comunicarea sunt doua meserii care se bazeaza foarte mult pe experienta, pe lucru, pe acumulare de practica, exista studii de caz practice pentru fiecare disciplina. Studentilor li se da un context de piata, pe care trebuie sa il analizeze si din care trebuie sa gandeasca strategii, actiuni, sa construiasca un plan de marketing etc. Pe langa munca in clasa, exista multe proiecte de munca individuala, care sunt o replica a lucrurilor, documentelor si proceselor de care se lovesc practicienii in efortul cotidian. Studentii sunt nevoiti sa faca apel la memorie, sa reproduca situatii de care s-au lovit la job si sa le reanalizeze din punctul de vedere al colegilor, pentru a intelege si constientiza punctele de diferenta.
Cum a aparut
International Advertising Association a aparut in Romania in 1993 si a fost fondata de cinci antreprenori, care au cautat sa adapteze organizatia la nevoile industriei de publicitate de la acea vreme. Asociatia este sustinuta de membri voluntari. La inceput, cadrele de manifestare au fost legislativ, economic si juridic, actiunile IAA ducand, printre altele, la adoptarea de legi precum cea a drepturilor de autor sau cea a codului audio-vizual. In prezent, boardul actual a adoptat o strategie in acord cu nevoile concrete si actuale ale pietei. Victor Dobre sustine ca organizatia nu urmareste sa-si mareasca vizibilitatea, ci sa sustina industria.
IAA School of Marketing & Communications a fost infiintata in anul 2007 de IAA Romania, in colaborare cu firma de training Codecs, carora li s-a adaugat expertiza firmelor de cercetare si consultanta D&D Research si Crescent HR. Ideea de scoala a aparut la sfarsitul anului 2005, cand boardul IAA Romania a constatat ca pe piata interna de comunicare exista o nevoie acuta de specialisti.
Dupa o serie de consultari, concluzia a fost ca singura solutie viabila era nu vanarea oamenilor din alte industrii si formarea lor, ci mai degraba cresterea de specialisti in cadrul unei institutii organizate si clar definite. Astfel, in 2007, consiliul de conducere al IAA a pus ideea scolii pe lista de proiecte si au inceput sa se puna probleme de know how si de resurse. Dupa ce au fost cooptati consultantii potriviti, s-au stabilit programa, modul de punctare, cel de evaluare etc.
Cei care au pus bazele scolii sustin ca recunoasterea acesteia intr-un timp foarte scurt de la lansarea ei este o dovada a valorii. “Acreditarea scolii noastre a avut loc la numai sapte luni de la deschiderea oficiala. Recunoasterea a venit din partea organizatiei IAA Worldwide, care are o vechime de peste 130 de ani si opereaza scoli de mare traditie in America", spune Victor Dobre. El sustine ca acreditarea a fost obtinuta atat de repede deoarece produsul a fost lansat dupa o pregatire intensa si foarte bine gandita.